محمدجواد تندگویان؛ شهید غریب دوران دفاع مقدس

شهید محمدجواد تندگویان که در زمان آغاز جنگ تحمیلی وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران بود در یک سفر کاری در خوزستان به اسارت نیرو‌های بعثی درآمد، ایشان با وجود داشتن مصونیت دیپلماتیک سال‌ها در اردوگاه‌های عراق بود و سرانجام به شهادت رسید.
کد خبر: ۶۳۹۲۴۷
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۲ - 21December 2023

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از شهرکرد، شهید محمدجواد تندگویان در تاریخ ۲۲ خردادماه سال ۱۳۲۹ در محله خانی آباد تهران متولد شد پدر او که یکی از طرفداران محمد مصدق بود در میدان بهارستان یک مغازه کفاشی داشت.

محمدجواد تندگویان در سال ۱۳۳۶ به مدرسه رفت و در سال ۱۳۴۶ موفق به اخذ مدرک دیپلم شد؛ شهید تندگویان در سال تحصیلی ۱۳۴۸_۱۳۴۷ به عنوان دانشجوی دوره کارشناسی رشته مهندسی نفت گرایش پالایش وارد دانشکده نفت آبادان شد و پس از گذشت مدتی فعالیت خود را در انجمن اسلامی دانشجویان آغاز کرد.

شهید تندگویان در این انجمن نقش پررنگی داشت و اقدامات بسیار بزرگی انجام داد که همین امر نیز سبب شد ساواک نسبت به فعالیت‌های او در انجمن اسلامی دانشجویان حساس شود، وی در دوران سربازی نیز توسط ساواک دستگیر و پس از تحمل شکنجه‌های بسیار به یک سال حبس محکوم شد.

محمدجواد تندگویان در سال ۱۳۵۲ با بتول برهان اشکوری ازدواج کرد و دارای چهار فرزند به نام‌های محمدمهدی، هاجر، مریم و هدی شد.

در زمان ریاست جمهوری ابوالحسن بنی صدر و نخست وزیری محمدعلی رجایی شهید تندگویان به واسطه عملکرد مطلوبی که در سمت سرپرستی مدیریت مناطق نفت‌خیز داشت به عنوان یکی از گزینه‌های وزارت نفت معرفی شد و در مجلس شورای اسلامی از مجموع ۱۷۶ رای ۱۵۵ رای موافق، ۱۸ رای ممتنع و ۳ رای مخالف دریافت کرد بنابراین شهید تندگویان به عنوان دومین وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد.

شهید تندگویان از همان روز‌های ابتدایی انتخاب شدن به عنوان وزیر نفت فعالیت جهادی خود را آغاز کرد و به صورت میدانی پیگیر رفع مشکلات بود.

چند روز پیش از آغاز فعالیت شهید تندگویان به عنوان وزیر نفت با هجوم رژیم بعث عراق به مرز‌های جمهوری اسلامی ایران جنگ تحمیلی ۸ ساله آغاز شد، در این شرایط اولین اقدام این شهید گرانقدر سرکشی از پالایشگاه‌ها، سازماندهی کارکنان وزارت نفت و شرکت‌های تابعه برای حفاظت از تاسیسات نفتی مستقر در خوزستان بود.

در تاریخ ۹ آبان ماه سال ۱۳۵۹ زمانی که شهید تندگویان به همراه معاون و جمعی از همراهان برای بازدید از پالایشگاه آبادان عازم شده بودند در مسیر ماهشهر به آبادان به اسارات نیرو‌های بعثی عراق درآمدند.

با وجود اینکه براساس کنوانسیون وین درباره روابط دیپلماتیک وزیر نفت ایران دارای مصونیت بود، اما رژیم بعث عراق این شهید گرانقدر را سال‌ها اسیر و مورد شکنجه قرار داد و حتی بار‌ها خبر کذب شهادت ایشان را منتشر کرد.

به نقل از برخی اسیران شهید تندگویان تا مدت‌ها پس از شکست حصر آبادان و آزادسازی خرمشهر زنده بود، اما اطلاعاتی درخصوص شهادت این شهید والامقام در اردوگاه‌های عراق وجود ندارد.

سرانجام پیکر مطهر شهید محمدجواد تندگویان در تاریخ ۲۹ آذرماه ۱۳۷۰ توسط صلیب سرخ و هیات بعثی تحویل هیات ایرانی شد و در بهشت زهرا قطعه ۷۲ آرام گرفت.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار