سردار حمیدرضا رستمیان در گفت‌وگو با خبرگزاری دفاع مقدس:

غفلت دشمن از ایمان رزمندگان اسلام در کربلای ۵ موجب پیروزی شد

فرمانده لشکر عملیاتی ۲۵ کربلا گفت: دشمن با توجه به اینکه ما بلافاصله و در فاصله چند روز پس از عملیات کربلای ۴ با جابجایی نیرو در مسافتی حدود ۲۰ کیلومتر به سمت منطقه عملیاتی صعب العبور کربلای ۵ رفته بودیم در عین سرمستی از پیروزی در کربلای ۴ غافلگیر شد.
کد خبر: ۹۳۲۲
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۲ - ۰۷:۰۸ - 11January 2014

غفلت دشمن از ایمان رزمندگان اسلام در کربلای ۵ موجب پیروزی شد

سردار حمیدرضا رستمیان فرمانده لشکر عملیاتی ۲۵ کربلا در گفتوگو با خبرگزاری دفاع مقدس ضمن اشاره به گستردگی عملیات کربلای ۵ اظهار کرد: عراق به واسطه موانع ایجاد شده در منطقه عملیاتی کربلای ۵ دچار خود بزرگ بینی و آسودگی خیال کاذب شده بود و صدام نیز بارها اعلام کرده بود که عبور از این منطقه کاملا غیر ممکن است.

فرمانده لشکر عملیاتی ۲۵ کربلا افزود: یکی از این موانع، زمین منطقه بود که بخاطر آبگیر بودن و نیز مسطح بودن آن نیروها باید در دید و تیر مستقیم دشمن بدون جان پناه به مواضع دشمن میرسیدند. یکسری از موانع نیز به صورت مصنوعی ایجاد شده بود که کانالها و دژ پنج ضلعی و خاکریزهای هلالی (نونی شکل) بخشی از این موانع را شامل میشد.

وی ادامه داد: دشمن با توجه به اینکه ما بلافاصله و در فاصله چند روز پس از عملیات کربلای ۴ با جابجایی نیرو در مسافتی حدود ۲۰ کیلومتر به سمت منطقه عملیاتی صعب العبور کربلای ۵ رفته بودیم در عین سرمستی از پیروزی در کربلای ۴ غافلگیر شد.

سردار رستمیان با اشاره به اینکه فرماندهان باید در این عملیات به جنگ موانع مصنوعی میرفتند اظهار داشت: جنگ دیگر ما عبور از آب بود که بدلیل نداشتن عمق استفاده از قایق حتی امکان پذیر نبود. پشت همه اینها جنگ با نیروهای آماده دشمن بود. دژهای دشمن که بالغ بر ۷ دژ بود همه اینها کاملا مسلح و آماده و همه اینها در داخل دژها دربرابر سپاه اسلام ایستاده بودند و لذا سپاه تصمیم گیری را کرد و به سرعت طرح ریزی را انجام داد و با جابجایی سریع نیروهای خود از منطقه کربلای ۴ به سمت منطقه کربلای ۵ در قالب سه قرارگاه نجف، کربلا و قدس یگانهای قدرتمند و آماده خود را به منطقه اعزام کردند. فلذا لشکرها بین قرارگاهها تقسیم شدند و در منطقه شلمچه تا شمال خرمشهر مستقر شدند.

وی تصریح کرد: لشکر ۲۵ از لشکرهایی بود که در مجموعه قرارگاه کربلا تقسیم شده بود و قرارگاه کربلا از لشکر ۱۰ سیدالشهداء (ع)، ۱۹ فجر استان فارس، لشکر ۴۱ ثارالله (ع)، لشکر ۳۱ عاشورا، لشکر ۲۵کربلا، تیپ مستقل ۳۳ المهدی (عج)، تیپ مستقل ۱۸ الغدیر و تیپ مستقل ۴۸ فتح تشکیل شده بود.

سردار رستمیان افزود: لشکر ویژه ۲۵ کربلا تنها لشکری بود که موفق به ورود به جزیرهام الرصاص شد و آنجا چهار گردان عمل کننده داشت که به سختی در درگیری شرکت داشتند و شاید بتوان گفت که بقیه لشکرها یک گردان عمل کننده در کربلای داشتند و سازمان رزم لشکر ۲۵ کربلا چهار تیپ پیاده داشت و چهار تیپ آن آفندی بودند و در اختیار فرمانده لشکر بود که غیر از آن ما تیپهای پدافندی را هم در مناطق دیگکر داشتیم مثلادر هورالعظیم و فاو که در این مناطق ما خط داشتیم و تیپهای زرهی، ادوات و توپخانه و... لشکر در آن مناطق آماده و سرشار از انرژی بودند.

وی با اشاره به این موضوع که قرارگاه کربلا منطقه خودش را به ۴ محور تقسیم کرده بود گفت: محور دوم از آن چهار محور، برای تصرف بخشی از کانال پرورش ماهی بود و لشکر ۴۱ ثارالله و لشکر ۲۵ کربلا در تصرف سیل بندهای یکم تا چهارم که سیل بندها و دژهای کنار کانال پرورش ماهی بودند عمل کردند و لشکر ۴۱ ثارالله از دریاچه بوبیان عبور کرد و در نهایت سیل بند اول و دوم را به فرماندهی سردار سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی تصرف کردند.

فرمانده لشکر عملیاتی ۲۵ کربلا ادامه داد: لشکر ۲۵ کربلا هم ماموریت داشت که با عبور از لشکر ۴۱ ثارالله، دژهای دو طرف کانال پرورش ماهی را تصرف کند و در ادامه ماموریت به سمت پلهای اول و دوم کانال زوجی که وجود داشت برود و آنها را نیز تصرف کند. در همان ساعات اولیه حدود ساعات ۱۰ -۱۱ صبح به اهداف اولیه خودش رسید و آنطرف کانال پرورش ماهی منتظر لشکرهای دیگر ماند.

وی افزود: یک مشکلی که آنجا پیش آمد این بود که لشکرهای جناحین بخصوص لشکر ۳۱ عاشورا که در سمت چپ قرار داشت نتوانست با لشکر ۲۵ کربلا الحاق را برقرار کند و به همین خاطر دشمن از این فضا استفاده میکرد و بارها پاتکهای سنگینی را انجام داد تا به اهداف شوم خود برسد که الحمد لله دشمن به اهداف خود نرسید.

رستمیان اظهار کرد: این روند تا ۱۵ روز ادامه داشت و در عملیات کربلای ۵ یک طرف نیروهای جان برکف اسلام و طرف دیگر تانک بود که دشمن دیوانه وار بر سر ما آتش میریخت به همین خاطر منطقه کربلای ۵ لحظه به لحظهاش خاطرات عاشورای حسینی را تداعی میکرد. در آفرینش حماسه کربلای ۵ همه رزمندگان به نوبه خود نقش موثری داشتند اما آنچه وجه تمایز رزمندگان در این عملیاتها بود تنها خلوص و تقوای فرماندهان شهید این عملیات است که به حق هنوز هم جا دارد به آنها بپردازیم.

وی در پایان به شهدای گرانقدر این عملیات اشاره کرد و گفت: در سالروز حماسه عملیات کربلای ۵، یاد شهدای این عملیات همچون شهید مجید کریمزاده فرمانده تیپ چهارم لشکر ۲۵ کربلا، شهید غلامرضا رحمانی فرمانده گردان امام حسن (ع)، سردار شهید جهانگیر یوسفی معاون تیپ ادوات، شهید داوود رحیمی فرمانده گردان ضدزره و دیگر شهدای گلگون کفن لشکر ۲۵ کربلا را گرامی میداریم.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار