نگرشی علمی به عملیات فتح‌المبین

کتاب «نگرشی علمی به عملیات فتح‌المبین» نمایانگر توان رزمی کشور ایران در سطح مطلوب و در دوران دفاع مقدس است.
کد خبر: ۱۲۶۵۰
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۵ - 28February 2014

نگرشی علمی به عملیات فتح‌المبین

خبرگزاری دفاع مقدس: عملیات فتحالمبین که با شرکت نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروهای بسیج مردمی، جهاد سازندگی و پشتیبانی نیروی هوایی از تاریخ دوم فروردین ماه ۱۳۶۱ به مدت هشت روز در منطقه دزفول – شوش انجام پذیرفت از جمله عملیات نظامی موفقی بود که در پایان ۱۸ ماه اشغال نظامی قسمتی از خاک زرخیز خطه خوزستان، ضربهای قاطع در زمان و مکانی مناسب به نیروهای متجاوز عراق وارد کرد.

در بخش اول کتاب میخوانیم:
 
محدوده منطقه عملیات فتح المبین:
 
منطقه عملیات فتح المبین محدود بود از شمال به دامنه جنوبی ارتفاعات کبیر کوه (ارتفاعات علی کشت، ممله، ۳۵۰ و شاوریه، اسکندرخان) از جنوب به تپههای رملی لخیضر و چهیله، از غرب به ارتفاعات میشداغ و تینه و عینخوش، از شرق به رودخانه کرخه.
 
سازماندهی ستاد و گروههای طرح ریزی:

در مورخ 1360.08.19 یک جلسه مقدماتی در اتاق جنگ (اهواز) تشکیل و فرمانده نیروی زمینی (سرهنگ توپخانه علی صیاد شیرازی) موارد زیر را خطاب به عناصر ستاد خود ابلاغ نمودند:
۱) اصل بر آن باشد که طرح کربلای یک (عملیات منطقه بستان) به اجرا درآید... .
 
قرارگاه فتح:
 
در مرحله یکم عملیات، برای قرارگاه فتح نیز همانند قرارگاه فجر، نقش تثبیت کننده در نظر گرفته شده بود. زیرا سازمان و تهیههای این قرارگاه نیز مانند قرارگاه فجر، در تک مختل کننده مورخ 1360.12.29 عراق به تنگ رقابیه، بر هم زده شده بود.

ماموریتی که برای این قرارگاه به صورت شفاهی تعیین گردید این بود که همزمان با تک قرارگاههای نصر و قدس، این قرارگاه با اعزام گروههای شکار تانک به تنگ رقابیه، نسبت به انهدام تانکهای عراقی که جلو آمده بودند اقدام و دشمن را در این منطقه درگیر و تثبیت نماید.
 
مهمترین قسمت از طرح مانور آفندی این قرارگاه، اجرای یک مانور نفوذی از طریق تنگ زلیجان بود که در مرحله یکم از اجرای آن خودداری شد و به مرحله دوم واگذار گردید...
 
در بخش دیگری از این کتاب میخوانیم:
 
نحوه بکاربردن و رعایت اصول نه گانه جنگ در عملیات فتح المبین
 
بررسی کاربرد اصل هدف:

ماموریت (هدف) واگذاری به نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ابتدای طرحریزی عملیات فتحالمبین به شرح زیر بود:

«نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران با قسمتی از نیروهای تحت کنترل قرارگاه مقدم نزاجا در جنوب، در ساعت (س) روز (ر) به منظور انهدام نیروهای دشمن در منطقه عمومی دزفول، تک نموده سپس در منطقه پدافند و آماده میشود بنا به دستور، تک را به سمت غرب جهت تامین مرز ادامه دهد...».
 
در بخش پایانی این کتاب آمده است:
 
در عملیات فتحالمبین به خاطر بهرهبرداری از توان زرهی در جناح شمالی دشمن، تیپ ۲ زرهی لشکر ۹۲ با طی مسافتی طولانی از اهواز به لرزه، با عبور از جاده پرپیچ و خم پاعلم خود را به جناح شمالی رساند، اما به علت برخورد با شرایط بسیار بد و نامناسب جوی، در اثر خستگی و ضایعات تجهیزاتی، توان لازم را برای اجرای ماموریت محوله نداشت. اگر شرایط جوی مناسب میبود با احتمال زیاد این تیپ، تاثیر ارزشمندی روی میزان موفقیت قرارگاه قدس بر جای میگذاشت... .

علاقهمندان برای تهیه این کتاب میتوانند به انتشارات سازمان حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران مراجعه کنند.
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار