محاصره زالو آب، شرحی بر عملیات والفجر ۳

یگان با تاخیر وارد منطقه نبرد می‌شود. از طرفی یگان‌هایی از سپاه هم ۴۸ ساعت قبل از آغاز عملیات وارد ناحیه رزم می‌شوند و اصولا استعداد پیش بینی شده به پای کار نمی‌آید؛ در نتیجه عمل هماهنگی و ادغام پیش از شروع عملیات به درستی صورت نمی‌گیرد.
کد خبر: ۱۱۸۶۴
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۲ - 18February 2014

محاصره زالو آب، شرحی بر  عملیات والفجر ۳

خبرگزاری دفاع مقدس: تاریخ سراسر افتخار جنگ تحمیلی عراق علیه ایران اسلامی (دفاع در برابر متجاوز، از تجارب و آموزههای بسیاری برخوردار است.

این دفاع هشت ساله ملت ایران سرشار از مفاهیم و ارزشهایی میباشد که باید سینه به سینه و نسل به نسل انتقال یابد، آیندگان باید بدانند که چگونه ملت ایران با دست خالی اما با ایمان و روح سلحشوری برگرفته از تعالیم ناب اسلامی و با فرماندهی خردمندانه حضرت امام خمینی (ره) در برابر ارتش تا بن دندان مسلح عراق و استکبار جهانی ایستادگی نموده و نه تنها ارتش عراق را از خاک خود بیرون رانده، او را در وضعیتی قرار داده که دنبال پایان جنگ و رهایی از مخمصهای که در آن گرفتار آمده است باشد.

در بخش نخست کتاب میخوانیم:
 
تشکیل قرارگاه نجف و انتخاب منطقه مهران برای اجرای عملیات
 
به منظور ایجاد وحدت فرماندهی در هدایت عملیات مشترک و استفاده از توانمندیهای ترکیب ارتش و سپاه پاسداران در تمام ردهها جهت اجرای عملیات آفندی در منطقه غرب، قرارگاه مقدم نزاجا در غرب و سپاه ۱۱ قدر سپاه پاسداران با ادغام یگانهای خودی فرماندهی مشترکی به نام قرارگاه مشترک عملیاتی نجف در غرب را تشکیل دادند.

این قرارگاه با تشکیل دو قرارگاه جزء به نام فتح و ظفر تا خاتمه عملیات کلیه فعالیتهای عملیاتی یگانهای تابعه را هدایت و کنترل مینمود.

قرارگاه عملیاتی نجف به منظور وادار ساختن دشمن به انتقال نیرو از جبهه به غرب طی شورهای ستادی و جلساتی مشترک، برای اجرای عملیات آفندی سه منطقه به قرارگاه خاتم الانبیاء پیشنهاد شد...

در بخش دیگری از این کتاب آمده است:
 
نگاهی به وضعیت توان رزمی یگانهای ارتش در نبرد مهران
 
درجریان نبرد مهران به مواردی برخوردیم که حاکی از ناتوانی نیروهای ایران در ادامه پیشروی و یا حفظ خطوط پدافندی خود بود؛ به طوری که تصرف مواضع محاصره شده دشمن در کوزه زالوآب حدود ۱۱ روز به طول انجامید و در اطراف شهر مهران به سختی و در اثر از جان گذشتگی و شجاعت کم نظیر تعدادی از رزمندگان، نیروهای ما توانستند مواضع خود را حفظ کنند.
 
هر چند در بعضی خطوط دفاعی تا چند کیلومتر نیز عقب نشینی داشتیم و نگرانی از سقوط کامل مهران و امکان پیشروی سریع نیروهای عراق از جناح شرقی این شهر و دست یابی آنان به تنگه کنجان چم که منجر به احاطه نیروهای خودی در اطراف زالوآب و نمکلان و قطع ارتباط آنان با محور تدارکاتی صالح آباد میشد؛ فرماندهان و مسئولین را در اندیشه فرو برده و برای جلوگیری از این اتفاق که نیروهای مستقر در این ناحیه را با خطر انهدام مواجه میکرد و اقتدار در حیثیت نظام و ملت را دچار خدشه مینمود، دست به هر اقدام ممکن زدند و با دریافت نیروهای کوچک و تجهیزاتی قلیل از سایر یگانهای درگیر در خطوط دفاعی، جبهه نبرد مهران را تقویت نمودند.
 
و دربخش پایانی میخوانیم:
 
یگان با تاخیر وارد منطقه نبرد میشود از طرفی یگانهایی از سپاه هم ۴۸ ساعت قبل از آغاز عملیات وارد ناحیه رزم میشوند و اصولا استعداد پیش بینی شده به پای کار نمیآید؛ در نتیجه عمل هماهنگی و ادغام پیش از شروع عملیات به درستی صورت نمیگیرد و ردههای فرماندهی و اجراییشناختی از همدیگر پیدا نمیکنند و هیچ تمرینی هم انجام نمیشود.

مهمتر اینکه تیپ ۴ زرهی موفق به شناسایی نشده و از اطلاعات عناصر شناسایی سپاه نیز بیبهره میماند.
 
با نگاهی گذرا بر تیتر مشکلات ارتش ایران و مقایسهای ساده بین توان رزمی این دو ارتش در ابتدای تهاجم ارتش عراق متوجه میشویم که سردمداران دولت بعثی عراق بهترین شرایط را در طول ۶۰ ساله عمر کشور خویش برای تجاوز به ایران و فرونشاندن آتش کینه و عطش جاه طلبی و خود بزرگ بینیشان انتخاب نمودهاند.
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار