هشت سال دفاع مقدس مروری بر نبردهای غرب دزفول

شهیدان گنجینه‌های ناب کشورمان هستند که باید یاد و خاطره آن‌ها تا ابد جاودان بماند و نسل‌های آینده با روحیه شهادت طلبی و ایثارگری نسل گذشته آشنا شوند.
کد خبر: ۱۳۸۱۲
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۰ - 13March 2014

هشت سال دفاع مقدس مروری بر نبردهای غرب دزفول

خبرگزاری دفاع مقدس: نشر و ثبت آثار و ارزشهای دفاع مقدس اقدامی مهم در زمینه ماندگاری و استمرار رویدادها و اتفاقات به وقوع پیوسته در همه ادوار میشود.

تاریخ شناسنامه گویای ملتهاست و میتوان خصوصیات بارز هر ملتی را در لابلای اوراق تاریخ آن جستجو کرد، بنابراین ضرورت دارد که مورخان کشور ما نیز دست به نگارش و ثبت حوادث و رویدادهای تاریخی سالهای دفاع مقدس بزنند و با رعایت حق و انصاف و عدالت و پایبندی به وجدان اجتماعی و پرهیز از دروغ و لاف زنی، حقایق را با لحاظ نمودن کلیه ضعفها و قوتها ثبت کند تا آیندگان این ملت دلاور بدانند که در چه زمانی و تحت شرایطی جنگی نابرابر و چند بعدی به ایران اسلامی تحمیل شد و آزادمردان و آزادمردان مسلمان این کشور، هشت سال به دفاع جانانه از سرزمین اسلامی پرداختند.

در بخش نخستین این کتاب آمده است:
 
با توجه به سخنان و مواضع اعلام شده مقامات عراقی تردیدی نمیماند که جنگ تحمیلی و تجاوز به خاک مقدس جمهوری اسلامی ایران فقط به منظور دستیابی به زمینهای مورد ادعا در مرزهای دو کشور نبوده است، بلکه عراق دقیقا در راستای دستیابی به اهداف توسعه طلبانه خود در منطقه و در جهان عرب عمل کرده و با قصد و نیت تجزیه ایران که همواره جایگاهی در ذهنهای سران آن کشور داشته همواره به انتظار فرصت مناسب بودهاند اقدام به جنگ کرده است.

به باور سران عراق، پیروزی در جنگ سبب میشد که نظام نوپای جمهوری اسلامی از پا درآید و در نتیجه خطری از صدور پیام انقلاب اسلامی کل جهان استکباری را تهدید میکرد برطرف شد و طبیعی است که سرنگونی نظام اسلامی ایران که با شعار نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی موجودیت یافته بود برای دولتهای وابسته منطقه این نوید را میداد که چند صباح دیگر به حفظ موقعیت خود ادامه دهند و متاسفانه صدام حسین و حزب بعث عراق بدون تعمق و اندیشه در عواقب کار و نتایجی که رویارویی با ملتی انقلابی و عاشق قرآن و مکتب اسلام به بار میآورد مرتکب اشتباه بزرگ خود شدند و در نتیجه لطمات جبران ناپذیر اقتصادی به دو کشور ایران و عراق وارد آوردند و به منابع طبیعی و ثروت ملی دو ملت مسلمان آسیب فراوان رساندند...
 
در بخش دیگری از این کتاب آمده است:
 
پستهای شنود یگانهای جمهوری اسلامی ایران اطلاعاتی از شبکههای مخابراتی دشمن به دست آوردند که حاکی از دستور عقب نشینی به بعضی از یگانهایی بود که مورد تهدید جدی سپاهیان اسلام قرار گرفته بودند. با روشن شدن هوا، پیشروی رزمندگان جمهوری اسلامی ایران سادهتر شد، اگر چه به همان نسبت مقاومت دشمن سختتر شد و توانست آتشهای هدف گیری شده به روی یگانهای تکاور اجرا کند و از سرعت پیشروی آنها بکاهد یگانهای قرارگاه قدس با روشن شدن هوای منطقه شمال عین خوش را در حوالی روستای یمیدیه و ارتفاعات اطراف آن از وجود دشمن پاک کردند و با اشغال پل رودخانه چیخاب مواضع عین خوش را تحت کنترل آتش خود گرفتند و همزمان عناصر تیپ ۲ زرهی این قرارگاه از سمت شمال شرقی و از امامزاده عباس به طرف معبر ابوغریب پیشروی کرد و با وجود اینکه در مسیر پیشروی خود را به سمت غرب و ارتفاعات تینه ادامه داد و تا ساعتت ۵ مواضع اصلی دشمن در عین خوش از سه طرف شمال، شرق و جنوب به محاصره عناصر قرارگاه قدس درآمد.
 
در بخش پایانی این کتاب میخوانیم:
 
به سوی خرمشهر
 
آفتاب روز هشتم فروردین ماه ۱۳۶۱ هنوز در بیابانهای غرب دزفول غروب نکرده بود که دلاورمردان ارتش اسلام همراه با برادران پاسدار خود پرچم پیروزی عملیات فتح المبین را در بلندای هدفهای تعیین شده به اهتزاز درآوردند. دشمن که در ۳۱ شهریور ماه ۱۳۵۹ در مدت ۶ روز خود را به رودخانه کرخه رسانده بود، بعد از گذشت ۱۸ ماه تقریبا در همان مدت شکست خورده و سرافکند، با از دست دادن بخش اعظم نیروهای خود عقب زده شد و در حوالی مرزهای جغرافیایی دو کشور مستقر گردید....

علاقمندان برای دریافت این کتاب میتوانند با شماره تلفن ۴-۸۷۲۲۴۲۳ تماس بگیرند و یا به نشانی تهران، خیابان ولی عضر (عج)، تقاطع شهید بهشتی (بیمارستان ۵۰ سابق) انتشارات سازمان عقیدتی سیاسی ارتش مراجعه کنند.
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار