در دهمین همایش ملی پدافند غیرعامل؛

سرلشکر باقری: توجه به پدافند غیرعامل از عوامل پیروزی رزمندگان فلسطینی است/ پدافند غیرعامل باعث کاهش آسیب‌پذیری و حفظ سرمایه‌های ملی می‌شود+ فیلم

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با تأکید بر اینکه آینده فلسطین کاملاً روشن است، گفت: از دلایل پایداری، مقاومت و پیروزی رزمندگان فلسطینی توجه به پدافند غیرعامل است.
کد خبر: ۶۲۶۵۶۸
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۶ - 30October 2023

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار سرلشکر «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در دهمین همایش ملی پدافند غیرعامل که صبح امروز (دوشنبه) در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد، اظهار داشت: این همایش همزمان با جنایات رژیم صهیونیستی در غزه برگزار می‌شود و حوادثی که در این‌ مدت رخ داده است، نشان داد که فلسطین مهم‌ترین مسئله جهان اسلام است که هیچ‌وقت نباید از این اوج خارج شود.

طوفان‌ الاقصی نتیجه ظلم‌‌های مکرر صهیونیست‌ها بود
سرلشکر باقری افزود: این در حالی است که ملت فلسطین ۷۵ سال پیش بر اثر یک اقدام تروریستی از سوی صهیونیست‌ها، سرزمین خود را از دست داد و هفت دهه است که برای احقاق حق خود در حال مبارزه است؛ لذا آنچه در عملیات طوفان الاقصی رخ داد، نتیجه انباشت ظلم چندین ساله صهیونیست‌ها بود.

وی ادامه داد: نسبت دادن این عملیات به خارج از فلسطین برای سرپوش گذاشتن بر این شکست بود، چون ملتی ستم‌دیده با توانایی خود و با تسلیحات عمدتاً تولید خود و در زیر شدیدترین کنترل‌ها، طی عملیاتی بدون نقص توانست عملیاتی چنین ارزشمند را انجام دهد که به واسطه این عملیات در ۱۵ مهر، قدرت و شوکت صهیونیست‌ها و آنچه که به عنوان ارتش پولادین و امنیت بی‌نظیر از آن دم می‌زدند،  فرو ریخت.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اضافه کرد: عملیات طوفان الاقصی نشان داد که سرزمین غصب‌شده فلسطین جایی برای مهاجران نیست و اسرائیل نمی‌تواند پشتوانه‌ای برای حکومت‌های غیرمردمی در منطقه باشد. به عبارت دیگر، این حکومت پوشالی قدرت سرپا نگه‌داشتن خود را هم ندارد، چه برسد به اینکه تکیه‌گاه دیگر حکومت‌ها باشد.

سرلشکر باقری: توجه به پدافند غیرعامل از عوامل پیروزی رزمندگان فلسطینی است/ پدافند غیرعامل باعث کاهش آسیب‌پذیری و حفظ سرمایه‌های ملی می‌شود

سرلشکر باقری گفت: صهیونیست‌ها شکست خود در مقابل رزمندگان فلسطینی را با جنایت پاسخ می‌دهند؛ در حالی که بمباران هوایی، عملیاتی فاقد ارزش نظامی است؛ اما در مقابل، عملیات مبارزان فلسطینی نشان از قدرت و اعتبار آن‌ها داشت و علاوه بر این نشان‌دهنده عمق توانمندی اطلاعاتی و عملیات آن‌ها بود.

این مقام عالی‌رتبه نظامی اظهار‌ داشت: کسی که نمی‌تواند با رزمنده مقابله کند، رو به کشتن مردم می‌آورَد؛ بنابراین اگر یک سال هم این بمباران‌ها ادامه یابد و همه مردم غزه هم کشته شوند، همچنان بازنده این میدان، صهیونیست‌ها هستند.

مبارزان فلسطین آماده مقابله با حمله زمینی اسرائیل هستند
وی‌ افزود: از یکی دو روز بعد از حادثه ۱۵ مهرماه صهیونیست‌ها توان عمده زمینی خود را در اطراف نوار غزه جمع و پنج لشکر زرهی با هزار و ۵۰۰ تانک و نفربر را دور تا دور این منطقه مستقر کردند. آن‌ها دائم می‌گویند که حمله سراسری می‌کنیم، اما چرا این کار را نمی‌کنند؟ چون همه آگاهان نظامی به آن‌ها می‌گویند که این عملیات، شکست دیگری را برای شما رقم می‌زند. مبارزان فلسطین آماده مقابله با حمله زمینی اسرائیل هستند که جلوه‌هایی از آن را هم در شب‌های گذشته به نمایش گذاشتند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: حرکاتی که در کشور‌های اسلامی و اروپا در حمایت از مردم غزه صورت گرفته است، سابقه تاریخی ندارد زیرا هیچ‌گاه چنین جمعیتی در دفاع از مظلوم به خیابان نیامدند. رزمندگان فلسطین مبارزه خود را با سنگ و مشت آغاز کردند و امروز با موشک و سلاح ضد تانک ادامه می‌دهند و این در حالی است که راهی برای کمک کردن به مردم غزه وجود ندارد؛ به همین جهت رزمندگان در همین تونل‌ها هم آمادگی نظامی کسب و هم صنایع دفاعی خود را اداره می‌کنند.

سرلشکر باقری با بیان اینکه انسان‌های با اراده و محکم در جنگ‌ها سرنوشت‌ساز هستند و اسرائیلی‌ها فاقد چنین افرادی هستند، تأکید کرد: پیشنهاد جمهوری اسلامی برای حل مسئله فلسطین، تنها پیشنهاد عادلانه در جهان است.

نقش پدافند غیرعامل در پیروزی رزمندگان فلسطینی
وی گفت: توجه به مبحث پدافند غیرعامل از دلایل پایداری، مقاومت و پیروزی رزمندگان فلسطینی است؛ زیرا در همین بخش شمالی غزه رزمندگان فلسطینی بیش از ۴۰۰ کیلومتر تونل احداث کرده‌اند که بعضاً خودرو و موتورسیکلت از آن عبور می‌کند و یک سر تونل‌ها در پشت حصار‌ها و نیرو‌های صهیونیست و سر دیگر آن‌ها در نوار غزه است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه به موضوع پدافند غیرعامل در کشور اشاره و عنوان کرد: چنانچه تعامل، هم‌گرایی و هم‌افزایی میان مجموعه پدافند غیرعامل و دستگاه‌های اجرایی ضعیف باشد، قطعاً نتیجه لازم حاصل نخواهد شد؛ لذا توصیه من به مسئولان ذیربط این است که تا حد ممکن، این نزدیکی، همفکری و مشورت‌ها توسعه و تعمیق پیدا کند و باید انتظار داشت که این کار بهتر از گذشته پیش برود.

لزوم فرهنگ‌سازی در زمینه پدافند غیرعامل
سرلشکر باقری با اشاره به فراگیر شدن پدافند غیرعامل، اظهار داشت: با فرهنگ‌سازی باید پدافند غیرعامل را به یک باور عمومی و مسئله‌ای بسیار حیاتی و اساسی تبدیل کرد؛ چون اگر چنین امری محقق نشود، ابلاغ دستور و صدور ابلاغیه‌ها کاری را به پیش نخواهد برد. البته فرهنگ‌سازی هم روش‌های گوناگونی دارد؛ لذا برای اینکه روز‌به‌روز فرهنگ پدافند غیرعامل توسعه پیدا کند باید از همه امکانات و ابزار جذاب استفاده کرد.

وی تأکید کرد: باید بر روی نسل آینده سرمایه‌گذاری کرد که در این رابطه بیشترین سرمایه‌گذاری باید در مدارس و دانشگاه‌های ما صورت بگیرد؛ چون در آینده، کشور را آن‌ها اداره خواهند کرد. فراگیری بایستی با اقدامات رسانه‌ای، دانش‌افزایی، تمرین، رزمایش، ایجاد کارگاه‌ها و جلسات مداوم توسعه پیدا کند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: البته این اقدامات نسبت به گذشته توسعه چشمگیری پیدا کرده و هفته پدافند غیرعامل هم فرصت مناسبی برای فرهنگ‌سازی درخصوص این موضوع است؛ اما هرچه در این زمینه کار شود، باز هم‌ کم است. به همین دلیل بایستی فعالیت‌های این حوزه توسعه پیدا کند.

سرلشکر باقری اظهار داشت: پدافند غیرعامل امری رشدیابنده است که هرچه زمان می‌گذرد، موضوع آن پیچیده‌تر و موارد و مصادیق آن نیز متعددتر می‌شود.

وی‌ اضافه کرد: ویژگی‌های دیگری که باید به آن تاکید کنیم و در قانون هم به آن اشاره و تأکید شده، این است که مسئول اجرای پدافند غیرعامل در هر دستگاهی، رئیس آن دستگاه است. اگر سازمان پدافند غیرعاملی یا مدیری یا مشاور و مستشاری در این امر وجود دارد، این‌ها صرفاً آموزش‌دهنده، راهنما، مستشار و هدایتگر هستند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: قانون بسیار ارزشمندی در مجلس شورای اسلامی در زمینه پدافند غیرعامل تصویب و ابلاغ شد که راهگشا خواهد بود زیرا هم تکلیف را مشخص و هم برای مستنکفین قاعده‌گذاری می‌کند، هم تکلیف سازمان پدافند غیرعامل، که باید هدایتگری کند، را روشن  و نیز همه جوانبی را که لازم بوده مشخص می‌نماید و مابقی از جمله تصویب مجدد اساسنامه سازمان پدافند غیرعامل را به نظر مقام معظم رهبری موکول کرده است که در مهلت شش‌ماهه تعیین‌شده در قانون، صورت خواهد گرفت.

موفقیت تجهیزات بومی در مقابله با تهدیدات نوین
سرلشکر باقری یادآور شد: در سال‌های اخیر نمونه‌هایی مانند دیسپاچینگ ملی گاز به‌عنوان کار بومی کم‌نظیر و بزرگ ملی به انجام رسید و شرکت‌های دانش‌بنیان فراوانی در تولید فناوری و تجهیزات لازم برای مقابله با تهدیدات نوین به صورت بومی کار کردند و وارد میدان شدند که در این رابطه توفیقات بسیار بزرگی را هم به دست آوردند.

وی افزود: در مسئله امن‌سازی سایبری دستگاه‌ها و زیرساختار‌های کشور کار‌های بزرگ و موفقیت‌های قابل توجهی به دست آمد و تمرین‌ها، رزمایش‌ها و کار‌های هنری مانند تولید فیلم و فصلنامه و نشریات گوناگون به انجام رسیده که قطعاً تأثیرگذار است؛ همچنین قطب‌های آموزشی، درمانی و پژوهشی در برابر حملات شیمیایی و مصدومان شیمیایی زیستی و هسته‌ای در کشور ایجاد شده است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تأکید کرد: کشور ما باید دارای چنان مصونیتی شود که در کنار قدرت «دفاع عامل» و توان نیرو‌های مسلح، سایر ابعاد کشور نیز به بازدارندگی کامل و مصونیت قابل اعتماد و پایدار در برابر تهدید‌ها و طمع‌های استکبار جهانی و بیگانگان و دشمنان برسد.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها