در گفت‌و‌گو با دفاع‌پرس مطرح شد؛

معاون حقوقی ارتش: بررسی پرونده جانبازان شیمیایی در معاونت حقوقی ریاست جمهوری/ علیه شرکت‌های هلندی، آلمانی و بلژیکی طرح دعوی می‌کنیم

امیر سرتیپ دوم «یعقوبی» با اشاره به نقش شرکت‌های غربی در تجهیز ارتش بعثی عراق به سلاح‌های شیمیایی گفت: در معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری جلسه‌ای به‌منظور بررسی پرونده آسیب‌دیدگان شیمیایی دفاع مقدس برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۶۱۷۰۹۸
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۸ - 19September 2023

معاون حقوقی ارتش جمهوری اسلامی ایران: بررسی پرونده آسیب دیدگان شیمیایی دفاع مقدس در معاونت حقوقی ریاست جمهوری/ علیه شرکت‌های هلندی، المانی و بلژیکی طرح دعوی می‌کنیمامیر سرتیپ دوم «مسلم یعقوبی» معاون حقوقی، قوانین و امور مجلس ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، با اشاره به نقض حقوق بین‌الملل در جنگ تحمیلی از سوی رژیم بعثی عراق اظهار داشت: در دفاع مقدس از حیث حقوقی دو موضوع را حتماً باید مد نظر داشته باشیم که مهم‌ترین کارکردشان تبیین حقایق دفاع مقدس است.

امیر یعقوبی افزود: از این دو موضوع یکی حق بر جنگ است که ایران محق بود؛ زیرا در مقام دفاع از خود در تقابل با دشمن متجاوز بعثی قرار داشت و دیگری حق در جنگ که باز هم ایران در آن محق است.

اصول حقوق بین‌الملل ایران را محق در جنگ می‌دانست
معاون حقوقی ارتش با بیان اینکه طبق قطعنامه سازمان ملل که در سال ۱۳۶۸ صادر شد، دولت صدام به عنوان متجاوز تلقی شد، ادامه داد: طبق ماده ۵۱ منشور ملل متحد حق دفاع مشروع جمهوری اسلامی ایران کاملاً مسجل بود؛ زیرا شروع‌کننده جنگ ما نبودیم و اصول حقوق بین‌الملل هم بر همین اساس حق را به ایران داد. این موضوع نکته مهم و قابل تأملی است که در بررسی‌های حقوقی دفاع مقدس باید مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: بخش مهم دیگر حقوق در جنگ است. رزمندگان ایران به حقوقی‌ترین شکل ممکن جنگیدند؛ به این معنی که تمامی احکام و اصول حقوقی تأکیدشده در کنوانسیون ژنو و دیگر کنوانسیون‌های بین‌المللی را در میدان جنگ به منصه ظهور رساندند؛ به‌طور مثال می‌توان به برخورد انسانی با مجروحان عراقی، رعایت حقوق اسرا، استفاده نکردن از سلاح‌های شیمیایی و سلاح‌های کشتار جمعی اشاره کرد.

امیر یعقوبی یادآور شد: امیر دریادار «سیاری» در یکی از سخنرانی‌های خود به موضوع بسیار جالبی اشاره داشتند و آن تأخیر عمدی خلبان ایرانی در حمله به یک پل بود؛ زیرا در آن هنگام چند خودرو از پل در حال عبور بودند که هم اخلاق و هم تأکیدات حضرت امام خمینی (ره) اجازه بمباران پل را نمی‌داد. این در حالی بود که خلبان ایران به دلیل فعال شدن پدافند هوایی عراق در شرایط بسیار بدی قرار داشت و هر لحظه ممکن بود که مورد اصابت قرار گیرد.

صدای ضبط‌شده خلبان ایرانی برای صلیب سرخ ارسال شده است
معاون حقوقی ارتش افزود: در نهایت خلبان ما بعد از عبور خودروها بازمی‌گردد و پل راهبردی عراق را مورد هدف قرار می‌دهد. همه اسناد و مدارک چنین اقدامات اخلاق‌مدارانه و جوانمردانه‌ای وجود دارد. ما صدای ضبط‌شده مکالمات خلبان ایرانی را در مقام تبیین به صلیب سرخ جهانی ارائه کردیم که قرار است به‌عنوان یکی از اسناد جهانی به ثبت برسد؛ این فقط یکی از مصادیق رعایت حقوق در جنگ از سوی ایران است.

علاقه اسرای عراقی برای ماندن در ایران سند اخلاق‌مداری ما بود
وی اضافه کرد: همچنین می‌توان به برخورد مناسب و انسانی با اسرای عراقی اشاره کرد که در دنیا زبانزد است. بعد از تبادل اسرا ما شاهد بود که پنج الی شش هزار اسیر عراقی به دلیل برخورد مناسب ایرانیان تمایلی به بازگشت به کشور خود را نداشتند که این یکی از مهم‌ترین سندهای اخلاق‌مداری ایرانیان در جنگ تحمیلی است.

امیر یعقوبی عنوان کرد: اصول حقوق جنگ، حق تقابل به هر کشوری می‌دهد و بر این اساس، با توجه به اینکه کشور عراق از سلاح شیمیایی استفاده کرده بود، این حق تقابل برای ایران هم وجود داشت؛ اما ما از این حق خود استفاده نکردیم؛ زیرا اعتقاد قلبی داشتیم که مردم بی‌گناه نباید از جنگ آسیب ببینند و هم‌اکنون هم شاهدیم که فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی درخصوص منع بکارگیری سلاح‌های کشتار جمعی، میکروبی و شیمیایی مؤید همین موضوع است.

بررسی پرونده آسیب‌دیدگان شیمیایی دفاع مقدس در معاونت حقوقی ریاست جمهوری
معاون حقوقی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: شروع، ادامه و پایان جنگ تحمیلی، از سوی ایران به شکلی حقوقی و اخلاقی رقم خورد؛ علی‌رغم اینکه خسارات زیادی دیدیم و باید آن‌ها را از دولت کشور متجاوز مطالبه کنیم. این مهم تا امروز ادامه دارد و ما آن را مجدانه پیگیری می‌کنیم. بر همین اساس، روز سه‌شنبه ۲۸ شهریور  در معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری جلسه‌ای با همین موضوع داریم تا مطالبات آسیب‌دیدگان حملات شیمیایی صدام را مورد بررسی قرار دهیم.

وی بیان کرد: ما ۱۳ هزار نفر آسیب‌دیده حملات شیمیایی عراق داریم که این میزان فقط آمار ارتش جمهوری اسلامی ایران است و جدای از آمار مردم بی‌گناه و بسیجیان محاسبه می‌شود.

امیر یعقوبی با بیان اینکه در طول دفاع مقدس شرکت‌های هلندی، آلمانی و بلژیکی دولت بعثی عراق را به مواد شیمیایی و سمی مجهز کردند، افزود: ما به دنبال طرح دعوی حقوقی علیه شرکت‌های غربی هم هستیم.

معاون حقوقی ارتش در پایان راجع به برنامه‌های این معاونت برای هفته دفاع مقدس، گفت: ما در نمایشگاهی که در دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش برگزار شده است، غرفه‌ای داریم که تمامی کتب حقوقی مربوط به دفاع مقدس که شامل بیش از ۴۰ اثر است در آن به نمایش گذاشته شده است.

انتهای پیام/ 371

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار