معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران:

اعتبار ۲ میلیون یورویی شهرداری برای برقی‌سازی حمل و نقل عمومی پایتخت

فروزنده با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی شهرداری تهران در بحث حمل و نقل بویژه ورود اتوبوس برقی، تاکسی برقی ون برقی و موتورسیکلت‌های برقی گفت: در سفر شهردار تهران به چین توافقات و قرارداد‌های خوبی به امضا رسید و در ادامه با سفر شرکت‌های چینی به تهران این قرارداد‌ها تکمیل شده است.
کد خبر: ۶۵۵۲۲۷
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۹ - 05March 2024

اعتبار ۲ میلیون یورویی شهرداری برای برقی‌سازی حمل و نقل عمومی پایتختبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، «لطف‌الله فروزنده» معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران با اشاره به اینکه منابع درآمدی شهرداری تهران از سه بخش شهرسازی (عوارض و خدمات)، مولدسازی و استفاده از ظرفیت‌های شهرداری تهران در حوزه املاک و منابع دولتی است، اظهار داشت: ۸۰ درصد از منابع شهرداری توسط همین مجموعه تامین می‌شود.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران با اشاره به درآمد شهرداری تهران در سال ۱۴۰۰ تصریح کرد: در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ رشد خوبی در جذب منابع شهرداری داشتیم به طوریکه در نیمه اول سال ۱۴۰۰، ۱۲ همت درآمد کسب کردیم و در نیمه دوم ۱۴۰۰ به ۳۷ همت افزایش پیدا کرد.

فروزنده گفت: در سال ۱۴۰۱ نیز رشد خوبی در بحث جذب درآمد‌ها داشتیم به طوریکه توانستیم ۸۰ هزار میلیارد تومان از منابع شهرداری را تامین کنیم و رشد ۱۳۵ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ پیدا کرد.

وی در ارتباط با میزان جذب بودجه شهرداری تهران در سال ۱۴۰۲ تصریح کرد: تا پایان در ماه به میزان بودجه مصوب شورا رسیده‌ایم و در ادامه نیز شهرداری لایحه متمم بودجه را تقدیم شورای شهر تهران کرد و در واقع میزان بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری تهران به ۱۰۴ همت رسیده و ان‌شاءالله این میزان نیز تا زمان مقرر محقق خواهد شد.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران با اشاره به نوسازی بافت فرسوده در این دوره از مدیریت شهری گفت: بنا بر آمار، ۸۰ درصد از پروانه‌های ساختمانی در بافت فرسوده صادر شده است و این موضوع به تسهیلاتی که برای نوسازی بافت فرسوده در نظر گرفته شده است ارتباط دارد.

فروزنده با اشاره به محسنات نوسازی بافت فرسوده گفت: این موضوع علاوه بر محسنات برای شهروندان برای شهرداری نیز اثرات خوبی را در بر داشته چرا که ما می‌توانیم به سمت ایمن‌سازی گام برداریم.

وی به موضوع مولدسازی املاک شهرداری تهران اشاره کرد و افزود: در این حوزه نیز توانستیم از ظرفیتی که وجود دارد بابت پرداخت دیون استفاده کنیم به طوریکه ۱۷۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های شهرداری تهران به بانک‌های عامل از این محل تامین شده و ۴۰ هزار میلیارد تومان نیز در آینده نزدیک از بدهی‌های شهرداری تهران از محل مولدسازی پرداخت خواهد شد.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران ادامه داد: بانک شهر به عنوان یکی از بانک‌های حامی شهرداری تهران در پروژه‌های شهری به حساب می‌آید و شهرداری توانست سال گذشته ۱۰ هزار میلیارد تومان و امسال ۲۰ هزار تومان از بدهی‌هایش را تسویه کند.

فروزنده با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی شهرداری تهران در بحث حمل و نقل بویژه ورود اتوبوس برقی، تاکسی برقی ون برقی و موتورسیکلت‌های برقی گفت: در سفر شهردار تهران به چین توافقات و قرارداد‌های خوبی به امضا رسید و در ادامه با سفر شرکت‌های چینی به تهران این قرارداد‌ها تکمیل شده است.

وی بیان کرد: یکی از منابع درآمدی پایدار شهرداری تهران از محل اخذ عوارض و بهای خدمات در نوسازی است که در این ارتباط نیز شهرداری تهران امسال قبوضی را صادر و در اختیار شهروندان قرار داده است. امیدواریم که شهروندان نیز به موقع قبوض را پرداخت و از تخفیفات این محل استفاده بکنند. در پشت قبوض عوارض نوسازی و کسب و پیشه، اشاره‌ای به اقدامات شهرداری تهران در حوزه‌های مختلف شده و شهروندان می‌توانند از اقدامات انجام شده از سوی شهرداری تهران مطلع شوند.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران در ادامه به تعیین تکلیف قرارداد‌های شهرداری تهران اشاره کرد و افزود: تا قبل از این دوره از مدیریت شهری ۵۰ قرارداد شهرداری بلاتکلیف بود که تاکنون ۹۰ درصد از این قرارداد‌ها حل و فصل شده و از محل این قرارداد‌ها نیز قدرالسهم شهرداری تهران ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

فروزنده درخصوص تقسیم‌بندی درآمدی شهرداری تهران اظهار کرد: در گذشته ۷۰ درصد از منابع شهررداری از محل شهرسازی و ۳۰ درصد از منابع پایدار بود که در حال حاضر این میزان به ۶۰ درصد از محل شهرسازی و ۴۰ درصد از محل منابع پایدار رسیده است.

وی در خصوص آخرین میزان طلب شهرداری تهران از دولت گفت: دولت در بخش حمل و نقل (بلیت مترو و اتوبوس) تعهداتی را دارد. همچنین برخی از دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی باید عوارض خود را در بحث ساخت و ساز پرداخت کنند که این موضوع در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفته و میزان بدهی دولت به شهرداری تهران حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است که ما اعلام آمادگی کردیم که با توجه به شرایط دولت بتوانیم بدهی دولت را در قالب تهاتر انجام بدهیم و این مسئله در حال بررسی است.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران با اشاره به ورود جدی شهرداری تهران در بحث برقی‌سازی حمل و نقل عمومی تصریح کرد: با توجه به کمبود سوخت فسیلی و بنزین، تنها راه ممکن رفتن به سمت برقی‌سازی است که در این زمینه شهرداری تهران از فرصت طلایی استفاده کرده و با شرکت‌های چینی وارد مذاکره شده است.

فروزنده ادامه داد: دو میلیون یورو در بخش برقی‌سازی حمل و نقل ظرفیت‌سازی شده به طوری که بنا داریم ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی، ۳۰ هزار دستگاه خودرو سواری و ۱۵۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی را وارد پایتخت کنیم.

وی با اشاره به پیگیری‌های مکرر از سوی شهرداری تهران برای ورود دستگاه‌های اشاره شده گفت: در این بخش از حمایت دولت و بانک مرکزی نیز استفاده کرده‌ایم و توانسته‌ایم ثبت سفارش بدهیم. علاوه بر اینکه نرخ عوارض برای این دستگاه‌ها نیز یک درصد در نظر گرفته شده است.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران گفت: در مرحله دوم با توجه به توافقی که با شرکت چینی انجام داده‌ایم بنا داریم قطعات مورد نیاز را وارد کشور کنیم و در مرحله سوم انتقال تکنولوژی را از کشور چین وارد کشور کنیم. با این اتفاقات صنعت خودروسازی ما نیز تغییر پیدا خواهد کرد.

فروزنده همچنین در خصوص ورود چینی‌ها به ساخت مسکن در پایتخت گفت: با توجه به مشکلی که در ساخت مسکن داریم می‌توانیم از حضور چینی‌ها برای صنعتی شدن در حوزه مسکن استفاده بکنیم و از تکنولوژی آن‌ها در این حوزه بهره ببریم.

وی در رابطه با بحث جمع‌آوری پسماند گفت: با اشاره به تغییر رویکرد و کاهش پیمانکاران و تجمیع آن‌ها در حال حاضر ماهیانه ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه جمع‌آوری پسماند در سطح پایتخت می‌شود که قاعدتا این میزان در سال آینده ۲۰ الی ۲۵ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران ضمن حمایت از احداث مسکن در دوره احمدی‌نژاد تصریح کرد: این مسئله در آن دوره توانست موجب ارزان‌سازی مسکن شود و هر زمانی که ما بتوانیم شرایط خوبی را در بخش مسکن فراهم بکنیم این مسئله می‌تواند مورد توجه شهروندان قرار بگیرند.

فروزنده در خصوص ورود اتوبوس برقی، تاکسی برقی و ون برقی به پایتخت گفت: بنا بر اعلام سخنگوی شهرداری تهران، امروز چندین دستگاه (یک نمونه اتوبوس، ۲۰ دستگاه تاکسی و چندین دستگاه ون) وارد پایتخت می‌شود.

علی خشنود مدیر کل تشخیص و وصول درآمد شهرداری تهران نیز در ادامه این نشست خبری با اشاره به اینکه شهرداری تهران در تعیین عوارض نوسازی و کسب و پیشنه هیچ دخل و تصرفی ندارد گفت: عوارض نوسازی بر مبنای ارزش ملک محاسبه می‌شود و شهرداری هیچ دخل و تصرفی در این بخش ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش که امسال منابع شهرداری تهران از محل عوارض نوسازی و کسب و پیشه به چه میزان است گفت: پیش‌بینی می‌شود که این میزان ۱۰ الی ۱۱ همت باشد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار