بازخوانی نقش گذرگاه‌های دریایی و اقیانوس‌ها در کتاب "تنگه‌های راهبردی جهان"

"تنگه‌های راهبردی جهان" از اهمیت دریانوردی در آیات قرآن و بیانات مقام معظم رهبری تا معرفی تنگه‌های بین‌المللی و حاکمیت بر آبراه‌های بین‌المللی، حقوق بین‌الملل دریاها، قوانین حاکم بر آبراه‌ها در عبور انواع شناورها، کشتی‌های تجاری، جنگی، زیردریایی‏ها و پرواز بر فراز تنگه‌ها را بازخوانی کرده است.
کد خبر: ۱۳۱۱۱
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۷:۱۳ - 06March 2014

بازخوانی نقش گذرگاه‌های دریایی و اقیانوس‌ها در کتاب

خبرگزاری دفاع مقدس: آب مایه حیات همه موجودات کره خاکی است و دریاها و اقیانوسها به عنوان بزرگترین منابع ابی در سرتاسر جهان، موهبتی الهی هستند که برای بهره مندی در حوزههای ارتباطات، تجارت، تغدیه، مدنیت و ... از سوی پروردگار جهان در نزد انسانها به ودیعه نهاده شدناند.

بی تردید حضور دردریاها و بهره مندی از مواهب آن، مستلزم شناخت صحیح ویژگیها، فرصتها و تهدیدهای موجود در این حوزه می باشد که از مهمترین این مصادیق می توان به تنگههای راهبردی دریایی جهان اشاره کرد.

از منظر جغراسیاست، تنگههای راهردی جهان در حکم گلوگاههای خطوط مواصلات دریایی بوده، از اهمیت خاصی برخوردارد است و با تاثیرگذاری بر سیاست و اقتصاد کشورها، همواره پایش این نقاط جغرا راهبردی، مد نظر قدرتهای منطقهای و فرامنطقهای بوده است.

"کتاب تنگههای راهبردی جهان" به بررسی و ارائه تصویری جامع و کامل از عرصههای دریانوردی در اقیانوسهای سراسر جهان، به ویژه تنگههای آن که گلوگاه های راهبردی جهان تلقی می شوند، می پردازد؛ همچنین محدودیتها و مقدورات آنها بیان شده و از این طریق تصویری روشن از انچه در آبهای سراسر جهان در حال وقوع است رائه می شود.

همچنین این کتاب از اهمیت دریانوردی در آیات قرآن و بیانات مقام معظم رهبری تا معرفی تنگههای بینالمللی و حاکمیت بر آبراههای بین المللی، حقوق بینالملل دریاها، قوانین حاکم بر آبراهها در عبور انواع شناورها، کشتیهای تجاری، جنگی، زیردریاییها و پرواز بر فراز تنگهها را بازخوانی کرده است.

معرفی تنگه هرمز، تنگه مالاکا، بابالمندب، دماغه امیدنیک، اقیانوس هند و گذرگاههای تأثیرگذار تنگه بسفر و داردانل، کانال سوئز، تنگه جبلالطارق و دریای مدیترانه و... . نقش هریک از گذرگاههای دریایی و اقیانوسهای جهان و نقش آنها در دنیای امروز، بخشهایی از محتوای این کتاب است.

تنگههای راهبردی جهان

در قسمتی از این کتاب و در فصل دوم: تنگه هرمز  می خوانیم که :

تنگه راهبردی هرمز، از مهمترین تنگههای بین المللی محسوب می شود و در ردیف حیاتیترین تنگههای عبور و مرور جهان شناخته شده است. این تنگه، باریکهی دریایی خمیده شکلی است که فلات ایران را از شبه جزیره عربستان جدا می کند و آبهای خلیج فارس را به دریای مکران و اقیانوس هند پیوند می دهد.

تنگه هرمز از حد فاصل خط فرضی بین بندر فجیره امارات در دریای عمان تا بندر جاسک (راس الکوه) آغاز می شود و تا خط فرضی بین شارجه امارت، بوموسی، تنب کوچک و بزرگ و پوزه قشم (دلاوران) ادامه می یابد. این تنگه به مثابه یک گلوگاه برای خلیج فارس (که یک دریای بسته محسوب می شود) عمل می کند و هر کشوری که کنترل  تنگه را در اختیار داشته باشد، می تواند بر کل خلیج فارس تسلط داشته باشد.

علاقهمندان میتوانند برای تهیه کتاب "تنگههای راهبردی جهان" نوشته امیر "حبیبالله سیاری" و "حسین خانزادی" با  شماره تلفن نشر آجا 81953381-021 تماس بگیرند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار