کارگردان مستند «بار دیگر، مردی که دوستش می‌داشتیم»؛

معنای هنر در زندگی نادر ابراهیمی متجلی است/ او صریح و صادقانه زیست

کارگردان مستند «بار دیگر، مردی که دوستش می‌داشتیم» گفت: کمتر کسی را دیده‌ام که زندگی‌اش همان چیزی باشد که می‌نویسد. کاش الگویی مثل نادر ابراهیمی را به زندگیمان اضافه کنیم.
کد خبر: ۶۶۶۷۹
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۷ - 17January 2016

معنای هنر در زندگی نادر ابراهیمی متجلی است/ او صریح و صادقانه زیست

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس مستند پرتره «بار دیگر، مردی که دوستش میداشتیم»، به کارگردانی محمدحسن یادگاری که به زندگی نادر ابراهیمی نویسنده معاصر میپردازد، در هجدهمین عصر فیلم اوج اکران شد.

محمدحسن یادگاری کارگردان این اثر، پس از اکران مستند «بار دیگر، مردی که دوستش میداشتیم» درباره انگیزه اش از تولید این اثر مستند گفت: علاقه من به مرحوم ابراهیمی از کتابهایشان بود که هر چه بیشتر خواندم عمق علاقه به ایشان در من بیشتر شد. با مطالعاتی که داشتم خط روایی از ابراهیمی دیدم که به نظرم می تواند الگوی خوبی باشد برای کسانی که می خواهند وارد عرصه هنر شوند. صراحت قلم و الگو بودن در آثار و زندگی ابراهیمی و همچنین متعهد بودنشان باعث شد تا این کار انجام شود.

وی ادامه داد: ابراهیمی آن قدر که باید شناخته می شد شناخته نشده است. کتاب هایی که ایشان نوشته اند برای نسل ما است. من این کار را شروع نکردم مگر اینکه کُل کتابهای ابراهیمی را خواندم غیر از یکی دو اثر مانند «آتش بدون دود» که آن را هم در حین تدوین تمام کردم و به نوعی در تدوین به من کمک کرد؛ این کتاب ها را خواندم و بر اساس آنها قصه را چیدم.

کارگردان «بار دیگر، مردی که دوستش میداشتیم»گفت: زندگی ابراهیمی به قدری صریح و صادقانه است که زندگیش یک اثر هنری است. کمتر کسی را دیده ام که زندگی اش همان چیزی باشد که می نویسد. دو کتاب «ابن مشغله» و «ابوالمشاغل» خیلی به من کمک کرد و در مجموع مطالعه آثار ابراهیمی یک سال به طول انجامید.

یادگاری تصریح کرد: ابراهیمی آنقدر عزیز است که برای تولید این مستند به هر کسی گفتیم، همه کمک کردند. حاتمی کیا و پور احمد با توجه به زمان محدودی که داشتند به ما کمک کردند همچنین دکترعالمی و خانم مرحوم ابراهیمی بسیار ما را همراهی کردند و فرصت گذاشتند. کاش ما الگویی مثل ابراهیمی را به زندگیمان اضافه کنیم.

وی با اشاره به اکران این مستند در جشنواره عمار خاطرنشان کرد: جالب آنکه دوستان در جشنواره عمار وقتی مستند را نگاه کردند با بغض و ناراحتی صحنه های آخر را می دیدند و هفته بعد همان بچه ها می گفتند ما پس از تماشای این مستند کارهای آقای ابراهیمی را بیشتر از قبل می خوانیم و خیلی های دیگر هم می گفتند چرا ما آقای ابراهیمی را نمی شناختیم.

کارگردان «بار دیگر، مردی که دوستش میداشتیم» خاطرنشان کرد: آقای ابراهیمی در عرصه فرهنگ و هنر هر چه می توانستند انجام دادند.

یادگاری گفت: به نظر من هنر واقعی از زندگی برداشت می شود و در اثر هنری بازنمایی می شود. در فرهنگ لاتین ریشه هنر آرت به معنای پدیدار شدن اثری خارج از هنرمند است ولی در فارسی، هنر، شیوه درست زندگی کردن است یعنی هنر باید در زندگی آدم بیاید. من این معنی را در زندگی آقای ابراهیمی دیدم. هنری که معنویت، اخلاق، کشور دوستی، مردم دوستی و انسانیت در آن است.

وی افزود: ابراهیمی از معدود هنرمندانی واقعی است که با اصل ریشه هنر کار می کند که از این نمونه هنرمندان در کنار ما کمتر است، این را از زندگی و کتاب ها و شاگردهایش می توان فهمید، ابراهیمی تنها کتاب هایش نیست. خیلی دوست دارم کارهای ایشان مانند «سه دیدار» را با مستند و انیمیشن بازسازی کنم و آماده هستم اگر کسی بخواهد درباره ایشان مستندی کار کند بتوانم به او کمک کنم.

 کارگردان «بار دیگر، مردی که دوستش میداشتیم» عنوان کرد: ایشان در آثارشان هم ابعاد مختلفی دارند، به عنوان مثال نصف کتاب های ابراهیمی درباره کودک و نوجوان است که ساده ترین موضوعات را، جذاب نوشته است. نوشته هایی که هم برای کودک جذابیت دارد و هم برای بزرگترهایی که می خواهند آن را برای کودکانشان بخوانند.

نظر شما
پربیننده ها