واکنش حضرت امام خامنه‌ای به حوادث ۱۴ اسفند دانشگاه تهران؛

دشمن اصلی آمریکاست/ دشمن بداند بازی با یک ملت بزرگ و شهیدپرور آسان نیست

حضرت امام خامنه‌ای در خطبه‌های نماز جمعه تهران، با اشاره به حوادث ۱۴ اسفند سال ۱۳۵۹ در دانشگاه تهران، با تأکید بر این‌که در شعار‌ها حتماً به هیچ شخصی اهانت نشود. در شعار‌ها دشمن واقعی که آمریکای جنایتکار است فراموش نشود، فرمودند: بگذارید دشمن بداند بازی با یک ملت بزرگ و شهیدپرور این چنین آسان نیست.
کد خبر: ۵۷۷۳۹۶
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۴ - 07March 2023

به گزارش گروه ساجد دفاع‌پرس به نقل از مرکز اسناد انقلاب اسلامی، مراسم سالگرد درگذشت «محمد مصدق» ۱۴ اسفند سال ۱۳۵۹ با سخنرانی بنی‌صدر و میدان‌داری مجاهدین خلق در دانشگاه تهران برگزار شد. این برنامه که از شبکه‌های تلویزیون ملی در حال پخش بود، به درگیری گارد بنی‌صدر و منافقین با مردم و نیرو‌های انقلابی انجامید؛ اما فردای واقعه یعنی ۱۵ اسفند نماز جمعه تهران در حالی برگزار شد که اتفاقات روز گذشته در همان مکان رخ داده بود و آیت‌الله خامنه‌ای امام جمعه وقت تهران در خطبه‌های خود، به غائله ۱۴ اسفند واکنش نشان دادند.

به گزارش روزنامه جمهوری اسلامی مورخ شنبه ۱۶ اسفند سال ۱۳۵۹ «حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی خامنه‌ای امام جمعه تهران در ابتدای خطبه اول در اجتماع نمازگزاران دیروز با اشاره به عناصر آشوب‌ظلبی که اجتماعات و گردهمائی‌ها را به تشنج و درگیری می‌کشانند، از مردم خواست با تسلط بر اعصاب و احساسات خود از تسلیم به توطئه این عناصر جلوگیری کنند و با کنترل نفس و احساساتی نشدن، از دامن گرفتن اختلاف بپرهیزند و به دشمن اجازه ندهند که موفق به ایجاد یک جبهه داخلی شود.

دشمن اصلی آمریکاست / دشمن بداند بازی با یک ملت بزرگ و شهیدپرور آسان نیست

حجت‌الاسلام خامنه‌ای در قسمتی دیگر از خطبه اول، نمازگزاران را به تقوا دعوت کرد و گفت:‌ای بندگان خدا،‌ای زن و مرد انقلابی،‌ای جوان‌های فداکار برای رضای خاطر خدا و برای حفظ تداوم انقلاب اسلامی بر اعصابتان مسلط بمانید. اگر کسانی می‌خواهند اعصاب شما را تحریک کنند، با اهانت به نهاد‌های محبوب شما، شما را برانگیزند، تسلیم نشوید، تحریک نشوید. راه خدا روشن است، وظیفه مردم امروز روشن است. اسلام وظیفه ما را معلوم کرده است و امام بار‌ها تصریح نموده‌اند نهاد‌های انقلابی و در مرکز و محور این نهاد‌ها دولت جمهوری اسلامی مسئول اداره این جامعه بزرگ و ملتهب و انقلابی است و همه ملت پشت سر این نهاد‌ها مامور و مسئول مقابله با ضدانقلابند.

این وحدت این مرکزیت این آگاهی از وظیفه را حفظ کنید. این تقوای خداست، خدا را فراموش نکنید. تسلیم احساساتی که ممکن است شما را به راه خطا ببرد، نشوید. قلم‌ها و زبان‌ها هم احساس مسئولیت کنند. بگذارند این مردم راه خدا را که می‌پیماید، بپیماید. دشمن را شاد نکنید. ما را اگر در جبهه داخل آرامش و اطمینان و وحدتی که می‌رفت و می‌رود هرچه کامل‌تر و بهتر شود نباشد طرفداران تحمیل راه‌حل‌های نفرت‌انگیز خواهند توانست سرنوشت جنگ تحمیلی عراق علیه ایران را آن‌چنان که خودشان می‌خواهند بسازند.»

دشمن اصلی آمریکاست / دشمن بداند بازی با یک ملت بزرگ و شهیدپرور آسان نیست

امام جمعه وقت تهران در فراز دیگری از خطبه دوم به تشریح وقایع ۱۴ اسفند پرداخت و گفت: حالا نوبت این است که از دست گروهک‌هایی که نمی‌توانند این وحدت را ببینند، شکوه کنیم که با فاجعه‌آفرین‌هایی شبیه دیروز در این مکان مقدس کردند و سعی می‌کنند اختلاف ایجاد کنند.

از طرفی گروهک‌های ضداسلام و ضد خط امام، سیاستمداران ورشکسته منزوی شده از چشم مردم افتاده، رانده‌شدگان از دستگاه اداره کشور، مزدوران پنهانی دستگاه ساواک این عناصر پلید و خبیث از طرف‌های ملت با یکدیگر یک واحد و یک طیف را به وجود آورده‌اند که کارشان این است که در اجتماعات بروند و دغدغه ایجاد کنند. صدای نحس و پلید خود را که اهانت به مقدسات مردم و انقلاب از رادیو و تلویزیون به گوش برسانند به نام طرفداری از رئیس‌جمهور، امام جمعه و هر شخصیت یا جمع دیگر و جریان دیگر.

دشمن اصلی آمریکاست / دشمن بداند بازی با یک ملت بزرگ و شهیدپرور آسان نیست

حادثه دیروز همین بود که گفتم. این گروهک‌های آمریکایی دو چیز را مدنظر داشتند؛ اول اینکه یک غوغای مصنوعی به راه انداختند؛ یعنی اینکه کسانی می‌خواهند جلسه را خراب کنند و دیگر اینکه کسانی از قبل نشان کرده بودند که باید مورد شتم قرار گیرند؛ زیر باران شتم و جرح قرار دادند. بار‌ها به آن‌ها گفته شد که نزنید و زدند. افراد را زندانی کردند. کارت‌ها و نام‌ها و ورقه‌هایی را به تریبون رساندند تا اسم‌هائی اعلام شود. با وجود اینکه مکررا به آن‌ها توصیه شد که شعار ندهید، شعار دادند، به چهره‌هایی که امام با آن‌ها اظهار اطمینان کرده است به آن‌ها دل بسته است و آمریکا از آن‌ها می‌ترسد. دشمن اصلی آمریکاست. از این زشت‌تر و خبیث‌تر نمی‌شود. با اینکه رئیس‌حمهور مکررا به آن‌ها گفت شعار ندهید دادند، خودشان بریدند دوختند و خودشان به تن هر که دل‌شان خواست پوشاندند.

دشمن اصلی آمریکاست / دشمن بداند بازی با یک ملت بزرگ و شهیدپرور آسان نیست

من از شما برادران می‌خواهم که بر اعصابتان مسلط باشید الان دیدم بعضی شعار‌ها نوشته می‌شود و یا گفته می‌شود که شعار‌های نادرستی است و دشمن آن صحنه را به وجود آورد تا شما همین شعار‌ها را بدهید. در شعار‌ها حتماً به هیچ شخصی اهانت نشود. در شعار‌ها دشمن واقعی که آمریکای جنایتکار است فراموش نشود. این مسائل بازی‌های دیروز و امروز انگلیس، روسیه، فرانسه، دولت‌های مرتجع برای حفظ ابوجهل عراق هستند که در داخل تحریک می‌کنند. بگذارید دشمن بداند بازی با یک ملت بزرگ و شهیدپرور این چنین آسان نیست.

منبع: روزنامه جمهوری اسلامی، شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۵۹

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها