دریادار ایرانی مطرح کرد؛

رونمایی دستاورد‌های جدید نداجا/ اجرای مرحله نهایی پروژه «جاسک ۳» با شلیک موشک کروز از زیرسطح

فرمانده نیروی دریایی ارتش از رونمایی دستاورد‌های جدید این نیرو در قالب نمایشگاهی در تهران خبر داد و گفت: شلیک موشک کروز از زیرسطح تحت عنوان پروژه «جاسک ۳» به‌زودی انجام خواهد شد.
کد خبر: ۶۳۴۷۲۰
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۷ - 01December 2023

رونمایی دستاورد‌های جدید نداجا/ اجرای مرحله نهایی پروژه «جاسک ۳» با شلیک موشک کروز از زیرسطحبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، امیر دریادار «شهرام ایرانی» فرمانده نیروی دریایی ارتش امشب (جمعه) در برنامه صف اول که از شبکه خبر سیما پخش شد، درباره رونمایی از دستاورد‌های جدید این نیرو، اظهار داشت: ما برای این کار دو بخش نمایشگاهی در تهران و بندرعباس پیش‌بینی کردیم. بخش اول فردا در تهران در حوزه‌های مختلف برگزار خواهد شد.

وی افزود: در این نمایشگاه، دستاورد‌های نیروی دریایی ارتش در حوزه‌های قطعه‌سازی، توانمندی در بخش نرم، شناور‌های حوزه‌های زیر سطحی و سطحی و به طور عام بدون سرنشین‌ها در همه حوزه‌های پروازی، شناوری و زیر سطحی حضور دارند.

دریادار ایرانی گفت: در این نمایشگاه شاهد رونمایی از چند جلد کتاب که با توجه به فرمان فرماندهی معظم کل قوا در حوزه فرهنگ‌سازی دریایی تدوین شده و یک اثر پویانمایی نیز خواهیم بود.

جزئیات برگزاری نمایشگاه نیروی دریایی ارتش در بندرعباس

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به دومین نمایشگاه این نیرو که در بندرعباس برگزار خواهد شد، عنوان کرد: نمایشگاه ما در بندرعباس با توجه به حجم توانمندی‌هایی که در آنجا وجود دارد، وسیع‌تر و مفصل‌تر خواهد بود. با توجه به حجم توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها این نمایشگاه در همه حوزه‌ها مانند موشکی، اژدر و سایر تجهیزات در آن به نمایش گذاشته خواهد شد.

وی ادامه داد: دستاورد‌های مختلف در حوزه جنگ الکترونیک و آخرین دستاورد‌های دست صنایع دفاعی کشور که توسط جوانان در دانش بنیان‌ها و نخبگان در دانشگاه‌ها و صنعت رقم خورده است نیز بخش دیگری از این نمایشگاه خواهد بود.

امکان بازدید دانشجویان و دانش‌آموزان از دستاورد‌های جدید نیروی دریایی ارتش

دریادار ایرانی در خصوص وجه تمایز این نمایشگاه‌ها با نمایشگاه‌های قبلی نیروی دریایی ارتش، اظهار کرد: ما در همه حوزه‌ها اولین‌ها و نوآوری‌هایی داریم که ارائه خواهد شد. البته بخشی از آن‌ها با توجه به شرایطی که دارند امکان رسانه‌ای شدن ندارند. البته این دستاورد‌ها در بخش‌های مختلف نمایشگاه حضور دارند، ولی فعلاً سیاست‌های ستادی به‌گونه‌ای نیست رسانه‌ای شوند. اما، عناوین آن‌ها حتماً تقدیم می‌شود.

وی افزود: ممکن است تجهیزات موجود با توجه به ویژگی‌های خاص در حوزه رسانه مطرح نشوند، ولی اردو‌های دانشگاهی به عنوان راهیان پیشرفت از دانشگاه‌ها و مدارس این اجازه را خواهند داشت که از این دستاورد‌ها بازدید کنند و در جریان آخرین دستاورد‌ها قرار بگیرند.

دستاورد‌های خاص و جدید در نمایشگاه نیروی دریایی ارتش

فرمانده نیروی دریایی ارتش با توجه به دستاورد‌هایی که امکان رسانه‌ای شدن در این نمایشگاه را دارند، تصریح کرد: در حوزه شناختی و جنگ‌های ناپدید و در حوزه ارتباطات مخابراتی به عنوان فرماندهی و کنترل اقدامات بسیار شاخصی انجام شده است. همان‌گونه که مستحضر هستید در جریان ماموریت ۳۶۰ درجه حتی یک ثانیه هم قطعی ارتباط نداشتیم که در نوع خود بی‌نظیر است. این دستاورد در حالی رقم خورده است که ما ماهواره‌های مخابراتی مختص به خود نداریم تا بتوانیم در حوزه نظامی استفاده کرد.

وی ادامه داد: در حوزه سلاح دریایی در قالب یک سامانه و طراحی‌های جدید شناورهاست که در آینده نزدیک ساخته شوند و قطعاتی که امروز به دست توانمند عزیزان من در همه استان‌های کشور ساخته می‌شوند نیز بخشی از این دستاوردهاست.

ویژگی مهم ناوشکن دیلمان با چهار موتور مجزا

دریادار ایرانی با اشاره به ناوشکن دیلمان و ویژگی‌های این شناور که اخیراً به ناوگان شمال نیروی دریایی ارتش الحاق شد، اظهار کرد: یک نکته‌ای در خصوص سامانه رانش این شناور وجود دارد که با استفاده از چهار شفت و پروانه یا چهار موتور مجزا، نیروی محرکه آن را تامین می‌کنند، این ویژگی نه تنها در پایداری و ماندگاری اثرگذاری دارد بلکه در شرایط عادی باعث صرفه‌جویی بسیار زیادی در مصرف سوخت می‌شود.

وی ادامه داد: صرفه‌جویی در مصرف سوخت باعث خواهد شد تا هم ماندگاری ناوشکن دیلمان در دریا افزایش پیدا کند هم شعاع عملیاتی بیشتری را پوشش می‌دهد.

توان ساخت شناور‌های غیر نظامی در ساحل دریای خزر

فرمانده نیروی دریایی ارتش در پاسخ به سوالی در خصوص واکنش کشور‌های منطقه به رونمایی و الحاق ناوشکن دیلمان، تصریح کرد: واکنش کشور‌های منطقه در مجموع مثبت بود. به این دلیل که امروز کشتیرانی در دریای خزر به خاطر شرایط ویژه و افزایش حجم تبادلات موجب شده تا نگاه همه به اقتصاد دریایی با توجه به اینکه دریا می‌تواند شکوفایی در همه ابعاد ایجاد کند، وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: اقتصاد صرفاً داد و ستد و انتقال کالا نیست و حوزه‌های فنی و تخصصی را به همراه دارد. یک ظرفیتی در حوزه کشتی‌سازی با توانمندی بالا در ساحل جنوبی دریای خزر در سواحل شمالی ما ایجاد شده است. به این مفهوم که می‌تواند به بخش تجاری کمک شایانی انجام دهد و اگر امروز می‌توانیم یک ناو شکن در آنجا بسازیم ساخت کشتی‌های غیرنظامی خیلی کار سختی نیست و به راحتی قابل انجام است.

چرا الحاق دیلمان به ناوگان شمال اهمیت دارد؟

دریادار ایرانی با اشاره به سایر ابعاد الحاق ناوشکن دیلمان به ناوگان شمال نیروی دریایی ارتش، گفت: مضاف بر اینکه امکانات تعمیراتی نیز در آنجا وجود دارد و اگر یک کشتی نیاز به تعمیرات داشته باشد این ظرفیت در اختیار قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در کنار آن، اطمینان بیشتری به حوزه‌های آموزشی و تبادل دانش ایجاد شده است؛ همچنین یک مسابقات نظامی را هر دو سال یک بار در این منطقه داریم که محور این مسابقات یگان‌های شناوری هستند و دیلمان می‌تواند یک نقش کلیدی را در آن جا ایفا کند. در کنار همه این موارد، ناوشکن دیلمان با توجه به توانمندی و امکاناتی مانند نشست و برخاست بالگرد می‌تواند در شرایط اضطراری به سرعت در حوزه امنیت و ایمنی نقش آفرینی داشته باشد.

سرریز دانش نظامی در صنایع غیرنظامی در حوزه دریا

فرمانده نیروی دریایی ارتش در پاسخ به سوالی در خصوص چگونگی سرریز دانش نظامی در صنایع غیرنظامی، بیان کرد: ما در صنعت کشتی‌سازی در یک سطح و ظرفیت بسیار بالایی داریم و علاقمندی در جوانان ما نیز در همه ابعاد و بخش‌های مختلف وجود دارد. یک بخش در داخل شناور‌ها وجود دارد که شامل انواع کابل‌کشی‌ها، لوله‌کشی‌ها، سامانه‌های رانش، سامانه‌های هدایت است که پیچیدگی خود را دارند. لذا؛ این سرریز اتفاق افتاده و امروز این افتخار را داریم که دستان جوانان و متخصصین این کشور می‌تواند هر نوع شناوری که اراده کنند را بسازند.

اهمیت اجرای رزمایش مشترک ایران و عمان

دریادار ایرانی در ادامه با اشاره به رزمایش مشترک ایران و عمان در حوزه دریایی که روز گذشته برگزار شد، گفت: این رزمایش با محوریت امداد و نجات به صورت سالیانه برگزار می‌شود به نحوی که یک سال در سواحل ایران و یک سال در سواحل کشور دوست برادر و همسایه عمان اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: این رزمایش دستاورد‌های مهمی دارد که اولین دستاورد آن، هم‌زبان شدن در عرصه دریاست، چون ما در این حوزه به صورت گام به گام حرکت کرده‌ایم و اکنون در مرحله‌ای هستیم که این کار به صورت مشترک قابل انجام است. به این مفهوم که نیرو‌ها در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و اگر می‌خواهند برای کمک به یک شناور وارد آن شوند، آن‌ها با کمک همدیگر این کار را انجام می‌دهند و عناصر و نیرو‌ها در شناور حضور پیدا می‌کنند و اقدام لازم را انجام می‌دهند.

هماهنگی عملیاتی؛ دستاورد مهم رزمایش مشترک ایران و عمان

فرمانده نیروی دریایی ارتش، با اشاره به سایر دستاورد‌های برگزاری رزمایش‌های مشترک، اظهار کرد: از لحاظ آموزشی و انتقال تجربه یک سرفصل جداگانه بسیار حائز اهمیت است که این مورد نیز رخ داده است، چون هنگامی که جلسات هماهنگی و در کنار آن، آموزش‌های کوتاهی برگزار می‌شود، تبادل تجربه و انتقال دانش بسیار اهمیت دارد و پس از برگزاری این جلسات وارد فاز عملیاتی می‌شود.

وی افزود: در این عملیات علاوه بر شناور‌ها یگان‌های پروازی نیز حضور دارند. این هماهنگی علی رغم پیچیدگی‌های خود امروز حاصل شده و از جنبه فرماندهی و کنترل بسیار اثرگذار است و خود را نشان می‌دهد.

پیام اصلی برگزاری رزمایش‌های مشترک در منطقه

دریادار ایرانی پیام اصلی برگزاری رزمایش‌های مشترک در منطقه را توان تامین امنیت در منطقه دانست و تاکید کرد: پیام اصلی رزمایش‌های مشترک در منطقه این است که امروز برای تامین امنیت و ایمنی کشتیرانی نیاز به حضور کشور ثالث وجود ندارد و کشور‌های منطقه می‌توانند با همکاری یکدیگر امنیت را برقرار کنند.

اقدامات نیروی دریایی ارتش در حوزه توسعه دریامحور

فرمانده نیروی دریایی ارتش در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص اقدامات این نیرو در حوزه توسعه دریا محور، عنوان کرد: ما یک تغییر آمایش هم در این حوزه داشتیم و قطعاً حجم عظیمی از هم‌رزمان و تجهیزاتمان به سواحل مکران منتقل شده است.

وی ادامه داد: در ابتدا، منطقه عملیاتی دوم دریایی ولایت در جاسک شکل گرفت و هم‌رزمان من به همراه خانواده‌های خود در این منطقه ساکن شدند که قطعاً زیرساخت‌هایی برای اسکان و تمایل نیازمندی آن‌ها وجود داشت. در کنار آن، در سواحل کنارک و چابهار این استقرار انجام گرفت و تجهیزات سنگین ما بین این دو منطقه منتقل شده و شکل گرفته است. این کار را با استقرار بالگرد‌ها و شناور‌های ما نیز این راه شاهد هستیم.

فعالیت مرکز امنیت دریایی ارتش برای کمک به دریانوردان

دریادار ایرانی نقش کلیدی نیروی دریایی ارتش در امدادرسانی به دریانوردان عبوری از نزدیکی آب‌های سرزمینی ایران را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: این کار بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی رقم می‌خورد. همچنین؛ یک مرکز امنیت دریایی نیز طی یک سال گذشته در آن منطقه شکل گرفته است که با مراکز امنیت دریایی کشور‌های همسایه در ارتباط است و اطلاعات تبادل می‌شود که اگر درخواستی به این مرکز ارسال شود نیز، پیگیری می‌کنیم.

وی ادامه داد: در کنار آن، در حوزه تولید آب شیرین، آب‌شیرین‌کن‌هایی هم در این منطقه نصب شده است. در بخش آموزش و پرورش، مدارسی ساخته شده و قابل استفاده است. این کار با اعتبارات اهدایی از سوی دفتر مقام معظم رهبری تامین و کار آن از زمان فرماندهی دریادار سیاری آغاز شده و مراحل آن انجام گرفت.

ایجاد سه بیمارستان در جاسک، کنارک و بندرعباس توسط نیروی دریایی ارتش

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به سایر اقدامات این نیرو در حوزه توسعه دریا محور، بیان کرد: در حوزه بهداشت و درمان، ساخت بیمارستان در دستور کار قرار گرفته است که اولین بیمارستان امسال با حضور وزیر بهداشت در بندر کنارک افتتاح شد و مردم این منطقه در حال استفاده از آن هستند.

وی ادامه داد: همزمان در بندر جاسک و بندرعباس نیز ظرفیت درمانی با احداث بیمارستان توسط نیروی دریایی ایجاد شده است. بیمارستان‌های جاسک و کنارک ۹۶ و بیمارستان بندرعباس ۱۲۸ تختخوابی هستند. بیمارستان جاسک سال آینده افتتاح خواهد شد، بیمارستان بندرعباس در حال تجهیز است و امیدواریم تا دهه فجر قابلیت استفاده را داشته باشد.

تامین امنیت دریانوردان محلی هدف نیروی دریایی ارتش در جنوب کشور

دریادار ایرانی در ادامه سخنان خود با اشاره به ایجاد هنرستان‌های دریایی در سه بندر جنوب کشور، اظهار کرد: هنرستان‌های دریایی در بندر‌های جاسک، کنارک و بندرعباس ایجاد شده است. حسن این هنرستان‌ها این است که خروجی این مراکز آموزشی قابلیت بکارگیری در عرصه دریا را دارند.

وی افزود: در مجموع، تامین امنیت دریانوردان محلی این مناطق که عمدتاً صیاد هستند و کار آن‌ها ماهی‌گیری است، برقرار شده و با آرامش بسیار و بدون نگرانی مشغول فعالیت هستند بویژه در فصل‌هایی که دریا طوفانی است، اطمینان دارند اگر مشکلی برای آن‌ها به وجود آید که نیروی دریایی به کمک آن‌ها خواهد آمد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش، بیان کرد: در حوزه مسابقات نظامی نیز بخشی از این مسابقات به صورت دوسالانه در کنارک اجرا می‌شود. همچنین؛ در حوزه نظامی رزمایش‌ها و دید و بازدید‌هایی داریم که به صورت مرتب و برنامه‌ریزی شده انجام می‌شوند.

افتتاح فاز اصلی بزرگترین منطقه دریایی ارتش در جاسک در دهه فجر

دریادار ایرانی با اشاره به برنامه آینده نیروی دریایی ارتش در حوزه توسعه زیرساخت‌ها، تصریح کرد: فاز اصلی بزرگترین منطقه دریایی ما در جاسک در دهه فجر افتتاح و بهره‌برداری خواهد شد و قطعاً تا پایین سال یگان‌های سنگین در آن منطقه مستقر خواهند شد. در بندر کنارک نیز به همین شکل در دستور کار داریم تا یک منطقه دریایی بزرگتری را با توجه به افزایش تعداد شناور‌های سنگین در حوزه‌های مختلف و بخش پروازی ایجاد کنیم.

چرایی اهمیت برگزاری رزمایش مرکب امنیت دریایی

فرمانده نیروی دریایی ارتش در خصوص سوالی مبنی بر چگونگی برگزاری رزمایش مرکب امنیت دریایی، عنوان کرد: رزمایش مرکب به این مفهوم است که نیرو‌های دریایی چند کشور با ابزار‌های خود اعم از شناور‌های سطحی، زیر سطحی و پروازی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: این رزمایش برای دو دوره با سه کشور انجام شد، سال گذشته در این رزمایش ۵ کشور حضور داشتند و امسال تعداد مدعوین ما بیشتر هستند که بخش عمده آن‌ها قرار است با تجهیزات خود حاضر شوند. این کار در واقع تشکیل یک تعامل دریایی بین کشور‌های مختلف و به نوعی شکل‌گیری یک ائتلاف جدید است.

دریادار ایرانی با بیان اینکه بخش عمده تمرینات در رزمایش‌های مرکب در حوزه تامین امنیت دریا و ایمنی دریانوردی است، تأکید کرد: در این رزمایش نیز محور دستیابی و رسیدن به زبان مشترک است که این اتفاق برای اولین‌بار در سال گذشته رخ داد و نیرو‌های دریایی ارتش و سپاه از سوی ایران و نیرو‌های دریایی مهمان همچون روسیه و چین عملیات‌ها را با همکاری یکدیگر انجام دادند.

نقش‌آفرینی مرکز امنیت دریایی در هدایت رزمایش مرکب دریایی سال جاری

وی افزود: یکی از دستاورد‌های برگزاری رزمایش رسیدن به یک زبان مشترک عملیاتی علی رغم وجود زبان‌های گویشی متفاوت بود. لذا؛ آن‌ها توانستند در صحنه یک کار عملیاتی با کیفیت را انجام دهند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش همچنین اعلام کرد: در این دوره مرکز امنیت دریایی واقع در چابهار هدایت و فرماندهی رزمایش مرکب دریایی را بر عهده خواهد گرفت.

کدام کشور‌ها در رزمایش مرکب امنیت دریایی حضور می‌یابند؟

وی در پاسخ به سوالی در خصوص کشور‌های حاضر در رزمایش مرکب در سال جاری، گفت: سه کشور ایران و روسیه و چین کشور‌های اصلی هستند و از کشور‌های پاکستان، برزیل، عمان، هندوستان، آفریقای جنوبی نیز دعوت شده و این کشور‌ها اعلام کردند که ناوگروه‌های آن‌ها حضور پیدا خواهند کرد. همچنین، از کشور‌های همسایه خود در حاشیه دریای خزر نیز به عنوان ناظر دعوت کرده‌ایم تا در این رزمایش حاضر شوند.

دریادار ایرانی در پاسخ به سوالی در خصوص مرکز امنیت دریایی و اعضای آن، اظهار کرد: در حال حاضر برای همه کشور‌های منطقه و کشور‌های دارای منافع در منطقه که بعنوان کشور‌های دوست و همراه ما محسوب می‌شوند، یک میز با پرچم آن‌ها و همه تجهیزات آماده شده است که تاکنون سه کشور اعلام آمادگی کردند که نمایندگان آن‌ها در سال ۲۰۲۴ میلادی در آن مرکز مستقر شوند.

هشدار فرمانده نیروی دریایی ارتش به کشور‌های فرامنطقه‌ای

فرمانده نیروی دریایی ارتش در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به رهگیری ناوگان کشور‌های فرامنطقه‌ای، عنوان کرد: پهپاد‌های مراقبتی و شناسایی رادارگریز ما با افتخار، اقتدار و بدون اینکه آن‌ها متوجه شوند، بالای سر ناوگروه‌های فرامنطقه‌ای هستند. به نحوی که ما آن‌ها را مشاهده می‌کنیم، ولی آن‌ها خیر.

وی افزود: شاهد ادعای من در رهگیری اخیر که انجام شده است به نحوی که بالگرد آمریکایی زیر پهپاد ما قرار دارد و این بالگرد اگر متوجه حضور پهپاد بالای سر خود می‌شد، قطعاً فرار می‌کرد و روی عرشه یگان خود فرود می‌آمد. آن‌ها در لحظه رصد می‌شوند نه فقط مراقبتی بلکه باید مراقب باشند، چون اگر دست از پا خطا کنند با ابابیل‌های آسمانی طرف خواهند بود.

دستیابی نیروی دریایی ارتش به اژدر‌های دومنظوره

دریادار ایرانی در پاسخ به سوالی درخصوص برنامه نیروی دریایی ارتش در حوزه زیرسطحی، تاکید کرد: در حوزه زیرسطحی نیز همچون حوزه سطحی با بدون سرنشین‌ها رصد می‌شوند، اما بدون اینکه متوجه شوند. ما در حوزه اژدر‌های جدید به اژدر‌های دومنظوره دست پیدا کردیم که در نمایشگاه بندرعباس ارائه خواهد شد. سه کشور به فناوری این اژدر‌های دومنظوره دست پیدا کردند و ما نیز به این فناوری مجهز هستیم.

ساخت زیرسطحی بدون سرنشین در دستور کار نیروی دریایی ارتش

وی ادامه داد: ما در حوزه زیر سطحی به سوی زیرسطحی‌های سنگین گام برداشته و حرکت کرده‌ایم، این موضوع در حال آماده شدن است و به طور خاص زیردریایی‌های بدون سرنشین است که در ابعاد و کلاس‌های مختلف در دستور کار قرار دارد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در پایان بیان کرد: شلیک موشک کروز از زیرسطح تحت عنوان پروژه «جاسک ۳» نیز به‌زودی انجام خواهد شد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها