حواشی ضیافت شام بایدن؛ فلسطین را آزاد کنید!

رئیس جمهور آمریکا در ضیافت شام با روزنامه‌نگاران در حالی دونالد ترامپ را به سخره گرفت که منتقدان او بیرون از هتل هیلتون تظاهرات ضد جنگ به راه انداخته بودند و شعار «شرم بر تو» و «فلسطین را آزاد کنید» سر می‌دادند.
کد خبر: ۶۶۳۹۹۳
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۱ - 28April 2024

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، جوبایدن رئیس جمهور آمریکا در ضیافت شام انجمن خبرنگاران کاخ سفید، از هرگونه اظهارنظر درباره‌ی بحران انسانی در غزه خودداری کرد و تمام فرصت سخنرانی خود را به بیان جوک‌های نیش‌دار و تحقیرآمیز علیه دونالد ترامپ اختصاص داد.

وی در جمع نخبگان سیاسی و رسانه‌ای واشنگتن خاطرنشان کرد: «من مرد بالغی هستم که با یک کودک شش ساله رقابت می‌کند»!

جو بایدن در ادامه با اشاره به لقبی که ترامپ قبلاً به خودش داده بود، او را «دونِ خواب‌آلود» خطاب کرد. رئیس جمهور آمریکا در ادامه به دادگاه جنایی ترامپ در نیویورک پرداخت؛ جایی که او به جعل سوابق تجاری متهم است. بایدن گفت: «دونِ خواب آلود اخیراً روز‌های سختی را پشت سر گذاشته است».

حواشی ضیافت شام بایدن؛ فلسطین را آزاد کنید!

اما در حالی که رئیس‌جمهور آمریکا و میهمانانش لحظات شاد و مفرحی را در هتل هیلتون تجربه می‌کردند، صد‌ها نفر از معترضان فریاد می‌زدند: «شرم بر شما»! معترضان هنگام ورود مقامات کاخ سفید، روزنامه نگاران و چهره‌های مشهور به محل برگزاری مراسم، رفتار بایدن در قبال جنگ غزه و عملکرد رسانه‌ها را با صدای بلند محکوم کردند.

بایدن سپس به اختلاف ترامپ با معاون سابقش، مایک پنس، اشاره کرد و گفت: «سن، تنها وجه مشترک موجود بین من و کاملا هریس است. معاون اول من از من حمایت می‌کند.» کامالا هریس -معاون اول رئیس جمهور- در واکنش به اشاره‌ی بایدن، خندید و کف زد.

جو بایدن خطاب به اهالی رسانه، افزود: «برخی از شما شکایت کرده‌اید که من به اندازه کافی پذیرای سؤالات شما نیستم. در این باره نظری ندارم. اما نیویورک تایمز بیانیه‌ای صادر و در آن مرا به خاطر اجتناب فعال و مؤثر از رویارویی با خبرنگاران مستقل محکوم کرده است. اگر نیویورک تایمز با گفتن این حرف‌ها فعال و موثر به نظر می‌رسد، با آن موافقم.»

رئیس‌جمهور آمریکا در عین حال از رسانه‌ها خواست که بر پیامد‌های انتخابات ریاست جمهوری آتی تمرکز کنند. وی گفت: «از شما نمی‌خواهم که جانبداری کنید. اما از شما می‌خواهم که انتخابات را جدی بگیرید. از نتایج مسابقات اسب‌سواری و حواس‌پرتی‌ها و نمایش‌های فرعی که بر سیاست ما مسلط شده، عبور کنید و روی چیزی تمرکز کنید که واقعا در خطر است.»

پس از سخنرانی بایدن، کالین جوست (کمدین و همسر اسکارلت جانسون بازیگر مشهور هالیوود) برای سخنرانی روی سن رفت. وی در بخشی از سخنرانی خود گفت: «آخرین بار که در واشنگتن‌دی‌سی بودم، کوکائینم را در کاخ سفید جا گذاشتم! خوشبختانه، رئیس جمهور توانست از آن به خوبی استفاده کند!»

کریس سونونو، فرماندار جمهوری‌خواه نیوهمپشایر نیز در این مراسم به تمجید از جو بایدن پرداخت و گفت: «به عنوان یک سیاستمدار هرگز آسان نیست که شوخی کنید. ما برای خنده‌دار بودن ساخته نشده‌ایم. از ما انتظار خنده‌دار بودن نداشته باشید. بنابراین، هر زمان که به عنوان یک سیاستمدار می‌توانید بخندید و بخندانید، این خودش یک پیروزی است. رئیس‌جمهور توانست چنین سخنرانی را در ساعات پایانی شب انجام دهد و این را باید یک پیروزی دانست!»

شرم بر شما!

بیرون از هتل هیلتون تظاهرکنندگان شعار می‌دادند: «هر بار که رسانه‌ها دروغ می‌گویند، یک روزنامه نگار در غزه می‌میرد». آن‌ها تابلو‌هایی در دست داشتند که روی آن خطاب به رسانه‌های آمریکایی نوشته شده بود: «همدستی با نسل‌کشی در غزه را متوقف کنید». معترضان همچنین تصاویر روزنامه نگاران فلسطینی کشته شده را در دست داشتند.

یکی از تظاهر کنندگان به نام «رامه کودیمی»، ۳۷ ساله، به خبرنگار گاردین گفت: «شرم‌آور است! در حالی که بیش از ۱۳۵ روزنامه‌نگار در طول هفت ماه گذشته توسط ارتش اسرائیل کشته شده‌اند، رسانه‌ها فراتر از جز پوشش دادن آنچه در حال رخ دادن است، انجام نمی‌هند. پرزیدنت بایدن با ادامه ارسال سلاح و امتناع از هرگونه پاسخگویی در مورد جنایات جنگی اسرائیل، در نسل کشی غزه شریک است.»

تظاهرکننده دیگری به نام «یارا» خاطرنشان کرد: «از ۷ اکتبر تا این لحظه ۱۳۵ روزنامه‌نگار توسط اسرائیل به قتل رسیده‌اند. طبعا کسانی که به قتل اهالی مطبوعات اهمیتی نمی‌دهند، برای آزادی مطبوعات هم اهمیت قائل نیستند.»

گفتنی است، شماری از روزنامه‌نگاران فلسطینی، هفته گذشته با انتشار نامه‌ای سرگشاده از همکاران خود در ایالات متحده خواسته بودند که این ضیافت را تحریم کنند.

انتهای پیام / 944

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار