نقش روحانیت استان ایلام در دفاع مقدس

کتاب «نقش روحانیت استان ایلام در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس»، بیانگر تاثیر روحانیون و حضور آن‌ها در عرصه‌های مختلف است.
کد خبر: ۱۲۶۳۶
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۳ - 28February 2014

نقش روحانیت استان ایلام در دفاع مقدس

خبرگزاری دفاع مقدس: رهبری مذهبی و معنوی انقلاب اسلامی در دست امام خمینی(ره) بود؛ به پیروی از امام خمینی، روحانیان سراسر کشور در هر شهر و دیاری به بیدار سازی مردم برای مبارزه با رژیم رو به زوال پهلوی پرداختند.

به دلیل نفوذ معنوی و کلام روحانیان، مردم در پای سخنرانیها و خطابههای آنان مینشستند و تحت تاثیر سخنان ایشان، با رژیم پهلوی به مبارزه میپرداختند. روحانیان برجسته و با نفوذ استان ایلام در هدایت و رهبری مردم برای مبارزه با رژیم پهلوی نقش عمدهای را ایفا میکردند.

روحانیان برجسته و همیشه در صحنه استان ایلام در جریان تجاوز دولت حزب بعث عراق به پاسگاههای مرزی استان ایلام، ضمن محکوم کردن آن، مردم را به مبارزه و دفاع از مرزهای این استان فراخواندند و با بسیج مردم به تقویت پاسگاهها پرداختند و به درخواست روحانیان و مسئولین استان ایلام، مدتها مسئولیت نگهداری مرزها به دست نیروهای مردمی افتاد.

با آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹، نوار مرزی استان ایلام مورد هجوم وحشیانه و بیرحمانه ارتش متجاوز عراق قرار گرفت و با اندک زمانی دو شهرستان مهران و دهلران توسط عراق اشغال شد و مردم این مناطق جنگ زده شدند و در سایر شهرستانهای این استان تا پایان جنگ تحمیلی به سر بردند. در جریان حمله عراق به ایران، روحانیان ایلامی با بسیج مردم و حضور به موقع در جبهههای جنگ و قرار گرفتن در کنار سایر رزمندگان موجب تقویت روحیه رزمندگان ایران اسلامی شدند.

در بخشی از این کتاب آمده است:
 
تقاضای نیرو برای جبهه کانی سخت
 
در تاریخ 1359.07.30عراقیها قصد بالا رفتن از ارتفاعات پشت پاسگاه کانی سخت را داشتند. برای مقابله با عراقیها در این منطقه، از فرماندهی هنگ ژاندارمری ایلام خواسته شد که یک گروه 30 نفره از جوانمردان محلی را به آن منطقه اعزام کند و همچنین از سوی ستاد عملیات مستقر در گلان (صالح آباد) با تقاضای آیت الله حیدری، از ژاندارمری خواسته شد که آقای علیداد کرمپور که از افراد آگاه به عملیات چریکی بود، استخدام کرده و به منطقه کانی سخت اعزم شود.

به دلیل پیشروی عراقیها و استقرار در ارتفاعات پشت پاسگاه کانی سخت، افراد داوطلب آن منطقه را در روز 1359.07.29 آن ارتفاعات را ترک کردهاند. لازم است برای جلوگیری از ورود عراقیها به تپههای میلاد و ۳۴۳، از نیروهای ارتش و ژاندارمری استفاده شود تا آن منطقه به اشغال عراقیها در نیاید...
 
و در بخش پایانی کتاب میخوانیم:

خاطرات دوران اسارت
 
حجت الاسلام عمران احمدی درباره خاطراتش در ایام اسارت و نحوه رفتار عراقیها با آنان چنین میگوید: «در محیط اسارت دشمنان بعثی با وحشیانهترین شکنجههای قرون وسطی در حق اسرای ایرانی مرتکب شدند. در اسارت، دژخیمان رژیم بعث عراق در محیط اسارت شکنجههای مهمی انجام دادند تا شاید بتوانند خللی در اراده اسرای ایرانی به وجود آورند اما هر چه بیشتر تلاش کردند، کمتر نتیجه میگرفتند؛ به عنوان نمونه اگر از کسی بهانهای میگرفتند آن شخص را برای چندین ساعت سرپا نگه میداشتند و بطور مداوم رو به آفتاب نگاه میکرد بعد از این مرحله یک الی دو ساعت به دور اردوگاه میچرخاندند تا وقتی خیلی خسته میشد...».
 
علاقهمندان برای تهیه این کتاب میتوانند با تلفن 09183421951 تماس بگیرند.
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار