یادداشت/

شب‌های قدر فرصتی برای پذیرش رحمت گسترده الهی

قدردانی شب قدر به شب زنده‌داری، طهارت به غسل یا وضو، اشتغال به نماز و دعا و قرائت قرآن و تفکر نسبت به کرده خویش و حسابرسی از نفس در یک سال گذشته در کنار پشیمانی و توبه از گناهان است تا ظرف روح و روان و قلب ما پاک شده و آماده پذیرش رحمت گسترده حق شود.
کد خبر: ۵۸۲۹۰۴
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴ - 13April 2023

گروه استان‌های دفاع‌پرس ـ «جواد رستمی» کارشناس مذهبی؛ قدر خود را در شب قدر بدانیم و از ارتباط با خدا غافل نشویم که دنیا و عُقبی در اختیار اوست و در این شب‌ها هر قدر از سعادت و عاقبت بخیری که بخواهیم از خان کرم و رحمت و مغفرت او به قدر همت و تلاشمان قابل درک است.

امام علی (ع) از قدردانی فرصت شب قدر از سوی پیامبر (ص) و فاطمه (س) چنین نقل می‌کند که پیامبر در دهه آخر رمضان بستر خواب را جمع کرده و به عبادت می‌پرداخت و شب قدر اهل و عیال خویش را بیدار نگه می‌داشت تا به احیا و عبادت، فضیلت این شب مهم را درک کنند.

حضرت فاطمه (س) نیز فرزندان را روز قبل از شب قدر خوابانده و با خوراک کم و سَبُک آنها را برای شب زنده‌داری آماده می‌کرد.

سیره اهل‌بیت ملاک عمل است از این رو ما نیز به قدر توان باید خود را آماده درک فضیلت شب قدر کرده تا با اتصال قلبی به منبع لایزال الهی به سوی سعادت حرکت کرده و با دوری از شقاوت، عاقبت خویش را به خیر کثیر گره بزنیم.

زیبنده است همچون فاطمه (س) فرزندان را آماده احیا و شب زنده‌داری کنیم و اهمیت این شب‌ها را به باور آن‌ها پیوند زده تا راه را از بیراهه تشخیص داده و زندگی خود را بر مدار سعادت تنظیم کنند.

حضور در اماکنی همچون حرم و یا مساجد که مورد تاکید ائمه در روایات است موضوعیت دارد از آنجا که نظر رحمت الهی به جمع بر اساس حضور بندگان خوب او در آنجا و به واسطه آن‌ها، بیشتر شامل همگان می‌شود مهم و مورد توجه است.

افزون بر آن فضای معنوی و دیدن مردم در حال عبادت و تضرع و دعا و ثنا انسان را به این کار تشویق و روح و روان را برای ارتباط معنوی با خدا آماده می‌کند.

در صورتی که حضور در اماکن معنوی و مراسمات شب قدر مقدور نیست جمع خانواده و اشتغال همگی به دعا و عبادت هم می‌تواند جایگزین مناسبی برای آن باشد از این رو پدر و مادر با تمسک به سیره حضرت زهرا (س) می‌توانند ضمن بهره بردن از این فرصت و قدردانی این فضیلت به فرزندان خویش ارتباط با خدا و اهلیت دینی و توجه به معنویات را آموزش بدهند و این مهم را در ذهن و باور آنها استوار سازند.

قدردانی شب قدر به شب زنده‌داری، طهارت به غسل یا وضو، اشتغال به نماز و دعا و قرائت قرآن و تفکر نسبت به کرده خویش و حسابرسی از نفس در یک سال گذشته در کنار پشیمانی و توبه از گناهان است تا ظرف روح و روان و قلب ما پاک شده و آماده پذیرش رحمت گسترده حق شود.

حفظ این حال معنوی در زندگی از به دست آوردن آن هم مهم‌تر است به این دلیل که بر رفتار فردی و اجتماعی انسان تاثیر مثبت می‌گذارد و زمینه کنترل رفتار و کردار سوء و نیز اصلاح جامعه را مهیا می‌کند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها