در دیدار فرماندهان و پیشکسوتان دفاع مقدس مطرح شد:

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی: فعالیت ۱۵۰ ستاد گرامیداشت مناسبت‌های ملی دفاع مقدس و مقاومت در خراسان رضوی

سردار «یوسفعلی‌زاده» گفت: به منظور گرامیداشت مناسبت‌های ملی دفاع مقدس و مقاومت ۱۵۰ ستاد فرعی در سطح استان فعال است و هزار برنامه در سامانه سادم ویژه ثبت عملکرد توسط دستگاه‌ها بارگذاری شده است.
کد خبر: ۶۱۹۴۵۸
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۵ - 27September 2023

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی: فعالیت ۱۵۰ ستاد گرامیداشت مناسبت‌های ملی دفاع مقدس و مقاومت در خراسان رضویبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، سردار سرتیپ دوم پاسدار «حسینعلی یوسفعلی‌زاده» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در دیدار جمعی از پیشکسوتان دفاع مقدس و مقاومت، فرماندهان ارشد نیروهای مسلح و اعضای ستاد گرامیداشت مناسبت‌های ملی دفاع مقدس و مقاومت استان خراسان رضوی با حجت‌الاسلام‌ «احمد مروی» تولیت آستان قدس رضوی که به مناسبت چهل و سومین سالگرد حماسه دفاع مقدس در تالار ولایت حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار داشت: پس از چند دهه سرافکندگی ملت ایران به دلیل بی‌کفایتی حکام قاجار و پهلوی، بحمدالله نظام مقدس جمهوری اسلامی در پرتو هدایت‌های امام خمینی (ره) و ایثار و ازخودگذشتگی شهدا، ایثارگران و پیشکسوتان عرصه‌های عزت و شرف در سطح داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی به جایگاه بالایی دست پیدا کرده است.

وی افزود: در حالی ۴۳ سال از حماسه جاوید دفاع مقدس می‌گذرد که دشمن در این مدت به ذره‌ای از خواسته‌های خود نرسید و عزت و اقتدار نصیب جبهه حق شد.

این مسئول در ادامه با گرامیداشت حماسه‌آفرینان عملیات غرورآفرین ثامن‌الائمه علیه‌السلام، تصریح کرد: امام خمینی (ره) فرمان شکست حصر آبادان را صادر کردند که با اجرای عملیات مشترک توسط ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران و نقش‌آفرینی رزمندگان اسلام فرمان بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی محقق شد. در این عملیات لشکر ۷۷ پیروز ثامن‌الائمه علیه‌السلام نقش ویژه و برجسته‌ای داشت.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر ضرورت گرامیداشت مناسبت‌های ملی دفاع مقدس و مقاومت، ادامه داد: ستاد کل نیروهای مسلح براساس تقویم روزشمار جمهوری اسلامی،۴۳ مناسبت ملی دفاع مقدس و مقاومت را احصا و به کلیه دستگاه‌ها و ساختارهای نظام ابلاغ کرده تا نسبت به گرامیداشت این مناسبت‌ها که در طول سال گسترش دارد اهتمام داشته باشند.

یوسفعلی‌زاده گفت: براساس این ابلاغیه ستاد گرامیداشت مناسبت‌های ملی دفاع مقدس و مقاومت در استان‌ها به ریاست استانداران و در شهرستان‌ها با مسئولیت فرمانداران و عضویت تمام دستگاه‌های ذی‌نقش، تشکل‌های مردم‌نهاد اثرگذار در حوزه دفاع مقدس و پیشکسوتان فعال شده‌اند.

وی با قدردانی از تلاش‌های صورت گرفته در راستای گرامیداشت مناسبت‌های ملی دفاع مقدس و مقاومت، بیان داشت: در حال حاضر ۱۵۰ ستاد فرعی به‌منظور گرامیداشت این مناسبت‌ها در سطح استان فعال است و هزار برنامه در سامانه سادم ویژه ثبت عملکرد توسط دستگاه‌ها بارگذاری شده است و هر روز شاهد اجرای صدها برنامه اثرگذار در حوزه نشر ارزش‌های دفاع مقدس از جمله، رونمایی کتاب، یادواره شهدا و روایتگری در سطح مراکز آموزشی هستیم.

این مسئول تصریح کرد: فعالان عرصه‌های جهادی در تلاش هستند تا پرچم عزت حماسه جاوید دفاع مقدس در اهتزاز باشد. بحمدالله این جریان مبارک تداوم دارد و برای تقویت حرکت مقاومت، تعامل بسیار خوبی در بدنه مدیریتی استان وجود دارد که بسیار مهم و ارزشمند است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در ادامه به تشریح برنامه‌های تخصصی حوزه نشر ارزش‌های دفاع مقدس پرداخت و خاطرنشان کرد: در حوزه نشر ارزش‌های دفاع مقدس ۱۴۰ برنامه ابلاغ شده که بعد از بومی‌سازی در اختیار دستگاه‌ها، ساختارها و تشکل‌های مردمی حوزه دفاع مقدس قرار گرفته و از آن‌ها خواسته شده تا در راستای اجرای برنامه‌ها مساعدت داشته باشند که گرامیداشت مناسبت‌های ملی دفاع مقدس و مقاومت یکی از این برنامه‌هاست. اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی به‌طور مستمر پیگیر این امور است و مراقبت می‌کند که پرچم جهاد، مقاومت و شهادت همواره در اهتزاز باشد.

یوسفعلی‌زاده ابراز داشت: احداث و بهره‌برداری از مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان اولویت اول اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی است. هر چند نسبت به این مهم دیر اقدام شده اما با پشتیبانی‌های استانی، طی چهار پنج سال گذشته عملیات عمرانی شتاب بیشتری گرفته که تاکنون ۴۰ درصد پیشرفت داشته است. امیدواریم ۶۰ درصد باقیمانده با مذاکرات خوبی که با شورای اسلامی شهر مشهد و شهرداری انجام گرفته به سرانجام برسد چراکه باتوجه به حضور چهار لشکر و ۱۶ یگان مستقل از خراسان در دفاع مقدس زیبنده نیست که استان خراسان رضوی فاقد مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس که بخشی از عملکرد این یگان‌ها در آن‌ها به نمایش گذاشته می‌شود، باشد.

وی ادامه داد: استان خراسان رضوی در ۱۲۹ نقطه میزبان شهدای گمنام است که ۸۰ نقطه اماکن عمومی هستند و با محوریت هیئت امنای شهدای گمنام برنامه‌های اثرگذار فرهنگی برگزار می‌شود و به قطب فرهنگی تبدیل شده‌اند.

این مسئول گفت: در حوزه ادبیات و تألیف کتاب اقدامات خوبی در سطح استان صورت گرفته است، در این راستا از سال گذشته تاکنون ۶۰ عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس با عاملیت اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی تالیف، چاپ و منتشر شده است که اگر نقش‌آفرینی ناشرین لحاظ شود این تعداد به ۲۰۰ عنوان می‌رسد؛ تقویت این حوزه نیازمند حمایت نوقلمان است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی تصریح کرد: دانشنامه دفاع مقدس مهم‌ترین کتاب سندی است که تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان به‌عنوان یکی دیگر از اولویت‌ها در دستور کار قرار گرفته است. برای این دانشنامه ۲ هزار مدخل در نظر گرفته شده که تاکنون پرونده علمی هزار مدخل تکمیل و یا در حال تکمیل است و با بهره‌گیری از ۱۰۰ نویسنده ۴۰۰ مقاله تدوین شده است. امیدواریم تا پایان سال جاری سه جلد دانشنامه دفاع مقدس استان خراسان رضوی منتشر شود.

یوسفعلی‌زاده هنری و سینمایی، فضای مجازی، تبلیغات محیطی، آموزش معارف دفاع مقدس و پرداختن به نقش روحانیت، زنان و پیشکسوتان در دفاع مقدس را از دیگر عرصه‌های فعالیت اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان رضوی برشمرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار