جزئیات اختتامیه جشنواره دعا و صحیفه سجادیه تشریح شد

اختتامیه جشنواره روز ۲۵ بهمن‌ماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی در تالار شیخ صدوق حرم حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار می‌شود.
کد خبر: ۶۵۰۹۹۴
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۰ - 12February 2024

جزئیات اختتامیه جشنواره دعا و صحیفه سجادیه تشریح شدبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری منظومه جشنواره‌های قرآنی، فرهنگی و هنری تبیین با حضور حامد منیری، رئیس این جشنواره و مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این نشست حامد منیری، مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد با اشاره به برگزاری منظومه جشنواره‌های قرآنی، فرهنگی و هنری تبیین، اظهار داشت: این منظومه جشنواره در دولت مردمی و در معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد کلید خورد و دبیرخانه آن در دفتر تبلیغ و ترویج این معاونت فعال شده است. 

وی با اشاره به سابقه این جشنواره، افزود: طی روزهای آینده شاهد برگزاری ششمین جشنواره از منظومه جشنواره‌های تبیین خواهیم بود. این جشنواره با موضوع دعا و نیایش و با حضور طیف عظیمی از فعالان عرصه دعا و نیایش برگزار می‌شود. اختتامیه این جشنواره روز ۲۵ بهمن‌ماه مصادف با شب میلاد امام سجاد(ع) برگزار خواهد شد. 

منیری تصریح کرد:‌ این جشنواره همچون دیگر جشنواره‌های وزارت ارشاد با کمک یک مؤسسه مردمی انجام می‌شود و عمده کارهای آن از ابتدا تا انتها از سوی این مؤسسه مردمی انجام شده است، معاونت قرآن و عترت نیز به عنوان حامی و ناظر طرح در خدمت دوستان بوده است. 
نگاهی به سوابق جشنواره تبیین

مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در ادامه به جشنواره‌های قبلی منظومه جشنواره‌های تبیین اشاره و اظهار کرد: یکی از این جشنواره‌ها با عنوان جشنواره «آواها و ‌نغماتِ سردار دل‌ها» در کرمان برگزار شد. دومین جشنواره در استان لرستان با عنوان «موشن‌گرافیک قرآنی» و در سطح ملی برگزار شد. سومین و چهارمین جشنواره مربوط به «جشنواره قصه‌گویی قرآنی» است که دوره سوم آن طی ماه‌های گذشته برگزار شد و اختتامیه دوره چهارم نیز اردیبهشت ماه آینده به میزبانی خراسان رضوی برگزار می‌شود. پنجمین جشنواره با موضوع و ‌محوریت دعا و ‌گرامیداشت یکصدمین سال تألیف مفاتیح الجنان خردادماه امسال در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد. 

منیری تصریح کرد: ششمین جشنواره در منظومه جشنواره‌های تبیین نیز مربوط به بحث دعا و صحیفه‌ سجادیه است که روز چهارشنبه ۲۵ بهمن‌ماه شاهد برگزاری مراسم اختتامیه آن خواهیم بود. حوزه عملکردی این جشنواره را به استانی و کشوری محدود نکرده‌ایم و تلاش خواهیم کرد که در آینده به صورت بین‌المللی برگزار شود. 

وی در ادامه در مورد ساختار اجرایی دبیرخانه جشنواره دعا و صحیفه‌سجادیه، گفت: این جشنواره دارای پنج کارگروه است که مسئولیت کارگروه اجرایی بر عهده مؤسسه پیام غدیر قرار گرفته است. مسئولیت کارگروه علمی و پژوهشی که پشتوانه علمی این جشنواره است نیز بر عهده دانشکده علوم قرآن و حدیث گذاشته شد. کارگروه آموزشی و هنری، کارگروه بین‌الملل و کارگروه رسانه و تبلیغات از دیگر کارگروه‌های این جشنواره بوده است. 
جزئیات اختتامیه جشنواره دعا و صحیفه سجادیه

منیری در ادامه در مورد اختتامیه این جشنواره گفت: اختتامیه جشنواره روز ۲۵ بهمن‌ماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی در تالار شیخ صدوق حرم حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار می‌شود. تلاش خواهیم کرد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم حضور داشته باشند. همچنین در این مراسم از ۱۲ نفر از خادمان حوزه دعا و صحیفه‌ سجادیه تجلیل خواهد شد. 

وی با اشاره به اینکه اعتقاد داریم این تجلیل به رونق فضای دعا و صحیفه سجادیه در کشور کمک خواهد کرد، بیان کرد: علاوه بر ۱۲ خادم معرفی شده اسامی هشت نفر دیگر از خادمان این حوزه را نیز احصاء کرده و به ۱۲ نفر اولیه افزوده‌ایم. تأیید‌های اولیه برای اضافه شدن این هشت نفر نیز دریافت شده تا ان‌شاءالله در مجموع از ۲۰ خادم در این حوزه تجلیل شود. محورهایی که این خادمان شناسایی شده‌اند شامل چاپ ادعیه، ترجمه، آثار رسانه‌ای و تبلیغاتی، مدیریت جلسه دعا، پژوهش، بین‌الملل، آواها و نغمات و ... بوده است. 

در بخش دیگری از این نشست خبری، مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. وی در این بخش در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا در مورد نسبت جشنواره تبیین با جشنواره قرآنی آیات که در دوره‌های گذشته از سوی معاونت قرآن و عترت برگزار می‌شد و نیز دستاوردهایی که در مراسم اختتامیه جشنواره دعا و صحیفه سجادیه رونمایی می‌شود، گفت:‌ در معاونت قرآن و عترت اعتقاد به عناوین صرف نداریم، قرار شده است فعالیت‌های قرآن و عترت فارغ از هر عنوانی که دارند، نسبت خود را با موضوع تبیین روشن کنند. لذا جشنواره آیات را نیز مانند دیگر جشنواره‌ها زیرمجموعه جشنواره تبیین می‌بینیم و این جشنواره به قوت به فعالیت خود ادامه خواهد داد. 

تکریم مقام شیخ کلینی

منیری در مورد دستاوردهایی که در اختتامیه جشنواره دعا و صحیفه سجادیه رونمایی خواهد شد، گفت: در دوره اول این جشنواره که یکصد سالگی تألیف مفاتیح‌الجنان را بهانه قرار داده بودیم و مقام ایشان تکریم شد، در دومین دوره جشنواره دعا و صحیفه سجادیه از مقام شیخ کلینی به عنوان عالم و محدث شیعیِ تأثیرگذار در تاریخ تجلیل خواهد شد.

وی افزود: موضوع دوم تقویت عناوین و مناسبت‌های مذهبی موجود در تقویم رسمی کشور خواهد بود. روز صحیفه در این جشنواره بزرگنمایی خواهد شد و اهمیت بیشتری به آن داده خواهد شد. موضوع دیگر برخی دعاهای تأثیرگذار در جامعه و دعاهایی که عموم مردم توجه بیشتری به آن دارند، خواهد بود. در این جشنواره موضوع یکی از نشست‌های علمی مربوط به همین موضوع است.
برپایی نمایشگاه تخصصی دعا و صحیفه سجادیه

رئیس منظومه جشنواره‌‌های تبیین بیان کرد: در جشنواره دعا و صحیفه سجادیه فراخوان دریافت مقاله منتشر شده بود. در اختتامیه به برخی از این مقالات و به خصوص مقالات با موضوع دعا و خانواده پرداخته خواهد شد. برپایی نمایشگاه تخصصی یکی دیگر از اقدمات ما در اختتامیه این جشنواره است. در این نمایشگاه ۷۰ ترجمه فارسی، ۷۵ شرح فارسی بر صحیفه سجادیه، ۷۰ شرح به زبان عربی و حدود ۳۰ ترجمه به زبان‌های دیگر به نمایش گذاشته خواهد شد.

منیری تصریح کرد: یکی دیگر از دستاوردها یا اقداماتی که در اختتامیه جشنواره دعا و صحیفه سجادیه مورد تأکید قرار خواهد گرفت، راه‌اندازی نهضت صحیفه‌خوانی در چهار هزار مسجد فعال کشور خواهد بود. این نهضت روزهای سه‌شنبه اجرا خواهد شد. 

حامد منیری در بخش دیگری از این نشست به بیان نکات دیگری در مورد جشنواره دعا و صحیفه سجادیه پرداخت و گفت: برای استفاده از ظرفیت فرهنگی و قرآنی کشور در این جشنواره، همه دستگاه‌ها حضوری مجاهدانه داشته‌اند. از جمله این دستگاه‌ها می‌توان به دانشکده قرآن و حدیث، مؤسسه پیام غدیر، بنیاد صحیفه سجادیه، بنیاد دعا، حوزه‌های علمیه تهران، قم و ری، ائمه جماعت تهران، ‌آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، خانه مداحان و ... اشاره کرد. 

مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد دلایل نامگذاری این جشنواره و برگزاری آن در ماه شعبان بیان کرد: منظومه جشنواره‌های تبیین به لحاظ اینکه به دنبال برقراری نسبت جهاد تبیین با فعالیت‌های قرآنی است به این عنوان، نامگذاری شده است و زمان برگزاری جشنواره نیز ماه شعبان و ولادت امام سجاد(ع) در این ماه که روز صحیفه سجادیه نیز نام گرفته، است. 
بررسی موضوع دعا در نمایشگاه قرآن

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد پرداختن به موضوع دعا در نمایشگاه قرآن نیز گفت: اوایل سال آینده و در سی و یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم یک بخش مجزا به دعا و نیایش اختصاص یافته است. در این بخش تلاش خواهد شد تا میزبان فعالان حوزه دعا و صحیفه در کشور باشیم. هدف اصلی ما از برگزاری این جشنواره توجه دادن عموم مردم به دعا به منظور اهمیت آن در سبک زندگی مؤمنانه است. 

منیری با اشاره به اینکه تا کنون ۱۰ مؤسسه مردمی فعال در حوزه دعا شناسایی شده است، گفت: ما نیاز به تربیت و کار بیشتری در این حوزه داریم که این مهم با حمایت اصحاب هنر و فرهنگ و رسانه محقق شود. 

در بخش دیگری از این نشست حمید سعیدی‌نژاد، دبیر اجرایی جشنواره دعا و صحیفه سجادیه نیز به بیان نکاتی در مورد بیانیه پایانی این جشنواره که قرار است روز اختتامیه قرائت شود پرداخت و گفت: مسئله اول این بیانیه بحث تشکیل دبیرخانه راهبردی دعا و صحیفه سجادیه به منظور ساماندهی مؤسسات فعال در این زمینه است. بحث دوم بحث تعمیق و توسعه برنامه‌های دعاخوانی با به کارگیری روش‌های هنری مورد تأیید شرع مقدس در برنامه‌های صدا و سیماست.

درخواست راه‌اندازی رادیو نیایش

وی در ادامه افزود: نکته دیگر که در این بیانیه مورد تأکید قرار گرفته است، راه‌اندازی شبکه رادیو نیایش به صورت مناسبتی است. البته اکنون در رادیو قرآن، شبانه یک ساعت رادیو نیایش پخش برنامه دارد. نکته دیگر برگزاری و حمایت از مسابقات دعاخوانی در سازمان‌هایی مانند اوقاف و امور خیریه است. 

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار