یادداشت/ رحیم محمدی

اهمیت جابجایی سریع یگان‌های زرهی

تحرک و جابجایی سریع در جنگ‌های فعلی و آینده از اصول اصلی و مهم پیروزی در صحنه نبرد محسوب می‌شود.
کد خبر: ۵۸۸۳۲۶
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۱:۵۳ - 13May 2023

اهمیت جا به جایی سریع یگان‌های زرهیگروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس ـ رحیم محمدی؛ جنگ تحمیلی هشت ساله عراق علیه ایران صرف نظر از خسارات مادی و معنوی بسیاری که برای مردم کشورمان داشت، به لحاظ نظامی دستاورد‌هایی را هم به دنبال داشته که از آن جمله می‌توان به خودکفایی در تولید سلاح‌های دور ایستا مانند آتش‌بار‌های توپخانه‌ای و موشکی، پهپاد و... اشاره کرد. در آن دوران که رزمندگان کشورمان به‌شدت در مضیقه تجهیزاتی قرار داشتند، تولید این‌گونه جنگ‌افزار‌ها باعث شد که نیرو‌های مسلح کشورمان در سایر حوزه‌های نظامی نیز به فکر تولید و خودکفایی بیفتند.

حال چنانچه بخواهیم در این رابطه مثالی را ذکر کنیم، می‌توان به استفاده گسترده ارتش عراق در دوران دفاع مقدس از تانک‌بر‌ها برای جابجایی سریع ادوات زرهی از منطقه به منطقه‌ای دیگر اشاره کرد به نحوی که بنابر اظهارات فرماندهان وقت کشورمان، ارتش عراق به محض اینکه در منطقه‌ای خود را در برابر رزمندگان اسلام شکست خورده می‌دید، بلافاصله یگان‌های زرهی خود را سریع به وسیله تریلر‌ها به منطقه درگیری می‌رساند و حتی قبل از اینکه تانک‌ها از روی آن‌ها پایین بیایند، از همان‌جا اقدام به شلیک علیه مواضع رزمندگان کشورمان می‌کرد.

این موضوع یعنی جابجایی سریع ادوات زرهی از نقطه‌ای به نقطه دیگر موضوعی بود که نیرو‌های مسلح کشورمان اهمیت آن را از دوران دفاع مقدس آموختند؛ لذا بنا بر تجاربی که از آن دوران فرا گرفتند، واحد‌های جهاد خودکفایی سپاه و ارتش اقدام به ساخت و تولید تریلر‌هایی به منظور جابجایی ادوات سنگینی همچون تانک و نفربر‌های زرهی کردند.

در همین راستا نیروی زمینی ارتش در چند سال اخیر برای توسعه توان تحرکی این نیرو به ویژه در بخش یادشده در مرکز شهید «زرهرن» خود اقدام به ساخت و تولید کشنده‌های جدید کرده است؛ نیروی زمینی ارتش با نگاه به جنگ اوکراین که تحرک نظامی را مبنا قرار داده، اقدام به افزایش تولید کشنده‌های سنگین و فوق سنگین به نام «کیان» کرده است.

پس با لحاظ کردن این نکته که در جنگ‌های فعلی و آینده تحرک و جابجایی از اصول اصلی و مهم پیروزی در صحنه نبرد محسوب می‌شود، اقدام ارتش در ساخت چنین خودرو‌هایی را می‌توان بسیار با اهمیت دانست؛ البته به شرط آن که تولید چنین خودرو‌هایی در مقیاس انبوه صورت گیرد و توزیع آن بین یگان‌ها همانند توزیع خودروی زرهی «طوفان» قطره‌چکانی نباشد و از سوی دیگر شاهد به خدمت گرفتن سایر پلتفرم‌های مورد نیاز برای جابجایی سریع تجهیزات و ادوات سنگین باشیم.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار