امضای تفاهم‌نامه همکاری بین وزارت دفاع و وزارت علوم

تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک بین وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز در دانشگاه مالک اشتر به امضا رسید.
کد خبر: ۵۹۹۳۶۵
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۳ - 26June 2023

امضای تفاهم‌نامه همکاری بین وزارت دفاع و وزارت علومبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، طی مراسمی که صبح امروز (دوشنبه) با حضور امیر سرتیپ «محمدرضا قرایی آشتیانی» وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و «محمدعلی زلفی‌گل» وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه مالک اشتر برگزار شد، تفاهم‌نامه جامع همکاری‌های متقابل از سوی طرفین به امضا رسید.

بنابراین گزارش، در راستای اجرای تدابیر و منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) و به‌منظور بهره‌گیری حداکثری از توان دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و نخبگان دانشگاهیِ کشور با هدف توسعۀ علوم و فناوری‌های پیشرفته، نوظهور و شالوده‌شکن، با رویکرد توسعۀ توان دفاعی و همچنین تجمیع و هم‌افزایی حمایت‌های قانونی طرفین و نیز در راستای پیاده‌سازی نقشۀ جامع دفاعی امنیّتی جمهوری اسلامی ایران، این تفاهم‌نامه بین وزرای دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و علوم، تحقیقات و فناوری منعقد شد.

بر اساس این تفاهم‌نامه، مبتنی بر محور‌های همکاری متعدد از جمله طراحی، پژوهش، توسعه فناوری، نوآوری، طرح‌های حمایتی و... دو وزارتخانه با هم‌افزایی و همسوسازی ظرفیت‌ها، منابع و توان خود در راستای ارتقاء امنیت و اقتدار دفاعی، اقتصادی و علمی کشور و نیز پیاده‌سازی نقشۀ علمی دفاعی ـ امنیتی جمهوری اسلامی ایران (داجا)، زمینه‌ها و سازوکار‌های تعاملی و همکاری موجود را از ابعاد کیفی و کمّی توسعه خواهند داد.

مهم‌ترین محورهای این تفاهم‌نامه به شرح زیر است:

۱- ایجاد سازوکار مشترک جهت دست‌یابی به مباحث نوظهور و بدیع در حوزه‌های دارای اولویت راهبردی و مزیت‌آفرین، به‌منظور طراحی و خلق سامانه‌های جدید برتری‌ساز و قدرت‌آفرین در حوزه‌های مختلف علوم شناختی، نانو، زیست‌فناوری، اطلاعات و ارتباطات، لیزر، موادپیشرفته، میکروالکترونیک، صوت و الکترومغناطیس، ذخیره‌سازی و انباشت انرژی، مواد پُرانرژِی، هوش مصنوعی، سایبر، کوانتوم.

۲- ساماندهی سازوکار برای ایجاد و حمایت از انستیتو‌های تخصصی مراکز پژوهشی و تحقیقاتی مشترک، آزمایشگاه‌های تخصصی مشترک، پژوهشکده‌های علوم بنیادین مشترک و مراکز توسعه فناوری و نوآوری مشترک.

۳- حمایت از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی، دوره‌های پسادکتری، فرصت‌های مطالعاتی اساتید و طرح دستیار فناوری در صنایع دفاعی

۴- همکاری و مشارکت در برگزاری رویداد‌های مشترک از قبیل همایش، نمایشگاه، عرضه و تقاضای فناوری

۵- زمینه جذب و به‌کارگیری دانش‌آموختگان، متخصصین و نخبگان علمی کشور در حوزه‌های تخصصی و مشارکت در تربیت و افزایش مهارت نیروی انسانی پژوهشگر، فناور و نوآوری متخصص در حوزه‌های مرتبط و بهره‌مندی از ظرفیت‌های انسانی طرفین در قالب برنامه‌های علمی.

انتهای پیام/ 271

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار