"عرشیان به خط " روایت لحظه به لحظه خاطرات جنگ تحمیلی

کتاب "عرشیان به خط" اثری است درباره خاطرات محمد حسن شهرکی جانباز ۳۰ درصد هشت سال جنگ تحمیلی که اکنون در سن هفتاد سالگی به سر می‌برد.
کد خبر: ۱۲۱۳۱
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۷ - 22February 2014

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، مردمی کردن، معمولی کردن و عینیتر کردن شخصیتهای دفاع مقدس سبب میشود که مخاطب بیشتری را جذب این مقوله مهم کنیم؛ در حالی که اگر اشخاصی بسازیم که دیگران نتوانند با آنها ارتباط برقرار کنند، همین مسئله جداییشان را در پی دارد. در بیان این گونه باید دانست هیچ وقت برای تحول انسانها جایی باقی نمیماند و دیگر جنگ دانشگاهی نبوده که انسانهای بسیاری را متحول کرده است. قرار نیست اسطورهها مخدوش شوند، اما نباید حقایق زندگی رزمندگان آن روزها را هم نادیده گرفت و از بیان لحظههای دشوار و سرنوشت ساز جنگ آن گونه که در واقعیت با آنها روبرو بودهاند سر باز زد.
 
کتاب "عرشیان به خط" اثری ست درباره خاطرات محمد حسن شهرکی جانباز ۳۰ درصدی هشت سال جنگ تحمیلی که اکنون در سن هفتاد سالگی به سر میبرد و هنوز هم با گشاده رویی و حسن خلق از جنگ میگوید و عباس عابد زحمت نگارش آن را کشیده است. رزمندهای که درست در سن سی و پنج سالگی به گفته خودش با وجود داشتن ۵ فرزند، پس از شنیدن سخنرانی دکتر چمران خونش به جوش میآید و اول صبح ساکش را برای رفتن به منطقه میبندد:
 
 "میگفت: دشمن در سوسنگرد و بستان چنان فجایعی مرتکب شده که از گفتنشان شرم دارم! جنایت را از حد گذرانده به کودکان هم رحم نکردهاند و آنها را مورد آزار و اذیت جنسی قرار دادهاند و... همین چند جمله کافی بود تا مرا که پنج بچه قد و نیم قد داشتم را از خود بیخود کند. شب تا صبح خواب به چشمانم نیامد، هر بار چشمم گرم شد کمی استراحت بکنم با کابوسی از جا پریدم... آن وقت فکر میکردم، یک شب بیخوابی چنین بلایی سر آدم بیاورد، آنها که هزار فکر و خیال دارند و با هیجان و دلهره زندگی میکنند چه میکشند؟ به همسرم گفتم قصد دارم به جبهه بروم. ناباورانه نگاهم کرد و گفت: چه میگویی؟ سی و پنج سال سن داری، من و خودت هیچ، جواب پنج بچه قد و نیم قد را چه میدهی؟"
 
آنچه کتاب "عرشیان به خط" را متمایز میکند، روایت لحظه به لحظه آن از چگونگی اعزام محمد حسن شهرکی به منطقه به گونهای جذاب و قابل لمس میباشد، به شکلی که خواننده را بدون واسطه پیش روی اتفاقات میگذارد و بدین ترتیب لحظههای جنگ را به نوعی جذاب برای آنها زنده میکند. از ویژگیهای دیگر این کتاب این است که در پایان آن با عکسهای محمد حسن شهرکی در زمان جنگ مواجه میشویم که بعضی از آنها برای اولین بار است که در معرض دید عموم قرار میگیرد و این مهم بر جذابیتهای کتاب "عرشیان به خط" بیش از پیش افزوده است.
 
 کتاب "عرشیان به خط"به تازگی توسط موسسه انتشارات نبوی زیر نظر اداره حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس جنوب غرب تهران در ۲۰۰۰ جلد به چاپ رسیده است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار