مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین؛

۱۵۰ فراز قرآنی در طرح «مسطورا» در استان قزوین اجرایی می‌شود

حجت‌الاسلام «پورآرین» گفت: طرح مسطورا با محور ۱۵۰ فراز قرآنی با هدف تبدیل مفاهیم قرآنی به ادبیات گفتمانی، مسلمات فکری اقشار جماعه و انس بیشتر با قرآن و پیاده شدن آن در زندگی همزمان با سراسر کشور در استان قزوین نیز اجرایی می‌شود.
کد خبر: ۶۵۶۹۳۳
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۵ - 14March 2024

به گزارش دفاع‌پرس از قزوین، حجت‌الاسلام والمسلمین «یوسف پورآرین» مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین (چهارشنبه) در جمع خبرنگاران استان با بیان اهمیت اجرای طرح مسطورا اظهارداشت: خواندن، انس گرفتن، حفظ کردن و عمل کردن به مفاهیم آیات الهی از اهداف این طرح است که امسال این طرح قرآنی در استان و همزمان با سراسر کشور برگزار می‌شود. بر اساس تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی، مفاهیم قرآنی، باید تبدیل به ادبیات گفتمانی، اجتماعی و مسلمات فکری تمامی اقشار جامعه شود و این یک هدف مهم جامعه‌پردازی در سیر تمدنی است. 

وی بهره بردن از فضای معنوی ایام ماه مبارک رمضان را در اجرای طرح مسطورا مهم برشمرد و گفت: از اهداف این طرح نشر معارف قرآنی و تعمیق باور‌های دینی و انس بیشتر همه اقشار جامعه با کلام وحی است. 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین یادآورشد: ۱۵۰ فراز از آیات قران کریم در مدت سه سال برای مردم بازگو خواهد شد و افرادی که مایلند در طول سه سال این آیات را حفظ کنند و آن را در زندگی بکار گیرند تشویق می‌شوند. طرح مسطورا با محوریت ۱۵۰ فراز نورانی قرآن کریم، با دغدغه حل قرآنی مسائل پیش روی جامعه اسلامی و کاهش آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی و مواجهه مؤثر و هدفمند با جریانات معاند و منحرف در استفاده ابزاری و ناصواب از مفاهیم ارزشمند، اجرا می‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین یادآورشد: در مرحله اول طرح ملی مسطورا که گفتمان سازی است تدوین کتاب مسطورا، کتابچه حفظ و کلیپ‌های آموزشی با تمرکز بر ۱۲ فراز قرآنی تحت عنوان طرح «مسطورا» ویژه اقشار مختلف شامل دانش‏‌آموزان مقطع متوسطه، کنشگران (طلّاب حوزه‌های علمیه، معلمان و فعالان فرهنگی) و عموم مردم و همچنین برگزاری مسابقات و دوره‌های آموزشی در سطح ملی است.

وی افزود: این طرح ملی برگرفته از سیر ساختاری ارزشمند و مبنایی کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» است و۱۵۰ فراز کاربردی و کلیدی از کلام الله مجید در گفتمان امامین انقلاب و علامه طباطبایی و سایر علمای شاخص انتخاب و برای نهادینه سازی آن در بین آحاد جامعه، برنامه‌ریزی شده است. طرح مسطورا در مدت زمان سه سال به طوریکه هر سال ۵۰ فراز از آیات قرآنی مدنظر در قالب ۳۰ فراز محوری و ۲۰ فراز حول آن اجرا می‌شود.

پور آرین تصریح کرد: از جمله برنامه‌هایی اجرایی برای گفتمان سازی این آیات محوری برپایی محافل، کرسی‌ها و نشست‌های متعدد تدبری و حفظ مفاهیم و مسابقات ملی و استانی است و تولید محتوای تبلیغی، بروشور، کتابچه مستورا، موشن گرافی و کلیپ‌های آموزشی، حفظ مفاهیم، تدبر در آیات، تهیه کاربرگ‌های آموزشی برای کودکان، طرح درس و ویژه برنامه‌های فرهنگی با همکاری نهاد‌هایی اجرایی، مردمی و حوزوی در محور این فراز‌ها انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه قرآن کتاب هدایت، سعادت و زندگی است، افزود: در اجرای این برنامه ارزشمند قرآنی از همه ظرفیت‌ها و همکاری همه نخبگان، فعالان و کنشگران فرهنگی اجتماعی و قرآنی و رسانه‌ها استفاده می‌شود.

این مدیر فرهنگی اظهارداشت: طرح مسطورا به ما می‌آموزد که چگونه با آیات قرآنی زندگی کنیم و برای تحقق تمدن نوین اسلامی موثر واقع شویم و چهار مرحله برای اجرای عطرح مستورا طراحی شده که گام اول رساندن این فراز‌ها به سمع و نظر حداقل یک سوم مردم جامعه، گام دوم ایجاد انس با مفاهیم آیات، گام سوم حفظ کردن و گام چهارم ایجاد فرهنگ کنشگری بر مبنای عمل کردن و تعلیم این مفاهیم نورانی در بطن لایه‌های اجتماعی جامعه است. طرح مسطورا با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، اوقاف، آموزش و پرورش، کمیته امداد، بهزیستی، بنیاد شهید، سپاه، بسیج، صدا و سیما و سایر رسانه ها، حوزه علمیه خواهران و برادران بعنوان یک اقدام مشترک اجرا می‌شود.

وی گفت: در سطح ملی در مرحله گفتمان سازی برای ۳۰ میلیون نفر در کشور و ۷۵ هزار نفر در استان، سطح دوم «انس با مفاهیم» در سطح ملی برای ۵ میلیون نفر و در استان برای ۲۰ هزار نفر و در سطح سوم «حفظ آیات» در سطح کشور برای ۱۵ میلیون نفر و در استان برای ۵ هزار نفر و در سطح چهارم «کنشگری» در سطح کشوری برای ۲۰۰ هزار نفر و در استان برای ۲ هزار نفر هدف گذاری شده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار