"یادداشت‌های سیاسی ایران" منتشر شد

کتاب "یادداشت های سیاسی ایران" با بیان مطالبی درباره خروج رضاخان از ایران و روی کار‌ آمدن محمدرضا پهلوی و حضور متفقین در ایران، به شرح حوادث با جزییات می‌پردازد.
کد خبر: ۱۲۵۲۵
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۷ - 26February 2014

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، مؤسسه فرهنگی هنری وانتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، کتاب "یادداشت های سیاسی ایران" ویرایش آر.ام.بارل ترجمه افشار امیری را در اسفندماه سال جاری روانه بازار نشر کرد.

این کتاب اطلاعات جدیدی درباره خروج رضاخان از ایران و روی کار آمدن محمدرضا پهلوی و حضور متفقین در ایران دارد و به شرح حوادث با جزییات میپردازد.

افشار امیری درباره ترجمه جلد دوازدهم "یادداشتهای سیاسی ایران" اظهار کرد:این اثر جلد دوازدهم مجموعه چهارده جلدی مکاتبات سفارت انگلستان در تهران با وزارت امور خارجه این کشور در شهر لندن است.

 در این مجموعه چهارده جلدی مکاتبات انجام شده بین سالهای 1881 تا 1965 میلادی گنجانده شده است. این مجموعه در سال 1997 میلادی از سوی مرکز اسناد انگلستان منتشر شد.

 جلد دوازدهم این مجموعه حوادث سالهای 1943 تا 1945 میلادی(1321-1324هجری شمسی)را شامل میشود. این سالها مصادف با خروج رضا خان از ایران و پایان جنگ جهانی دوم است. این گزارشها تصویری جامع از فراز و نشیبهای حاکم در کشور ارایه میدهد.

 نکته دیگری که در این گزارشها به آن پرداخته شده است ایجاد فضای باز سیاسی برای احزاب است که فعالیت خود را گسترش دادند و مهمترین آنها حزب توده بود که از حمایت شوروی بهرهمند میشد.

 نکته مهمی که در انتهای کتابها وجود دارد این است که شخصیتهای مهم هر مجلد معرفی شده و این مساله نشان میدهد که سفارت انگلستان تا چه اندازه به جزییات توجه داشته و حتی ویژگی رفتاری شخصیتها و چگونگی رسیدن آنها به قدرت را شرح میدهد.

آنچه در این یادداشتها آمده میتواند روشی برای ارایه گزارشهای سفارتها باشد زیرا این نوع یادداشتهای سیاسی گزارشی کامل از فضای کشور مورد نظر را ارایه میدهد.پس از اشغال ایران توسط متفقین و پایان جنگ جهانی دوم، کشورهای انگلیس و آمریکا نیروهای خود را از ایران خارج کردند اما روسها 60 هزار نیروی مستقر در بخش شمالی کشور را بیرون نبردند و موضوع خودمختاری کردستان و آذربایجان را مطرح کردند. تمامی این مباحث در این یادداشتها وجود دارد.

 نکته مهم دیگر به اعزام دکتر میل اسکو، مستشار اقتصادی انگلیسی اشاره دارد که در سال 1943 برای مشاوره و حل مشکلات اقتصادی به ایران میآید. در این مکاتبات آمده است که مساله افزایش مالیات براساس درآمد را مطرح میکند اما با استقبال روبهرو نمیشود.کنفرانس مشهور تهران در نوامبر سال 1943 و ورود چرچیل و استالین به تهران برای تصمیمگیری درباره جنگ جهانی دوم را نکته برجسته دیگری در این یادداشتها است؛ در آن زمان با وجود اینکه کشور ایران اعلام بیطرفی کرده بود متفقین ایران را مجبور به اعلام جنگ با آلمان میکنند و این اتفاق دستآویزی برای اشغال ایران توسط روسها و انگلیسها و دستگیری ایرانیهای طرفدار آلمان و جاسوسان آلمانی در ایران میشود.

 زمان ارسال گزارشهای سفارت انگلیس در تهران به وزارت امور خارجه انگلیس در لندن متفاوت از یکدیگر است به نوعی که برخی گزارشها هر دو هفته یکبار، برخی گزارشها سهماهه و دیگری سالیانه است. این کتاب مرجع خوبی برای محققان حوزه تاریخ و بررسی روابط ایران و انگلیس است.

 نکته مهمی که در این یادداشتها قال توجه است آشنایی با دیدگاه کشور انگلستان نسبت به مسایل مهم ایران است و محققان از لابهلای این یادداشتها میتوانند به نکات جدیدی درباره تاریخ معاصر ایران دست پیدا کنند.

جلد دوازدهم"یادداشت های سیاسی ایران" به علت حجیم بودن مطالب در دوبخش منتشر شده است،که هم اکنون بخش دوم در شمارگان1000 نسخه و 1652 صفحه  در اسفندماه سال جاری چاپ و برای مخاطبان روانه بازار نشر گردیده است.

 علاقمندان جهت تهیه این کتاب می توانند به فروشگاه این مرکز در خیابان انقلاب،خیابان ۱۲فروردین،بعد از خیابان شهدای ژاندارمری نبش مجتمع ناشران مراجعه کرده و یا با شماره تلفنهای ۶۶۹۵۳۶۰۷ و ۶۶۹۶۱۵۳۶ تماس بگیرند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار