مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی:

ثبت خاطرات شفاهی شهدا و جانبازان درس ایستادگی است

حجت‌الاسلام سبزیان گفت: ثبت خاطرات شفاهی شهدا و جانبازان و آگاهی از مشکلات و سختی‌های زندگی آنان بدون شک، درس ایستادگی است.
کد خبر: ۶۳۵۱۶۱
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۸ - 03December 2023

ثبت خاطرات شفاهی شهدا و جانبازان؛ درس ایستادگی استبه گزارش دفاع‌پرس از مشهد، آئین رونمایی از کتاب «تمام گل‌های رز مال من» با حضور سردار سرتیپ دوم پاسدار «حسینعلی یوسفعلی‌زاده» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی، حجت‌الاسلام «علی اکبر سبزیان» مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و «غلامرضا سرابی» نویسنده اثر و با همت پایگاه مقاومت بسیج کتابدار شهید «عباس غفرانی» در اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان به صورت مجازی برگزار شد.

در این برنامه حجت‌الاسلام سبزیان با اشاره به فعالیت‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در حوزه معرفی آثار مکتوب در موضوعات مختلف اظهار داشت: یکی از فعالیت‌های مهم این اداره؛ رونمایی از آثار و کتاب‌ها در حوزه ادبیات پایداری و دفاع مقدس است. به همین خاطر؛ معتقدم کمترین اثر این آئین می‌تواند ایجاد ضریب رسانه‌ای برای آگاهی سازی جامعه از تولید یک کتاب در حوزه ادبیات پایداری باشد.

وی افزود: نسل امروز جامعه نویسندگان محدودی را در حوزه‌های مختلف می‌شناسند؛ لذا این آئین موجب معرفی نویسندگان مختلف می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی ضمن قدردانی از همراهی اداره حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در زمینه نشر و معرفی کتاب‌ها در حوزه ادبیات پایداری گفت: پس از دوران دفاع مقدس شاهد خلق آثار متنوعی در حوزه ادبیات پایداری بوده‌ایم و این نشان از آن دارد که رویش و گسترش ثبت این خاطرات پس از اتمام ۸ سال دفاع مقدس، متوقف نشده است.

وی در ادامه بیان کرد: ثبت خاطرات شفاهی شهدا و جانبازان و آگاهی از مشکلات و سختی‌های زندگی آنان بدون شک، درس ایستادگی است. رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌فرمایند «جنگ یک اقیانوس بی پایان است» و این بدان معناست که ما می‌توانیم از ظرفیت‌های این مبحث در اشکال مختلف استفاده نمائیم.

سبزیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود ضمن معرفی کتاب «تمام گل‌های رز مال من» گفت: این اثر یکی از آثار فاخر اقیانوس عظیم دفاع مقدس است که به شکار صدفی ارزشمند پرداخته است. اعتقاد دارم این جلسات مقدمه‌ای برای معرفی آثار برتر در حوزه‌های مختلف خواهد بود.

ایرانی‌ها؛ صلح‌طلبند نه جنگ‌طلب

در بخش دیگر این برنامه؛ سرابی نویسنده ضمن ارائه بیوگرافی از خود، گفت: در چند سال اخیر متوجه شدم نسلی دست به قلم در حوزه ادبیات دفاع مقدس شده‌اند که کودکان آن دوران محسوب می‌شوند و این امر باعث ایجاد انگیزه برای خلق این اثر شد.

وی با بیان اینکه در گذشته همواره از ملت ما به عنوان مردمانی یاد شده است که جنگ طلب بوده‌اند، در ادامه یادآور شد: تلاش من بر این بود تا بگویم بسیاری از مردم ایران با هر دین و آئینی به دفاع از کشوری پرداختند؛ به دنبال صلح و زندگی آرام بودند. جنگ زشتی‌های فراوانی برای مردمی داشت که عاشق زندگی کردن بودند. این جریان هولناک؛ به شکل بی‌رحمانه‌ای این مردم را کشت و ما برای معنا کردن واژه زندگی با هر آنچه که در اختیار داشتیم، جنگیدیم. انتخاب نام «تمامی گل‌های رز مال من» برای این اثر نیز در راستای نشان دادن این لطافت و عشق به زندگی در مردم ایران است. به عبارت ساده‌تر تلاش کرده‌ام تا با انتخاب این نام تضاد بین جنگ و زندگی را بیان کنم.

نویسنده کتاب «تمام گل‌های رز مال من» در پایان صحبت خود به معرفی این اثر پرداخت و تشریح کرد: داستان اول دارای ۲۴ فریم است که در هر فریم اتفاقی برای شخصیت داستان و اطرافیان او می‌افتد. در داستان دوم، برای نمایش ملاحت داستان از شعر استفاده کردم. داستان سوم اما، به تمام معنا، نمایی از شخصیت و زندگی من به عنوان کودکی ۶ ساله است.

کتاب «تمام گل‌های رز مال من» اثر غلامرضا سرابی در سال ۱۴۰۲ توسط انتشارات محقق مشهد در ۳۷۶ صفحه به چاپ رسیده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها