یادداشت/ محمدصالح جوکار

الگوی مدیریتی «حاج قاسم» حلال مشکلات کشور

زندگی پربار شهید سلیمانی در ابعاد مختلف فردی و اجتماعی می‌تواند الگویی برای حوزه مدیریت باشد.
کد خبر: ۶۴۹۷۲۷
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۵ - 12February 2024

گروه استان‌های دفاع‌پرس - «محمدصالح جوکار» نماینده مردم یزد؛ در دهه‌های اخیر یکی از دلایل مشکلات و کاستی‌ها در اغلب حوزه‌های کشور سوء مدیریت و یا شیوه‌های غلط مدیریتی بیان شده است، فضای امروز نشان می‌دهد دیگر فرصتی برای آزمون و خطا و یا اعمال نظر سلیقه‌ای وجود ندارد و مدیران بدون دانش، تجربه و الگوی مدیریتی راه به جایی نمی‌برند.

هنگامی که شایستگی، علم، دانش و الگو‌های اثربخش مبنای امور نباشد، نمی‌توان مدیران را بر پایه عملکرد و خدمت به جامعه ارزیابی کرد و اگر مدیری از این بابت نتواند پاسخگو باشد عدم تبعیت از قانون رواج پیدا می‌کند و یا به عبارت دیگر روزنه پیدا کردن برای خروج از مجرای قانون نشات گرفته از شایسته نبودن، فقدان دانش، ضعف اخلاقیات و باور‌های انسانی و اجتماعی است.

مدیران و مسئولان در هر سطح و جایگاه که از قانون عبور کنند به تقدم منافع عمومی بر منافع شخصی باور ندارند و این موضوع آسیب‌های فراوانی به همراه دارد و برای دور شدن از چنین موضوعاتی مدیران و بهتر است بگویم همه اعضای تشکیل دهنده جامعه نیازمند الگو هستند. زندگی پربار شهید سلیمانی در ابعاد مختلف فردی و اجتماعی می‌تواند الگویی برای حوزه مدیریت باشد و باید ابعاد مختلف شیوه رفتاری وی تبیین و به عنوان الگویی مدیریتی ترویج شود.

در شیوه مدیریتی شهید حاج قاسم سلیمانی خستگی ناپذیری، ایمان و اثربخشی یعنی انجام کار درست و کارایی یعنی درست انجام دادن کار‌ها با محوریت خدمت مردمی و جهادی به شکلی شاخص بروز و ظهور دارد و اگر این مهم سرلوحه همه مدیران قرار گیرد مسائل پیش رو یک به یک حل خواهد شد؛ بنابراین ما که به تحقق بخشی تمدن سازی اسلامی از انقلاب تا ظهور اعتقاد نظری و عملی داریم، لذا به مدیرانی نیاز داریم که مبتنی بر این الگوی مدیریتی حرکت کنند و افزایش بهره وری در همه حوزه‌ها تنها از مسیر تعهد، خستگی ناپذیری، تلاش، تحول خواهی، توانمندی و اخلاص عبور می‌کند.

دسته بندی‌ها برای حاج قاسم معنا نداشت بلکه برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی از همه ظرفیت‌ها بهره مند می‌شد و این یعنی شهید سلیمانی با هر کسی که دل در گرو ولایت و نظام اسلامی داشت ارتباطی موثر برقرار می‌کرد. بهره گیری از رفتار تعاملی و هوشمندانه سردار سلیمانی قطعا می‌تواند ما را در همه عرصه‌ها اعم از اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و ... پیروز میدان کند. 

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها