کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با دفاع‌پرس؛

تاثیر حضور مردم در احیای تمدن اسلامی/ نظام سلطه به‌دنبال کاهش مشارکت سیاسی مردم در نظام اسلامی است

قنادباشی گفت: افرادی که در پای صندوق‌های رأی حاضر می‌شوند و رأی می‌دهند، به سهم خودشان در احیای تمدن اسلامی نقش ایفا می‌کنند.
کد خبر: ۶۵۵۶۲۶
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۳:۱۰ - 08March 2024

کارشناس مسائل غرب‌آسیا: مردم با حضور خود در انتخابات ۱۴۰۲ در احیای تمدن اسلامی نقش ایفا می‌کند

«جعفر قنادباشی» کارشناس مسائل غرب‌آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس درخصوص فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه حضور مردم در انتخابات ۱۴۰۲ وظیفه تمدنی و جهاد بود؛ چراکه دشمنان ایران یک سال تلاش کردند تا انتخابات را از رونق بیندازند، اظهار داشت: ماهیت مردمی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و اینکه این نظام مبتنی بر خواست و آرای مردم است، سبب شده تا حضور مردم ایران در پای صندوق‎های رأی معنا‌یی فراتر از رأی دادن داشته باشد.

قنادباشی رأی‌گیری در ایران را نسبت به دیگر کشور‌ها متفاوت دانست و افزود: رأی‌گیری در بسیاری از کشور‌ها به معنای انتخاب یک نماینده است، اما در ایران به دلیل مردمی بودن این نظام، این رأی‌گیری به معنای حمایت از نظامی است که استقلال کشور را حفظ و از آن حراست می‌کند. در واقع این رأی‌گیری به معنای سرپا نگاه‌داشتن نظامی است که امنیت را برای همه مردم کشور برقرار کرده است.

کارشناس مسائل غرب‌آسیا حضور مردم در انتخابات را مقابله با قدرت‌های سلطه‌گر جهانی ارزیابی کرد و ادامه داد: ضمن اینکه رأی‌ دادن و حضور در انتخابات به معنای مقابله با قدرت‌هایی است که یک نظام مستقل و مبتنی بر منافع ملی مردم ایران را نمی‌توانند تحمل کنند و نمی‌خواهند که بر سر کار باشد.

وی حضور مردم در پای صندوق رأی‌ را مقابله با دشمنان ایران و اسلام دانست و خاطرنشان کرد: حضور در انتخابات یک معنای بزرگ‌تر، وسیع‌تر و عالی‌تر از رأی‌ دادن دارد. زیرا مردم ایران با حضور خود در پای صندوق‌های رأی‌ ضمن اینکه نمایندگان خودشان را انتخاب می‌کنند، در یک صحنه‌ای که دشمنان این نظام خواستار حضور آن‌ها در آن نیستند، حضور پیدا می‌کنند و این حضور در واقع مقابله با دشمنانی است که هم مخالف اسلام و هم مخالف ایران هستند.

قنادباشی به خواست استعمار در جهت حذف ایران از معادلات سیاسی منطقه اشاره کرد و اضافه کرد: بر همین اساس اگر ما بیاییم و خواسته‌های استعمار را در جهان امروز تجزیه و تحلیل کنیم - همان آدم‌کش‌هایی که امروز نمونه کار‌های آن‌ها را در فلسطین می‌بینیم - می‌بینیم که خواست آن‌ها واقعا حذف ما از معادلات سیاسی منطقه است. حال اینکه ما امروز در معادلات منطقه بیشترین تاثیرگذاری را داریم و بیشترین ترتیبات سیاسی و نظامی را تعیین می‎کنیم.

کارشناس مسائل غرب‌آسیا یادآور شد: بر همین اساس مشارکت در این انتخابات و مشارکت در چنین نظامی طبیعتا به معنای مشارکت در معادلات منطقه‌ای است. ضمن اینکه از آن هم فراتر آن چیزی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنان خودشان به آن اشاره کردند. معظم‌له حضور مردم ایران در انتخابات را پایه‌گذاری و احیای یک تمدن اسلامی می‌دانند که در واقع تمامی شرایط آن به تدریج در حال فراهم شدن است.

وی ادامه داد: تمدن اسلامی که مدتی به دلیل برخی از کاستی‌ها دچار آسیب شد و امروز این تمدن در حال احیای مجدد خودش است. بر همین اساس هم باید بگوییم که زمانی تمدن اسلامی مجددا احیا می‌شود که مردم‌سالاری‌های مختلفی در این نظام به معنی واقعی شکل بگیرد.

قنادباشی ایران را به‌عنوان محور کشور‌هایی که خواستار احیای تمدن اسلامی هستند، برشمرد و تصریح کرد: در حال حاضر شاهد هستیم که جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان محور کشور‌هایی که خواستار احیای تمدن اسلامی هستند، یک مردم‌سالاری واقع را رقم زده است. یعنی انتخابات ما و روندی که در آن بود و نوع سلامتی که بر انتخابات است و همچنین نوع نگاه رأی دهندگان در واقع به معنای شکل دادن به یک مردم‌سالاری است که یکی از بخش‌های بزرگ تمدن اسلامی آینده را تشکیل می‌دهد.

کارشناس مسائل غرب‌آسیا در پایان اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی مستقیما حضور مردم در انتخابات ۱۴۰۲ را یک وظیفه تمدنی عنوان کردند. بر همین اساس اگر با دقت نگاه کنیم متوجه می‌شویم که اگرچه رأی ما در صندوق قرار می‌گیرد؛ اما در حلقه‌هایی به طور منطقی به احیای تمدن اسلامی منجر می‌شوند. در حقیقت افرادی که در پای صندوق‌های رای حاضر می‌شود و رای می‌دهد به سهم خودشان در احیای تمدن اسلامی هم نقش ایفا می‌کنند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها