تراوش عطر معنویت در اردوی راهیان نور

زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا و ارزش‌های دفاع مقدس به عنوان اصلی‌ترین و یکی از اولویت‌های راهیان نور است.
کد خبر: ۶۵۵۰۸۸
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳ - 05March 2024

تراوش عطر معنویت در اردوی راهیان نوربه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا و ارزش‌های دفاع مقدس به عنوان اصلی‌ترین و اولویت‌دارترین رسالت‌های راهیان نور است که البته حضرت آقا در این‌باره فرمودند: «زنده نگاه داشتن راه شهدا کم‌تر از شهادت نیست».

آشنایی اقشار مختلف مردم با فرهنگ جهاد، ایثار و شهادت به عنوان یکی از اصلی‌ترین فرهنگ‌های دینی و آشنا کردن نسل جوان و امروزی در همه حوزه‌ها و همه اقشار با فرهنگ جهاد و شهادت رسالت اصلی عملیات فرهنگی راهیان نور می‌باشد. از طرفی انتشار نورانیتِ و عطر معنوی فرهنگِ جهاد و شهادت به عنوان سوغات راهیان نور در تمام سطوح جامعه که همه‌ی ما آثار و برکاتش را در این چند سال گذشته در راهیان نور دیده و چشیده‌ایم، باری است که به عهده‌ی راهیان نور است. یادآوری و نهادینه‌کردن فرهنگِ جهاد و شهادت، و آشنایی، ترویج و تداوم این فرهنگ در سطوح مختلف جامعه از رسالت‌ها و مسئولیت‎های راهیان نور است.

بهترین جامعه‌ی هدفِ راهیان نور گروه‌هایی هستند که از آن‌ها تحت عنوان مخاطبان داوطلب، پرانگیزه و عاشق یاد می‌شود و صحنه‌های دفاع مقدس را تجربه نکرده‌اند. یاد شهدا باعث غفلت‌زدایی می‌شود. راهیان نور، مأموریتی دینی ـ انسانی، ملی برای همگان است؛ چون شهدا از جانشان گذشتند برای دفاع از وطن و امنیت مردم و دفاع مقدس را رقم زدند تا این امنیت و معنویت برای همه فراهم شود و بستر سعادت برای همه‌ی مردم ایجاد گردد؛ بنابراین همه‌ی مردم باید خودشان را متولی در انجام اردوی راهیان نور بدانند.

تراوش عطر معنویت در اردوی راهیان نور

سردار عبدالرضا آزادی اظهار داشت: اردوی راهیان نور سبب می‌شود تا نسل جوان و نوجوان ما از سبک زندگی و سیره حماسه‌آفرینی شهدا درس بگیرند و آنان را الگو و سرمشق خود قرار دهند. 

وی یادآور شد: اردوی راهیان‌نور با فضای معنوی زیبایی که ایجاد می‌کند، این زمینه را به وجود می‌آورد که معارف دوران دفاع مقدس و بزرگی آن دوران با زبان هنر و راویان و مبلغینی که کاروان‌ها را همراهی می‌کنند به کلیه مخاطبان از جمله جوانان و نوجوانان و به مردمی که به صورت خانوادگی به سرزمین‌های نور مراجعه می‌کنند، منتقل شود. 

سردار آزادی اظهار داشت: انشاءالله این اردو الگوی مناسبی برای نسل امروز ما باشد، امیدوارم نسل جدید تمام استفاده معنوی را از اردوی راهیان نور ببرند. 

وی در ادامه سخنانش به وضع راهیان نور در ماه مبارک رمضان و نوروز اشاره کرد و افزود: طبق سنوات گذشته برنامه‌های ویژه‌ای مانند بازدید از یادمان هویزه، شهدای شلمچه، اروندکنار پیش‌بینی شده است، این ویژه برنامه‌ها توسط مسئولان یادمان‌ها برای مردمی که در این ایام قصد بازدید از آن‌ها را در مناطق عملیاتی دارند، پیش بینی کرده‌اند. 

وی گفت: پیک حضور مردم را قبل از ماه مبارک رمضان و ایام نوروز داریم، اما برای این ایام تمام یادمان‌ها آمادگی دارند تا ویژه‌برنامه‌هایی را برای مردم عزیزی که در این ایام قصد حضور دارند، داشته باشند. 

حضور مبلغین روحانی در اردوی راهیان نور

محمود محمدی‌شاهرودی یکی از ماموریت اول این سازمان را اعزام مبلغین همراه کاروان‌های راهیان‌نور براساس تصمیم ستاد راهیان نور بسیج و سپاه اعلام کرد و افزود: هر کاروان موظف است یک راوی، مبلغ و خادم به همراه داشته باشد. 

وی اظهارداشت: اعزام‌های این سازمان از آغاز سال‌جاری به غرب و همچنین به جنوب کشور بود، در یادمان‌های دوران دفاع مقدس و کاروان‌های راهیان‌نور یک مبلغ اعزام کردیم. یعنی اتوبوسی نبود که بدون روحانی و مبلغ اعزام شود. 

وی افزود: یکی از ماموریت‌ها؛ اعزام طلاب به عنوان زائر در عملیات بزرگ فرهنگی بر اساس سهمیه‌ای است که به استان‌ها داده بودیم، حدود ۱۶هزار طلبه به سرزمین راهیان نور اعزام شدند. 

وی در ادامه سخنانش به برنامه ماه مبارک رمضان و ایام نوروز اشاره کرد و گفت: سازمان ما در همه مقاطع و زمان‌ها ماموریت دارد، ماموریت این سازمان صرفاً راهیان‌نور نیست بلکه در بحث جهاد تبیین یک رسالت مهمی از ابتدای سال تاکنون داشته و دارد. 

شاهرودی یادآور شد: بستر ماه مبارک رمضان، بستر معارف دین و آموزه‌های اسلام است و بیان کارکرد‌های حوزه‌های علمیه اساساً در ماه مبارک رمضان است، در همین بستر بحث‌های بصیرت‌افزایی و بحث‌های معارف اسلامی و بیان احکام شرع، بیان انس با قرآن در سراسر کشور را در برنامه‌های کاری داریم و مجموعه پایگاه‌های ما و شبکه طلابی که در بسیج نقش‌آفرینی می‌کنند از ماموریت بسیار مهمی بهره‌مند خواهند شد. 

پیش‌بینی برنامه‌های ویژه راهیان‌نور برای ماه رمضان و نورزو

سیداحمد حسینی گفت: یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین شناسایی راه‌ومنش شهدا برگزاری راهیان نور است و هر چه می‌توانیم باید در این مسیر قدم برداریم، باید یادمان باشد هر چه داریم از شهدا داریم. 

وی افزود: از اول تا ۲۰ اسفند اعزام کاروان‌های راهیان نور را به مناطق عملیاتی داریم و از ۱۳ تا ۲۲ اسفند هم راهیان نور خانوادگی را در پیش خواهیم داشت. 

حسینی در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه آیا اردوی راهیان نور در ماه مبارک رمضان فعال است، گفت: تمهیدات لازم در ماه مبارک رمضان پیش‌بینی شده است، مشکلی در ماه مبارک رمضان در زمینه اسکان راهیان‌نور وجود ندارد. 

وی یادآورشد: بازدید از یادمان‌های فتح‌المبین، اروندکنار، فکه، دهلاویه، هویزه و نمایش رزمی فرهنگی جزء برنامه‌های اردوی‌راهیان نوراست، در این برنامه راویان برای بازدیدکنندگان روایتگری خواهند کرد. 

مسئول سازمان اردویی راهیان نور و گردشگری سپاه نینوا استان گلستان اظهار داشت: بازدید از دستاورد‌های نظام جمهوری اسلامی ایران و مجموعه هفت‌تپه از دیگر برنامه‌های اردوی راهیان نور است که زائران با آن آشنا خواهند شد. 

وی در ادامه سخنانش به برنامه‌های راهیان‌نور در ایام نوروز اشاره کرد و افزود: در ماه مبارک رمضان هستیم و برنامه‌ریزی ما فقط اسکان است بنابراین برنامه‌ای برای پذیرایی نداریم. 

حسینی ادامه داد: مشکل ظرفیتی برای اعزام نداریم، پذیرای همه زائران راهیان‌نور هستیم، لذا اردوی خانوادگی راهیان‌نور را هم در پیش داریم. 

درک منش شهدا با حضور در اردوی راهیان نور

جواد جمیری اظهار داشت: برای اینکه به منش و سیره شهدا راه یابیم حضورمان را باید در اردوی راهیان‌نور بیشتر کنیم. معتقدم تا در این اردو‌ها حضور نیابیم نمی‌توانیم درکی از منش شهدا داشته باشیم. 

وی ادامه داد: حضور راویان و روحانیون در راهیان نور از مزیت‌های اصلی است؛ هر کدام از این بزرگواران در وصف شهدا بیاناتی دارند که این خود یک نقطه قوت است. ما با حضور در راهیان نور قطعاً در مسیر شهدا قدم نهادیم. 

جمیری یادآور شد: اکنون که شهدا میان ما نیستند، ادامه راه آنان با قوت بیشتری باید ادامه یابد، همه می‌دانیم شهدا زنده و میان ما هستند. 

رئیس سازمان بسیج هنرمندان در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه برپایی راهیان نور در ماه مبارک رمضان یک اعتکاف است، افزود: اردوی راهیان نور یعنی یک رویداد اعتکافی برای جوانان و نوجوانان کشور، حضور نسل جوان و نوجوان در مناطق عملیاتی تاثیر بسزایی در انسان‌سازی دارد که هر لحظه بودن در اردوی راهیان نور یک نعمت است. 

وی با اشاره به اینکه راهیان‌نور یکی از ابتکارات پر ارزش بوده که پس از پایان جنگ تحمیلی به وجود آمده است، گفت: جنگی که ما در دوران هشت سال دفاع مقدس با آن روبه رو بودیم در تاریخ کشور ما سابقه نداشت، گرچه با جنگ‌های مختلفی روبه رو بودیم، اما این جنگ از نظر گستردگی زمان و مکان مسبوق به سابقه نبود. 

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار