دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

مصلای تهران؛ ابرپروژه‌ای که گنجایش بیش از ۶۵ هزار نمازگزار را دارد

مصلای امام خمینی (ره) ابرپروژه‌ای است که در صورت تکمیل تمام بخش‌های ایوان، شبستان‌ها و گنبدخانه، گنجایش پذیرش بیش از ۶۵ هزار نمازگزار را دارد.
کد خبر: ۶۳۶۴۲۸
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۰۵:۲۰ - 11December 2023

گروه اجتماعی دفاع‌پرس: پروژه مصلای امام خمینی (ره) به عنوان نمادی از معماری ایرانی اسلامی امروز در زمینی به مساحت ۶۳ هکتار در مرکز پایتخت واقع شده به نحوی که تمام بنا‌های آن به موازات یا در جهت عمود به قبله قرار گرفته‌اند.

این پروژه دارای بخش‌های مختلف گنبد، ایوان، مناره، شبستان، و ... است به عنوان مثال مناره‌های اصلی این پروژه که در طرفین ایوان عظیم این مجموعه قرار گرفته‌اند ارتفاعی ۱۴۰ متری داشته و فاصله آن‌ها از یکدیگر نیز ۱۴۰ متر است که در نگاه از روبه‌رو کادری مربع (کعبه) تداعی می‌شود؛ لذا در آستانه سالگرد تاسیس قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) نگاهی به فعالیت‌های این قرارگاه در تکمیل یکی از ابر پروژه‌های تهران که مصلی امام خمینی (ره) باشد، خواهیم داشت.

کار طراحی مجموعه مصلی امام خمینی (ره) با الگوبرداری از معماری ایرانی ـ اسلامی توسط بزرگترین معمار‌های داخلی انجام شد و در زمینی به وسعت ۶۳ هکتار به مرحله اجرا در آمد که به دلیل ابعاد بزرگ سازه‌های طراحی شده برای مجموعه مصلی مانند ایوان مصلای که بزرگترین ایوان بتنی جهان محسوب می‌شود و یا گنبد مصلی که از بزرگترین گنبد‌های جهان است، نیازمند یک مجموعه توانمند برای اجرای این طرح بود، لذا مقرر شد قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) به عنوان مجری، این پروژه را به سرانجام برساند.

مصلی تهران؛ ابر پروژه‌ای که گنجایش بیش از ۶۵ هزار نمازگزار را دارد

براین اساس قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) که از سال ۱۳۹۵ تکمیل این پروژه را با ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی تحویل گرفت، اکنون با ۸۸ درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است تا با اتمام تمام فضا‌های پیش بینی شده در ایوان، شبستان‌ها و گنبدخانه ۶۵ هزار و ۶۰۰ نمازگزار بتوانند نماز‌های جماعت را در آن اقامه کنند.

در ساخت این ابر پروژه پیاده سازی استاندارد‌های ۹ گانه مدیریت جامع کیفیت هم پیش بینی شده به همین دلیل مصلی تهران با سطح زیربنای وسیع علاوه بر ظرفیت بالا برای پذیرش نمازگزاران، این امکان را هم دارد که در حوادث غیرمترقبه از مجموعه فضا‌های آن به عنوان پدافند غیرعامل و محلی برای پناه دادن و اسکان آسیب‌دیدگان استفاده کرد.

نکته‌ای که برای کاشی کاری گنبد مصلی وجود دارد، استفاده از یک نوع کاشی نوین در ساخت آن است، زیرا در این کاشی شاخصه‌های ویژه‌ای همچون ضدسایش، ضد اشعه و تمام رنگ بودن دیده شده که در ابعاد ۶۰ در ۶۰ در حال اجرا است؛ البته به غیر از ویژگی‌های مورد اشاره، مهم‌ترین خصیصه آن، نصب به صورت خشک و بدون استفاده از ملات است.

بنابراین بواسطه پیشرفت مناسبی که در ساخت مجموعه و بخش‌های مختلف مصلی بوجود آمده، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) در تلاش است تا این پروژه را بزودی تقدیم مردم ایران کند.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها