"فرزندان خاک" نگاهی به نقش تکاوران در کربلای ۶

کتاب "فرزندان خاک" نگاهی دارد به نقش تکاوران دلاور جمهوری اسلامی ایران در عملیات کربلای ۶ که مایه عزت و غرور ایران اسلامی شدند.
کد خبر: ۱۲۷۳۷
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۵ - 03March 2014

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، کتاب "فرزندان خاک" نگاهی دارد به نقش تکاوران دلاور نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در عملیات کربلای ۶ که مایه عزت و غرور ایران اسلامی شدند. این کتاب گوشه از فعالیتها، جنگاوریها، ایثارگری تکاوران کشورمان را برای جوانان بازگو خواهد کرد که به همت میکائیل احمدزاده از سوی انتشارات عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران چاپ شده است

در قسمتی از این کتاب میخوانیم:

منطقه عملیاتی غرب به دلیل کوهستانی بودن در زمستانها شبهای بسیار سردی دارد. وجود مه و ابر در ساعات اولیه روز امری طبیعی است. در براورد اصلاعاتی وظیفه داشتیم که شرایط آب و هوایی و آثار آن را بر روی کارایی نیروهای عمل کننده را به صورت تخصصی بررسی و تجزیه و تحلیل کنیم تا فرماندهان را در اداره و هدایت بهتر تجهیزات و همچنین استفاده بهتر از تجهیزات موجود یاری رسانیم، زیرا در نظر نگرفتن معیارهای موجود در عملیات میتواند با وجود برتری نیرو و تجهیزات یکانها را با شکست حتمی و یا با حوادث پیش بینی نشدهای مواجه کند؛ بنابراین هر روز وضعیت جوی اعم از شرایط آب و هوایی، دما، فشار هوا، جهت باد و غبارآلود یا صاف بودن آسمان را از طریق یکان هواشناسی دریافت و در ماموریتهای مختلف برنامه ریزی میکردیم.

در بخش دیگر این کتاب آمده است:

خستگی مضاعف، کمبود مهمات در صحنه کارزار و عده کم نسبت به تعداد نفرات عراقیها، باعث شد در آخرین ساعات نیمه شب بیسیم دسته نفوذ کننده خبرهایی دردناک گزارش کند مبنی بر اینکه سربازان ما مجروح و یا شهید شده و ادامه نبرد امکان پذیر نیست لذا منتظر دستور بعدی هستند. با وجود انهدام و کوبیدن مواضع عراقیها توسط آتشبار سنگین، نیروهای پیاده به اهداف مهمی دست نیافته و در همان اطراف زمین گیر شده بودند؛ زیرا خط مستحکم دشمن به خوبی شکافته نشده و آنچنان نفوذی که بتواند شالوده دفاعی عراقیها را از هم بپاشد دیده نمیشد. عراق با کسب برتری که در بالای ارتفاعات با داشتن دید وتیر و آتش توپخانه قوی داشت توانسته بود مواضع خود را حفظ کند. تعداد مجروحین ایرانی رفته رفته بیشتر میشد و با وجود تلاش یکانها موفقیت چشمگیری حاصل نمیشد.

نویسنده در قسمت دیگر کتاب مینویسد:

با بیسیم خبر به کمین افتادن و قلع و قمع عراقیها را گزارش دادیم. در همان حال از خط پدافندی دشمن و تیربارها و موشکها شروع به شکلیک کردند. عراقیها متوجه به کمین افتادن نیروهایشان شده بودند. از سویی تکاوران نیز در خط پدافندی با اجرای آتشهای حفاظتی، زمینه را برای بازگشت ما فراهم کردند. خیلی سریع به همدیگر اطلاع دادیم که وقت بازگشتن است. پنج نفر از سربازان شجاع ما با سرعت بسیار زیاد با چند خیز خود را به جمع عراقیها رسانده و با رگبارهای کوتاه و متوالی خود، بقیه آنان را به هلاکت رساندند. عملکرد ما به یاری خدا بسیار خوب و کارساز واقع شد. من با بیسیم به فرماندهی اعلام کردم که قصد برگشت داریم.

در بخش دیگر میخوانیم:

پس از چند لحظه آتشبارهای نیروهای ما سنگرها و مواضع عراقیها را درهم کوبیدند و ما هم به سمت عقب حرکت کردیم و به اتفاق اسیر دستگیر شده خود را به خاکریز نیروهای خودی رساندیم. ساعت حدود ۴: ۳۰ بود که با چند دستگاه خودروی نظامی که از پیش آماده شده بود خیلی سریع به سمت مقر حرکت کردیم. اسیر را نیز تحویل دژبانی دادیم تا در زمان مناسب برای تخلیه اطلاعاتی و بازجویی او اقدام کنیم. آتش سلاحهای مختلف جنگی لحظهای خاموش نمیشد. عراقیها فهمیده بودند فردی از آنان اسیر و تخلیه اطلاعاتی خواهد شد که این موضوع میتوانست مواضع و موقعیت عراقیها را در این منطقه با خطر جدی و نابودی مواجه سازد.

علاقه مندان به تهیه این کتاب میتوانند به انتشارات سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران مراجعه و با به شماره تلفنهای ۲۲۹۳۹۱۲۴ و ۳۳۳۰۹۱۱۸ تماس بگیرند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار