طراح یادمان شهید گمنام پارک علم و فناوری خراسان:

طراحی یادمان شهید گمنام را مدیون دایی شهیدم هستم

رضایی گفت: بخشی از طراحی یادمان شهید گمنام پارک علم و فناوری را مدیون دایی شهیدم؛ سردار «حمیدرضا شریف‌الحسینی» هستم. ازخودگذشتگی ایشان برایم خیلی ملموس بود و باعث شد جرقه طرح اولیه این یادمان، در عرض چند دقیقه در ذهن من زده شود.
کد خبر: ۶۵۵۸۳۸
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۲:۴۰ - 01April 2024

طراحی یادمان را مدیون دایی شهیدم هستم/// «اتو نشر عید»«الهام رضایی» طراح یادمان شهید گمنام پارک علم و فناوری خراسان در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در استان خراسان رضوی درباره روند طراحی این یادمان اظهار داشت: پیش از این؛ من در بسیاری از طراحی‌های این پارک، همکاری داشتم. قبل از طرح من برای مزار این شهید گمنام؛ تعدادی طرح ارائه شده بودند که آن طرح‌ها قابلیت اجرایی شدن نداشت اما وقتی که به من پیشنهاد طراحی یادمان مزار شهید گمنام را در پارک علم و فناوری خراسان دادند؛ طرح اولیه آن در مدت یک روز طراحی و در نهایت پذیرفته شد.

وی در تشریح مفهومی این یادمان تصریح کرد: این یادمان به صورت مکعبی طراحی شده که نماد جامعه خشک و بی‌روحی است که بشر امروز در آن زندگی می‌کند و ترک‌های طراحی شده در آن بدین معنا است که شهدا با گذشتن از خود برای حراست از نوامیس کشور، از آن چارچوب‌های رایج در جامعه و دنیای امروز خارج شده و همچون کبوتران سبکبال به آسمان عروج کرده‌اند.

طراح یادمان شهید گمنام در پارک علم و فناوری خراسان افزود: در یادمان، طرح مکعبی زیاد به چشم نمی‌آید بلکه ترک‌ها و پرندگان آهنین که در یادمان تعبیه شده در نظر زائر شهید گمنام و یا مخاطب جلوه‌گری می‌کند.

رضایی‌ یادآور شد: از آنجایی که مزار این شهید والامقام در مقابل مسجد امام زمان (عج) پارک علم و فناوری خراسان واقع شده؛ سعی کردم در طراحی خود، نمای یادمان شهید گمنام؛ تحت‌الشعاع مسجد قرار نگیرد.

وی ‌درباره مواد به کار رفته در یادمان شهید گمنام پارک علم و فناوری خراسان گفت: در طراحی این یادمان؛ سعی شده از بهترین سنگ‌های موجود در بازار استفاده شود و در سه یا چهار نوبت بررسی‌های کارشناسی صورت گرفت و بعد از آن با وسواس خاصی به دنبال سنگی بودم که رگه نداشته باشد و یا اگر هم رگه‌ای دارد، جلب توجه نکند که بحمدالله مطلوب حاصل شد. علاوه بر سنگ نمای یادمان؛ توفیق حاصل شد که سنگ مزار شهید گمنام را هم خودم انتخاب کنم.

طراح یادمان شهید گمنام پارک علم و فناوری خراسان با بیان اینکه برای جلوه دادن بیشتر به طرح یادمان؛ لازم بود که از موادی استفاده شود که قدرت جلوه‌گری بالایی داشته باشند، در ادامه عنوان کرد: در این یادمان امکان استفاده از سنگ برای نقش پرندگانی که در طراحی بودند وجود نداشت چراکه از جلوه‌گری لازم برخوردار نبود به همین جهت از پرنده‌های آهنین استفاده شد. برای طراحی پرندگانی که در یادمان مورد استفاده قرار گرفته نزدیک به یک ماه و نیم با سازنده در تعامل و ارتباط بودم تا تک‌تک پرها و دیگر اجزای آن به خوبی ساخته شود.

رضایی در خصوص زمان ایده‌پردازی تا اجرا و بهره‌برداری از طرح یادمان شهید گمنام ابراز داشت: بخشی از طراحی این یادمان را مدیون دایی شهیدم؛ سردار «حمیدرضا شریف‌الحسینی» مسئول مهندسی قرارگاه سوم قدس هستم. ازخودگذشتگی کسی مثل ایشان برایم خیلی ملموس بود چراکه او از همسرش، فرزندش که حدود سه ماه پس از شهادت پدر به دنیا آمد، بورسیه‌ای که داشت و بسیاری از لذات دنیوی گذشت و برای دفاع از میهن به جبهه رفت و در این راه به شهادت رسید. به همین جهت جرقه طرح اولیه یادمان در عرض چند دقیقه در ذهن من زده شد و زمان زیادی نبرد. مجموعاً از زمان طراحی تا پی‌ریزی و اجرای یادمان، دو ماه زمان برد.

وی درباره احساس عاطفی خود نسبت به شهید گمنام پارک علم و فناوری گفت: من از از همان روزهای نخست؛ با توسل به این شهید، صفر تا صد ساخت این یادمان را به خودش سپردم و از او مدد خواستم که کمک حالم باشد. به لحاظ سنی اگر حساب کنم؛ ممکن است این شهید بر اساس حساب و کتاب‌های مادی، در زمان شهادتش هم سن پدرم بوده باشد اما من به واسطه اینکه مادر هستم و اتفاقا فرزند پسر هم دارم؛ موقع طراحی و اجرای طرح یادمان این شهید گمنام؛ احساس مادری را داشتم که برای فرزند خودش کاری را انجام می‌دهد و به همین جهت بر اساس پیگیری‌هایم روی سنگ مزار این شهیدوالامقام نوشته شد: «شهید گمنام. فرزند ۲۱ ساله ایران. عملیات والفجر ۳ مهران».

رضایی با بیان اینکه برای انجام کارهایم به شهدا متوسل می‌شوم و از آنها می‌خواهم که در مسیر درستی قرار بگیرم، تأکید کرد: در انتهای مراسم خاکسپاری؛ یکی از عوامل اجرایی تدفین شهید گمنام؛ سربندی را من هدیه داد که این سربند متبرک به کفن شهید بود. من این یادگاری را بسیار دوست دارم و آن را در جا نمازم گذاشته‌ام. این برایم نشانه‌ای است که راه شهیدان را بتوانم ادامه دهم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها