یادداشت/ رحیم محمدی

درس‌ها و عبرت‌های حادثه تروریستی شاهچراغ علیه‌السلام

واقعه تروریستی شاهچراغ نشان داد که باید برای چنین مناطقی تمهیدات امنیتی ویژه‌ای لحاظ کرد.
کد خبر: ۶۱۰۰۷۲
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۵۵ - 16August 2023

درس‌ها و عبرت‌های حادثه تروریستی شاهچراغگروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس- رحیم محمدی؛ روز‌های گذشته بار دیگر مردم شیراز شاهد اقدامی تروریستی بودند که به واسطه آن تعدادی مجروح و شهید شدند؛ این اقدام تروریستی که همانند سال گذشته در حرم مطهر یکی از نوادگان پیامبر اسلام (ص) رخ داد، مردم کشورمان و شهر شیراز را در غم و اندوه فرو برد.

واقعه‌ای که نشان داد «اسلام افراطی» در جایگاه مقابل اسلام ناب محمدی قرار دارد؛ چون اسلام افراطی همواره به دنبال نشان دادن چهره‌ای خشن از اسلام است و در همین راستا از هیچ تلاشی هم دریغ نمی‌کند.

محصول این تفکر باعث پیدایش داعش می‌شود که برای رسیدن به خواسته خود حتی اگر جان انسانی بی‌گناه هم گرفته شود، از نظر آن‌ها ایرادی ندارد؛ همچنین بر مبنای این تفکر، هیچ فرد یا گروهی اجازه ندارد در برابر آن‌ها اظهار نظری مخالف ارائه دهد که در این‌صورت با شدیدترین وجه ممکن با ارائه‌دهنده نظر مخالف و طرفداران آن برخوردی خشن آن هم با استفاده از قوه قهریه می‌کنند.

پس بی دلیل نیست که طی ۱۷ روز، سه عملیات تروریستی در زینبیه دمشق، کربلا و شاهچراغ شیراز صورت می‌گیرد تا بلکه با ایجاد رعب و وحشت در میان جوامع اسلامی بتوانند خواسته‌های نامشروع دولت‌های آمریکایی‌ و اروپایی و رژیم صهیونیستی را برآورده سازند.

در واقع انجام دور جدید ترور‌های کور علیه شیعیان نشان می‌دهد که حامیان اسلام افراطی به دنبال آن هستند تا منافع نامشروع خود را در میان جوامع شیعیان به دست آورند؛ لذا برای دستیابی به خواسته‌های خود، اقداماتی این‌چنینی را ترتیب می‌دهند؛ در صورتی که توان درک این موضوع را ندارند که اگر این حربه آن‌ها کارایی داشت، نظام جمهوری اسلامی ایران در برابر زورگویان عالم، از اقتدار برخوردار نبود؛ چون از بدو پیروزی انقلاب اسلامی در ایران بیش از ۱۷ هزار نفر از مردم کشورمان بر اثر اقدامات تروریستی به شهادت  رسیدند؛ ولی علی‌رغم وجود این تعداد شهید، ملت ایران همچنان راه خود را ادامه می‌دهند.

پس همان‌گونه که امام خمینی (ره) فرمودند که «هرچه ما را بکشید، ملت ما بیدار‌تر می‌شود»، این بیداری، خط بطلانی  بر اندیشه و اعمال مجریان، حامیان و طراحان اقدامات تروریستی است؛ اما با وجود این، وقتی به فاصله چند ماه از انجام اقدامی تروریستی در یک محل، مجدداً اقدامی مشابه در همان مکان رخ می‌دهد، نشان می‌دهد که باید در ترتیبات امنیتی و اطلاعاتی آن منطقه تمهیدات ویژه‌ای اتخاذ کرد؛ چرا که امکان دارد تروریست‌ها بار دیگر چنین اقدامی را در آینده تکرار کنند.

نکته دیگری که در این رابطه می‌توان به آن اشاره کرد، این است که وقتی احتمال اقدامی تروریستی وجود دارد، دستگاه‌های مسئول باید به‌منظور خنثی کردن این تهدید، تدابیر خاصی را در نظر بگیرند. در رابطه با آنچه در شاهچراغ رخ داد به نظر می‌رسد اگرچه پیش بینی‌هایی صورت گرفته، ولی واکنش نیرو‌های امنیتی بر اساس تصاویر منتشرشده با تأخیر همراه بوده است؛ چون اولین نفری که در صحنه حادثه به سمت فرد تروریست یورش می‌برد و به واسطه تلاش او فرد مهاجم خلع سلاح می‌شود، یکی‌ از نیرو‌های زحمتکش حرم است؛ در حالی که باید اولین مواجهه از سوی نیرو‌های آموزش‌دیده امنیتی باشند.

به هر حال، حادثه تروریستی شاهچراغ اگرچه واقعه‌ای بسیار تلخ و ناگوار بود، اما این می‌تواند درس‌ها و عبرت‌هایی را برای ما به همراه داشته باشد تا در آینده ابتدا از وقوع چنین مواردی جلوگیری شود و سپس اگر به دلایلی تکرار شد، نیرو‌های امنیتی و انتظامی بتوانند واکنشی به‌هنگام  و قاطع داشته باشند.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار