اسرای عراقی یا میهمان؛ مروری بر خاطرات اسیران عراقی

در بین اسیران عراقی، تعدادی با ملیت غیر عراقی که از پانزده کشور مختلف به عراق آمده بودند تا جبهه عراق را تقویت کنند نیز دیده می‌شد.
کد خبر: ۱۲۳۶۷
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۶ - 24February 2014

اسرای عراقی یا میهمان؛ مروری بر خاطرات اسیران عراقی

خبرگزاری دفاع مقدس: دوران دفاع مقدس را باید دوران مظلومیت و غربت نامید. این مظلومیت و غربت را می توان در سطر به سطر تاریخ گهربار انقلاب اسلامی ایران به عینه مشاهده کرد. مردمی که از ستم شاهنشاهی به ستوه آمده، کمر همت می بندند و با دستان خالی به صحنه می آیند، این بزرگترین سرمایه آنان بوده و خواهد بود.

در بخش نخست این کتاب می خوانیم:
 
اسرای عراقی یا میهمان
 
مطالعه و بررسی خاطرات و سرگذشت به جا مانده از اسرای عراقی که حضرت امام (ره) آنان را میهمان قلمداد می نمودند و اسرای ایرانی در بند رژیم عراق که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) آنان را آزادگان سرافراز نام نهادند، تفاوت ها و واقعیت های مطرح در دو حوزه فکری مسئولان جمهوری اسلامی ایران و سردمداران رژیم بعث عراق را به وضوح نشان می دهد. این مهم، یکی از نقاط قوت دولت جمهوری اسلامی ایران در هشت سال دفاع مقدس است که تاکنون اندیشمندان و صاحبنظران کمتر به مداقه پیرامون آن پرداخته و ابعاد تاثیرگذار آن را مورد مطالعه و بهره برداری قرار داده اند.
 
در بخش دیگری از این کتاب آمده است:
 
تاثیر پیروزی انقلاب اسلامی بر ساختار امنیتی منطقه
 
ایران در زمان رژِیم پهلوی محور استراتژِیک مقابله آمریکا و شوروی در خلیج فارس بود و در عرصه رقابت شرق و غرب، در دهه های 1960 و 1970 مهم ترین سنگر جلوگیری از نفوذ شوروی سابق به حوزه خلیج فارس و آب های گرم اقیانوس هند به شمار می رفت، نقشی که بی تردید غیرقابل جایگزین بود.
 
علم و محور اصلی این هرم نیز ارتش تا به دندان مسلحی بود که زیر نظر مستقیم آمریکایی ها، عمل می نمود.
با ورود شاه به سنتو، سد دفاعی و کمربند امنیتی سیاست خارجی آمریکا به دور شوروی کامل شد و ایران محور و مرکز این اتخاد نظامی قرار گرفت. به همین دلیل خروج جمهوری اسلامی ایران از پیمان سنتو که به انحلال آن انجامید و نظام امنیتی و نظامی آمریکا در جنوب غرب آسیا بر هم ریخت، اتفاق ساده ای نبود که برای آمریکا در حوزه رقابت با ابرقدرت شوروی سابق، قابل اغماض باشد...
 
دربخش دیگری از این کتاب آمده است:
 
اسرای عراقی قبل از شروع جنگ
 
نقض مکرر هوایی، زمینی و دریایی مرزهای کشور اسلامی و انقلابی ایران فعالیت دیگری بود که رژیم بعث عراق نسبت به آغاز آن از تاریخ سیزده فروردین ماه 1358 اقدام نموده بود، به گونه ای که تا 30 شهریور ماه 1359، بیش از 636 مورد تجاوز به مرزهای زمینی، هوایی و دریایی جمهوری اسلامی ایران ثبت شده و هر چه به زمان شروع تهاجم سراسری ارتش عراق نزدیک تر می شویم، حملات تکرر بیشتری یافته و بر شدت و وسعت آن نیز افزوده شده است.
 
از اول فروردین ماه سال 1359 بر وسعت و شدت درگیری ها که عمدتا از سوی عراق آغاز می گردید، افزوده می شد. عراق بر انجام پروازهای جدار مرزی خود و وارد شدن به فضای هوایی ایران افزوده بود، به گونه ای که از دهه دوم مرداد ماه سال 1359 نبردهای محلی محدود بین ایران و عراق در مناطق مرزی ادامه یافت که گاهی شدید می شد و گاهی آرامش نسبی می یافت، اما آن چه مسلم بود این است که هر چه زمان به جلو می رفت بعضی ملاحظات دیپلماتیک موثر در جنگ، کنار گذاشته می شد و طرفین از تمامی مقدورات نظامی خود برای مقابله با طرف مقابل استفاده می کردند؛ با این تفاوت که عراقی ها از این فرصت استفاده نموده و نسبت به استقرار یگان های عمده نظامی خود در جدار مرز نیز اقدام می نمودند...
 
و در بخش پایانی کتاب می خوانیم:
 
آزادی مزدوران یا اسیران غیر عراقی
 
در بین اسیران عراقی، تعدادی با ملیت غیر عراقی که از پانزده کشور مختلف به عراق آمده بودند تا جبهه عراق را تقویت کنند نیز، دیده می شد. این عده که در عرف بین الملل و در جمهوری اسلامی ایران به آنان "مزدور" اطلاق می گردید، از قواعد بین المللی مطرح در خصوص اسرا مستثنی بودند و به همین دلیل، ضرورتی برای انجام اقدام ها از طریق صلیب سرخ جهانی نیز نبوده است، چرا که بر حسب وضعیت ظاهر، آنها به ازای دریافت پول، به نفع عراق وارد جنگ شده بودند...
 
علاقهمندان برای دریافت این کتاب میتوانند با نشانی انتشارات سازمان حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران مکاتبه کنند.
 
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار