یادداشت/ تعالی زنِ انقلابی ـ ۷

زنان در سایه نظام اسلامی به قله‌های افتخار رسیدند

پیروزی انقلاب اسلامی بیش از هر قشری به زنان خدمت کرد، زنانی که در رژیم پهلوی با یک برنامه‌ریزی خائنانه در نقطه حضیض قرار داشتند با شکل‌گیری نظام اسلامی به قله‌های بلند عزت و افتخار رسیدند.
کد خبر: ۵۶۳۱۲۹
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰ - 25December 2022

زنان در سایه نظام اسلامی به قله‌های عزت و افتخار رسیدندگروه فرهنگ و هنر دفاع‎پرس ـ رسول حسنی؛ انقلاب اسلامی ایران در حقیقت خود یک رویش و دگرگونی غیرقابل انکار داشت که توانست همه مفاهیم قبل از خود را تغییری اساسی دهد.

یکی از این مفاهیم مسئله «زن» و نوع نگاه به آن بود. انقلاب اسلامی توانست زن را هویتی تازه ببخشد، هویتی که پیش از آن قلب ماهیت شده بود و نمی‌توانست زن را به هدف غایی خود برساند. متاسفانه همه مظاهر رژیم طاغوت که علی‌الظاهر رنگ و بویی ملی داشت، علیه زنان جامعه بود.

از کالاهای فرهنگی گرفته تا اقتصاد و سیاست به زن نگاهی فرودستانه داشت. در هیچ یک از آثار سینمایی ساخته شده در رژیم پهلوی ابدا شمایی از زن ایرانی را نمی‌بینیم. حتی نگاه شاه معدوم به زن نگاهی ذلیلانه بود که جز نازل کردن زن به یک کالای مصرفی تفسیری نداشت. اما حضرت امام خمینی (ره) با نگاهی منبعث از دین مبین اسلام این نوع زوایه دید را کاملا تغییر داد. نگاه امام خمینی (ره) به زن نگاهی ایرانی و اسلامی و عزتمندانه بود که اجازه نمی‌داد زن را محدود به وجه ظاهری و استفاده لذت طلبانه کرد.

انقلاب اسلامی توانست زن را در عین حفظ عفاف و حجاب وارد بطن جامعه کند. این نگاه انسانی و عزتمدانه به زن بود که توانست انقلاب اسلامی را به پیروزی برساند چرا که این انقلاب سهمی قابل توجه برای زن در ساختار جامعه قائل بود و همچنان هست. نه تنها در پیروزی انقلاب اسلامی که در دستآوردهای درخشان دفاع مقدس، سال‌های پس از آن و در همه حوزه‌های علمی، هنری، سیاسی و ورزشی زنان جایگاهی ویژه دارند که نمی‎توان نه این جایگاه را حذف کرد و نه آن را نادیده گرفت.

به مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) سلسله نوشتار «تعالی زن انقلابی» منتشر خواهد شد که شامل بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص «زن» و هویت و رسالت و جایگاه زنان است.

قسمت هفتم این نوشتار را در ادامه می‌خوانید:

زن انقلابی

«به برکت انقلاب، زن ایرانی در راه بسیار خوبی افتاد. امروز، زن ایرانی می‌تواند در میدان علم وارد بشود و مدارج علمی را طی کند؛ در حالی که دین، عفاف، تقوا، وقار، متانت، شخصیت و حرمت زن مسلمان را هم حفظ کرده باشد. همچنین زن می‌تواند در میدان علوم و آگاهی‌های دینی وارد بشود؛ بدون این که هیچ مانعی بر سر راهش باشد. امروز، زن در کشور ما می‌تواند در میدان سیاست و فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی و جهادی و کمک به مردم و انقلاب و حضور در میدان‌های گوناگون، شخصیت خودش را با حفظ متانت و وقار و حجاب اسلامی نشان بدهد.»[1]

«در رژیم گذشته، با این که جمع کثیری از زن‌ها، هم بی‌سواد بودند و هم از مسایل اجتماعی چیزی سرشان نمی‌شد یعنی نمی‌گذاشتند چیزی سرشان بشود و هم به سرنوشت کشور بی‌علاقه بودند و اصلاً نمی‌دانستند که زن می‌تواند در سرنوشت کشور دخالت داشته باشد، با وجود این‌ها از لحاظ ظاهر، شبه اروپایی و گاهی هم روی دست زن‌های غربی و اروپایی زده بودند و وقتی کسی نگاهشان می‌کرد، خیال می‌کرد که این زن الان از یک کشور اروپایی و از یک محیط غربی وارد ایران شده است؛ اما اگر با او دو کلمه صحبت می‌کردی، می‌دیدی که یک خانم بی‌سواد و یا کم سوادی است.

زن را وادار می‌کردند که به وسیله‌ جلوه‌گری و جلب چشم‌ها به سمت خود، برای خویش یک شخصیت کاذب درست کند. این، برای زن انحطاط بود و پیشرفت نبود. آیا جنایتی بزرگتر از این نسبت به زن وجود دارد که بیایند سر او را با آرایش و مد و جلوه‌گری و لباس و طلا و زیورآلات بند کنند و از او به عنوان یک ابزار و وسیله، در راه مقاصد گوناگون استفاده کنند و نگذارند در میدان سیاست و اخلاق و تربیت وارد بشود؟

این، آن کاری است که در رژیم گذشته، دقیقاً و با برنامه انجام می‌گرفت. انقلاب آمد و رفتار و جهت حرکت زن‌های کشور ما را صد و هشتاد درجه عوض کرد؛ فهم علمی و اخلاقی و سیاسی و حضور در میدان‌ها و رشد شخصیت‌های بشری و فایده بخشیدن برای جامعه به معنای واقعی.»[2]

«وقتی نهضت اسلامی به مرحله انقلاب اسلامی رسید زنان با همان برداشت طبیعی که از اسلام در جامعه زنانه بود، جلو افتادند؛ امام خمینی (ره) فرمودند اگر زنان در این نهضت همکاری نمی‌کردند، انقلاب هم پیروز نمی‌شد. یقینا اگر زن‌ها در داخل خیابان‌ها و در راهپیمایی‌های عظیم حضور پیدا نمی‌کردند انقلاب پیروز نمی‌شد. در جنگ تحمیلی مادران شهدا و همسران شهدا با ایمان، صبر، ایستادگی، معرفت و روشن‌بینی خود را در قبال ضایعات جنگ و فداکاری‌های جوانان و مردان را نشان نمی‌دادند، جنگ پیروز نمی‌شد.

در میدان جنگ هم زنان نقش‌های درجه اول را ایفا کردند. اگر در طول انقلاب، وفاداری زنان، عواطف زنان، حضور زنان در میدان‌های مختلف، در راهپیمایی‌ها و در انتخابات نبود، یقینا این حرکت عظیم مردمی نمی‌توانست این‌گونه شکل پیدا کند و ادامه یابد. این نظر نظام اسلامی است.»[3]

«این یکی از بزرگ‌ترین افتخارات نظام اسلامی است که در سایه‌ نظام اسلامی این‌همه زن فرزانه و تحصیل‌کرده و خوش‌فکر و ممتاز از لحاظ فکری و عملی در جامعه‌ ما وجود دارند؛ خیلی نعمت بزرگی است و مایه‌ افتخار است. امروز وقتی ما نگاه می‌کنیم، نام زنان ما بر تارک کتاب‌های متعددی گذاشته شده؛ جزو برترین نوشته‌ها و آثار مکتوب امروز نظام اسلامی نوشته‌های بانوان ما است، که این واقعا مایه‌ افتخار است. در تاریخ ما بی‌سابقه است؛ ما دوره‌های گوناگون را دیدیم، آشنا هم بودیم با فضای فرهنگی کشور؛ ما هرگز این‌همه انسان برجسته‌ در زمینه‌های مختلف نداشتیم.

در کنار این‌ها، بروز و ظهور کاملا برجسته‌ هویت و شخصیت مستقل زن ایرانی، در عرصه‌ مجاهدت‌ها، از جمله در دفاع مقدس و دنباله‌های آن تا امروز؛ این همه همسران شهدا، همسران جانبازان، مادران شهیدان، بازماندگان برجسته‌ کسانی که رفتند جانشان را در راه خدا دادند و این‌ها با اراده‌ محکم، عزم راسخ و با صبر، هر انسانی را در مقابل خودشان خاشع و خاضع می‌کنند.

این بانوی فداکاری که یک عمر زندگی خودش را می‌گذارد برای مدیریت کردن و بهبود بخشیدن به زندگی یک معلول و جانباز، برای خاطر خدا؛ این چیز کوچکی نیست، این‌ها به زبان آسان است. آن مادری که دو فرزند، سه فرزند، چهار فرزند را در راه خدا داده و همچنان محکم ایستاده، به ما سفارش می‌کند که بایستید؛ محکم باشید! انسان واقعا در مقابل این‌همه عظمت احساس خشوع می‌کند. اینها واقعیت‌های زنانه‌ جامعه‌ ما است که بسیار افتخارآمیز و مهم است.»[4]

«خب، حالا تا همین جای قضیه اگر بخواهیم یک قضاوتی را مطرح کنیم، آن قضاوت این خواهد بود که نظام جمهوری اسلامی توانسته است به یک قله‌ای دست پیدا کند که عبارت است از پرورش زنان فرزانه و صاحب اندیشه و صاحب رأی و نظر در ظریف‌ترین و حساس‌ترین مسائل یک جامعه، که حالا عرض خواهم کرد. مسئله‌ زن که امروز در دنیا باید به عنوان «بحران زن» آن را نامید یکی از اساسی‌ترین مسائل هر تمدنی، هر جامعه‌ای و هر کشوری است.

در این مورد، شما [زنان] توانسته‌اید به ریزه‌کاری‌هایی، به دقت‌هایی، به سرفصل‌های مهمی دست پیدا کنید و درباره‌ این مسئله بیندیشید. بنابراین آن قضاوت این شد که جمهوری اسلامی به یک قله‌ای دست یافته است که ای بسا بسیاری از کشورهای عالم به آن دست نیافته‌اند. مسئله‌ زن و خانواده، با همه‌ کاری که شده است همچنان یک مسئله‌ مهم و قابل بحث و قابل توسع در اندیشه‌ورزی است.»[5]

«همسران مجاهدان راه حق و مبارزان و سرداران و مادران آنها حقیقتا آیتی هستند از صبر و مقاومت. شرح حال اینها را که انسان نگاه می‌کند و می‌خواند، رنج‌های این‌ها را که ملاحظه می‌کند، می‌بیند این همسران چه کشیدند، این مادران چه کشیدند. این‌ها فرزندانشان را فرستادند به جبهه‌ها؛ بسیاری از آنها شهید شدند، جانباز شدند و این اسوه‌های صبر و مقاومت مثل کوه، استوار ایستادند. این در عرصه‌ مسائل معنوی و انسانی. در عرصه‌ مسائل سیاسی و در عرصه‌ مسائل علمی هم کشور پیشرفت فوق‌العاده‌ای داشته است.

این همه زنان دانشمند، استاد در رشته‌های مختلف علمی، در علوم حوزوی، در علوم دانشگاهی همه نشان‌دهنده‌ موفقیت جمهوری اسلامی است. عمده‌ کار را خود بانوان باید انجام بدهند. شما هستید که می‌توانید فکر کنید، اندیشه‌ورزی کنید، مطالعه کنید، معضلات را در مقام نظر و اندیشه حل کنید و در مقام عمل راهکار اجرایی ارائه بدهید. این، کار را بسیار آسان و نزدیک خواهد کرد. البته در این جلسه بانوان محترم پیشنهادهایی هم دادند؛ بعضی از این‌ها کاملا عملی است و دم دست است و می‌شود اجرا کرد، اقدام کرد، برای بعضی هم می‌توان زمینه‌سازی کرد.»[6]

[1] ـ بیانات در دیدار جمعی از بانوان سراسر کشور 26 دی 1368

[2] ـ بیانات در دیدار جمعی از بانوان سراسر کشور 26 دی 1368

[3] ـ بیانات در دیدار جمعی از بانوان 30 شهریور 1379

[4] ـ بیانات در دیدار جمعی از بانوان برگزیده کشور 30 فروردین 1393

[5] ـ بیانات در دیدار جمعی از بانوان نخبه 1 خرداد 1390

[6] ـ بیانات در دیدار جمعی از بانوان نخبه 1 خرداد 1390

انتهای پیام/161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار