جایزهٔ ادبی "غلامرضا رحمدل" امسال به کسی اهدا نمی‌شود

مدیر ادبیات و انتشارات اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گیلان گفت: ‌برخلاف رویهٔ ادوار پیشین جشنواره شعر دفاع مقدس گیلان، ‌جایزهٔ ادبی غلامرضا رحمدل امسال به کسی اهدا نخواهد شد.
کد خبر: ۱۲۱۱۴
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۱ - 22February 2014

جایزهٔ ادبی

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس از رشت، "اسماعیل محمدپور" با اشاره به طراحی این جایزه در سال ۸۹ گفت: بر اساس تعریفی که طراحان اینجایزه ارائه داده بودند، قرار شد جایزهٔ ادبی "غلامرضا رحمدل" در هر دوره جشنوارهٔ شعر دفاع مقدس گیلان به شاعر، نویسنده یا پژوهشگری تعلق بگیرد که بیشترین فعالیت را در فاصلهٔ بین دو دورهٔ متقدم و متأخر جشنواره در حوزهٔ دفاع مقدس داشته باشد. اما کارگروه علمی – تخصصی ششمین جشنوارهٔ استانی شعر دفاع مقدس گیلان، کسی را که واجد علی الاطلاق این تعریف باشد، نیافتند، لذا جایزهٔ مذکور در بایگانی دبیرخانه خواهد ماند.

محمّدپور هدف از طراحی و اهدای اینجایزه را ترغیب اهالی ادب و پژوهش به تمرکز در موضوع دفاع مقدس و مقاومت اسلامی عنوان کرد و با توصیف ابعاد چندگانهٔ شخصیت ادبی زنده یاد دکتر غلامرضا رحمدل گفت: نقطهٔ عزیمت خط فکری دکتر رحمدل، عاشورا و نهضت امام حسین (ع) بود و او نهضت امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی را در امتداد همان خط میدانست؛ از این رو در اشعار و پژوهشهای ادبی و تاریخی این استاد فقید دو موضوع عاشورا و انقلاب اسلامی دارای بیشترین بسامد تکرار هستند.

وی با اشاره به دو بعد شخصیت شهروندی زنده یاد غلامرضا رحمدل گفت: یک بعد شخصیت شهروندی او، شخصیت علمی و دانشگاهی است. او در مراتب دانشگاهی به بالاترین درجهٔ علمی یعنی «استاد تمامی» دست یافت و تنها استاد تمام زبان و ادبیات فارسی در گیلان بود و برجستگان دیگر برای رسیدن به این رتبه، هنور راه زیادی در پیش دارند و این امر نشان از توان تئوریک و تشخص علمی این مرد ارجمند دارد.

وی ادامه داد: جامعهٔ دانشگاهی در قبال دکتر رحمدل مسئول است و باید کم لطفی سالهای اخیر را جبران کند. جامعهٔ دانشگاهی پاسخ دهد که اگر آثار، آرا و ابعاد شخصیتی این پژوهشگر برجسته در دانشگاه به بیرنگی و بیجانی سپرده شود، در کجای جامعه امکان بازخوانی و باز تولید آن فراهم خواهد آمد؟ و پاسخ دهد که آیا رواست، شخصیتی که در بستر همین جامعه دانشگاهی بالید و شکوفا شد حال که دست قضا در زمانی که جامعه و دانشگاهیان میبایست بیشترین بهره را از وی میگرفتند او را از جمع مشتاقان جدا کرد تا این اندازه مغفول بماند؟

محمدپور گفت: بعد دیگر شخصیت شهروندی رحمدل، شخصیت فردی _ اجتماعی اوست که از این بعد انسانی متدین، آرمانگرا و انقلابی است و تجلی این بعد شخصیتی او را میتوان به وضوح در اشعارش دید.

مدیر ادبیات و انتشارات اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس گیلان گفت: رحمدل یک شاعر آرمانگرا و انقلابی بود نه یک شاعر هواشناس که در هوای معتدل و مساعد، آفتابی شود و در شرایط طوفانی به پناهگاه برود و سکوت پیشه کند. دو کتاب گدازههای آه و چاه و ما ایستادهایم و صفحات روزنامه جمهوری اسلامی در ماههای اوّل جنگ، سند این ادعای من هستند. او هم میتوانست مثل بعضیها ژستهای آکادمیک بگیرد و ادای دکتر – شاعرهای روشنفکر را در بیاورد و از یک مقطعی به بعد با انقلاب تسویه حساب کند و در مقابل عاشورا، قیام حضرت امام (ره) ، مسأله فلسطین و بسیاری ارزشهای دیگر علامت سؤال بگذارد، اما این کار را نکرد. آخرین اثر او یعنی «صخره در گلوگاه آب» که در ماههای پایانی حیاتش روزی آن را برای چاپ به این حقیر سپرد و متأسفانه نشد که آن را چاپ کنیم، گواهی میدهد که رحمدل تا آخرین رمقهای قلم و اندیشهاش در خدمت اسلام ناب و انقلاب اسلامی و در حقیقت مصداق «اهل البَصَر و الصَّبر» بود؛ چنان که امام علی (ع) فرمودند: «الا و لا یحمل هذا العَلََم الّا اهل البَصَر و الصَّبر».

محمدپور افزود: رویکرد طراحی و اهدای جایزهٔ ادبی غلامرضا رحمدل، توجه به این ابعاد شخصیتی شاعر و پژوهشگر فقید گیلانی است و امیدواریم در سالهای آینده کسانی، شایستگی دریافت آن را پیدا کنند.

گفتی است اختتامیهٔ ششمین جشنوارهٔ استانی شعر دفاع مقدس گیلان، هشتم اسفند در رشت برگزار خواهد شد و نتیجهٔ رقابت بیش از ۵۰ شاعر مستعد و جوان گیلانی در آن مشخص خواهد شد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار