مروری بر «نقش عشایر استان ایلام در دوران دفاع مقدس»

عشایر در دوران دفاع مقدس با حضور خود در دفاع از مرز‌ها و حمایت و پشتیبانی از نیروهای نظامی، توانستند حماسه‌ای بزرگ و ماندگار را خلق کنند.
کد خبر: ۱۳۷۵۵
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۰ - 12March 2014

مروری بر «نقش عشایر استان ایلام در دوران دفاع مقدس»

خبرگزاری دفاع مقدس: کتاب «نقش عشایر استان ایلام در دوران دفاع مقدس و حفظ و پاسداشت آن» بیانگر حضور و تاثیر عشایر در دوران هشت سال دفاع مقدس و پیروزی جنگ است.

شرکت نیروهای عشایر و مردمی در اولین عملیات پیروزمند «ضربت ذوالفقار» موجبات شهرت، اعتبار و جایگاه ویژه این نیروها را هم آورد به طوری که بعد از فتح میمک، فرماندهان نظامی نقش این نیروها را در عملیاتها در نظر میگرفتند و به سازماندهی و تجهیز ویژه ایشان پرداختند.

نقش عمده و برجسته عشایر به مقاطع سرنوشت ساز آغازین و پایانی جنگ بر میگردد و در هر دو دوره کشور با کمبود نیرو، تسلیحات جنگی و بودجه مناسب مواجه بوده است که عشایر توانستند در این دو مقطع حساس به یاری سایر نیروهای نظامی کشور بشتابند و هم اکنون نیز در دوره صلح و آرامش عشایر با عضویت در بسیج روستایی، عشایری به پاسداری از مرزها همت گماشتهاند.

در بخش آغاز این کتاب آمده است:
 
جهاد با مهاجمین و مقاتله گران:
 
اسلام دین صلح است نه ستم میکند و نه ستم میپذیرد، به حق مالکیت ملتها احترام میگذارد و حقوق آنها را محترم میشمارد و انتظار دارد دیگران نیز چنین باشند و در امور داخلی مملکت اسلامی دخالت نداشته باشند.

همان گونه که رزمندگان الهی به قصد چپاول و غارتگری نمیروند، دیگران نیز حق تجاوز به حریم سرزمین اسلام را ندارند. و اگر دشمنان قصد این را داشته باشند که سلطه سیاسی و فرهنگی و اقتصادی خود را در جامعه اسلامی بگسترانند اسلام به مسلمین دستور میدهد که در برابر سلطه گر بایستند و از ناموس و امنیت جامعه اسلامی دفاع کند.

از موارد دیگری که جهاد بر آن واجب میشود، جنگ با آواره کنندگان است. یعنی دشمنانی که به سرزمین اسلامی تجاوز کرده و مسلمین را از خانه و کاشانه خود آواره کرده یا ظالمینی که مسلمانان را از میهن خود آواره کرده و سرزمینهای آنان را غصب میکنند، باید جنگید تا دست این جنایتکاران از اراضی اسلام قطع شود و مسلمانان به سرزمین خویش بازگردند...
 
در بخش دیگری از این کتاب میخوانیم:
 
عملیات میمک و درخشش نیروهای عشایر
 
منطقه گرمسیر میمک که قشلاق برخی از طوایف است در غرب استان ایلام واقع شده است و از ارتفاعات نسبتا بلندی تشکیل شده است که مشرف بر دشت و مناطق اطراف است.
 
کشور عراق در اولین و گستردهترین حمله نظامی خود با تمام توان منطقه میمک را به اشغال خود درآورد. اهداف عراق از تصرف میمک در وهله اول تامین تفکر عراقی بودن این منطقه و همچنین ناامن نمودن جاده میمک – صالح آباد بود تا پشتیبانی و حمل تجهیزات جنگی به جبهه مهران قطع میشود و از طرف دیگر شهر ایلام در تیررس توپخانهها قرار گیرد...
 
در بخش پایانی کتاب میخوانیم:
 
در ماههای پایانی جنگ، دشمن و منافقین تصور کرده بودند که نیروهای ایرانی بر اثر استمرار جنگ دچار فرسایش شدهاند بنابراین در طول ۲ ماه (خرداد تا مرداد ۶۷) دشمن با تهاجم وسیع خود و به کارگیری منافقین چندین عملیات انجام داد که مهمترین آنها عملیات چلچراغ بود در این عملیات نیروهای منافقین با پشتیبانی و مشارکت ارتش عراق در ۲۹ خرداد ۱۳۶۷ به منطقه مهران تجاوز کردند.

در تقابل با این حمله «عشایر ایلام» که رسما تا اواخر سال ۱۳۶۱ و به صورت پراکنده تا اوایل سال ۱۳۶۳ در جبههها فعالیت چشمگیر داشتند بار دیگر در کنار سایر نیروها وارد کارزار شدند به طوری که دشمن را از دستیابی به اهداف بعد از صلح ناکام کردند...
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار