فرماندهان دفاع مقدس؛ نبوغ نظامی و خلاقیت

کتاب «فرماندهان دفاع مقدس؛ نبوغ نظامی و خلاقیت» مروری بر بازگو کردن نبوغ و راهبردهای فرماندهان نظامی در دوران هشت سال دفاع مقدس است.
کد خبر: ۱۰۸۹۷
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۸ - 05February 2014

فرماندهان دفاع مقدس؛ نبوغ نظامی و خلاقیت

خبرگزاری دفاع مقدس: بسیاری از فرماندهان و رزمندگان ایران که موفق شدند در جبهههای جنگ، پیروزیهای مهمی را به دست آورند و نیروهای متجاوز را از خاک کشور بیرون کنند، علاوه بر داشتن ویژگیهای اخلاقی، انسانی، مذهبی و جسارت، از نبوغ نظامی بالایی هم برخوردار بودند.

این موضوع در بررسی و تحقیقهای انجام شده در مورد دفاع مقدس کمتر مورد توجه قرار گرفته و به طور معمول در تعریف و تمجیدهایی که از فرماندهان جنگ به عمل میآید، بیشتر فضایل اخلاقی و اعتقادی آنان مورد توجه قرار میگیرد که البته بدون تردید، در راس همه فضایل دیگر قرار دارد؛ اما غفلت از ویژگیهای نظامی آنان، نه تنها موجب جفا به آنان است، بلکه نسلهای آینده را نیز از تجربیات ارزشمند حرفهای آنان محروم میکند.

در بخشی از این کتاب میخوانیم:
امیر سرلشکر شهید ولی الله فلاحی
 «فرمانده خستگی ناپذیر»
 
ولی الله فلاحی در سال ۱۳۱۰ در روستای طالقان متولد شد و تحصیلات ابتدایی و متوسطهاش را در طالقان و دبیرستان نظام تهران گذراند.

پس از اخذ مدرک متوسطه، وارد دانشکده افسری شد و با درجه ستوان دومی از آن دانشکده فارغ التحصیل شد و کارش را از فرماندهی دسته در نیروی زمینی آغاز کرد.
 
وی در طول خدمت به دلیل شایستگی توانست تا درجه سرتیپی پیش برود و دوره دانشکده فرماندهی و ستاد را نیز پشت سر بگذارد؛ با این وجود به دلیل فعالیت علیه رژِیم شاه، از سال ۱۳۳۰ تا ۱۳۵۲، چهار بار به زندان افتاد....
 
و در بخش دیگری از این کتاب آمده است:
امیر سرلشکر خلبان شهید مصطفی اردستانی
 «چابک چون عقاب»
 
 مصطفی اردستانی در سال ۱۳۲۸ در روستای قاسم آباد از توابع شهرستان ورامین دیده به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در شهرستان ورامین گذراند و پس از اخذ دیپلم در سال ۱۳۴۸، به خدمت سربازی اعزام شد.
 
او خدمت سربازی را به عنوان سپاه دانش در یکی از روستاهای اسفراین انجام داد و پس از انجام خدمت سربازی، در سال ۱۳۵۰ وارد دانشکده خلبانی نیروی هوایی شد و با گذراندن مقدمات آموزش پرواز در ایران، برای تکمیل دوره خلبانی به کشور آمریکا اعزام شد. اردستانی پس از دریافت دانشنامه خلبانی به ایران بازگشت و با درجه ستوان دومی در پایگاه چهارم شکاری دزفول به عنوان خلبان هواپیمای «اف – ۵» مشغول خدمت شد.

با اوج گیری انقلاب شکوهمند اسلامی و حتی قبل از آن، جزو نخستین خلبانانی بود که در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی و آگاه کردن کارکنان نیروی هوایی نقش بسزایی داشت...
 
در بخشی از این کتاب میخوانیم:
امیر سرتیپ احمد ترکان
 «مرد آتش و خرد»
 
از دیگر فرماندهان دلیر و حماسه آفرین ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس که با استفاده از ابتکار عمل و نبوغ نظامی خود در بسیاری از عملیاتها، فرماندهی یگانهای توپخانه را بر عهده داشت، امیر سرتیپ احمد ترکان است. او در سال ۱۳۱۸ ش در شهر اصفهان متولد و در سال ۱۳۴۱ پس از اخذ دیپلم، وارد دانشکده افسری ارتش شد.

در سال ۱۳۴۴ پس از فارغ التحصیلی از دانشکده افسری، در مرکز توپخانه اصفهان دوره مقدماتی توپخانه را گذراند و در ادامه، به فراگیری دورههای تکاور، چتربازی، مربی کوهستان و.... در تیپ ۵۵ هوابرد شیراز پرداخت.

وی سپس در سال ۱۳۵۴، با کسب موفقیت در مراحل مختلف گزینش و آزمون، برای گذراندن دوره عالی توپخانه، با درجه سروانی به کشور آمریکا اعزام شد و در آنجا توانست دوره مذکور و دوره دیگری تحت عنوان مدیریت آموزش را با موفقیت کامل طی کند....
 
و در بخش پایانی کتاب آمده است:
امیر سرتیپ خلبان فرج الله براتپور
 «قهرمان اچ ۳»
 
از فرماندهان و خلبانان دلیر ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس که نام و یادش با عملیات مشهور «اچ ۳» برای همیشه در تاریخ کشورمان ماندگار شد، امیر سرتیپ خلبان فرج الله براتپور است.
او در سال ۱۳۲۴ در شهرستان «کنگاور» – از توابع استان کرمانشاه – متولد شد و دوران تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در کرمانشاه سپری کرد.
 
او در مهر ماه ۱۳۴۴ وارد دانشکده خلبانی شد و پس از گذراندن حدود دو سال دوره مقدماتی خلبانی، در اردیبهشت ماه ۱۳۴۶ به آمریکا اعزام شد و طی ۱۸ ماه، دوره تکمیلی خلبانی را سپری کرد. در سال ۱۳۴۷، پس از بازگشت به ایران، با گرفتن درجه ستوان دومی، خدمت برای حراست از حریم هوایی کشور را آغاز کرد...
 
علاقهمندان برای دریافت این کتاب میتوانند با نشانی تهران – صندوق پستی ۱۷۱۴- ۱۱۱۵۵ مکاتبه کرده و یا با تلفن ۸۱۹۵۴۴۲۲-۰۲۱ و دورنگار ۸۸۴۱۱۰۴۷ تماس بگیرند.
نظر شما
پربیننده ها