امام جمعه تبریز:

حوزه و دانشگاه دو بال‌ نجات بخش کشور است

حجت‌الاسلام آل هاشم گفت: حوزه و دانشگاه به عنوان دو بال فرهنگی و اندیشه ورزی هموار کننده مسیر توسعه و پیشرفت کشور هستند.
کد خبر: ۶۴۰۰۵۳
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۲ - 24December 2023

وحدت حوزه و دانشگاه دو بال‌ نجات بخش کشور است

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از آذربایحان شرقی، حجت‌الاسلام والمسلمین «سیدمحمدعلی آل‌هاشم» امام جمعه شهر تبریز، در مراسم گرامیداشت سالروز وحدت حوزه و دانشگاه که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز برگزار شد، اظهار داشت: طرح گفتمان وحدت حوزه و دانشگاه از اندیشه‌های امام خمینی (ره) بود و چند سال پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، ضروری بودن هم افزایی در رابطه با حوزه و دانشگاه توسط ایشان برای رسیدن به افق‌هایی که بتواند جامعه سازی کند، مطرح شد.

امام جمعه تبریز گفت: حوزه و دانشگاه به عنوان دو بال فرهنگی و اندیشه ورزی، هموار کننده مسیر توسعه و پیشرفت کشور هستند.

حجت‌الاسلام آل هاشم ابراز داشت: موضوع وحدت حوزه و دانشگاه از اوایل انقلاب اسلامی به‌صورت جدی مطرح بود و بارها در کلام امامین انقلاب مورد تأکید قرار گرفته است. در صورت تحقق آن شبهه افکنی دشمنان خنثی و از بحران‌های اجتماعی جلوگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه سالروز شهادت دکتر مفتح به این نام نامگذاری شد تا در کنار پاسداشت تلاش‌های آن عالم، اندیشه‌های ایشان به‌عنوان پیشتاز در یکی از مهم‌ترین راهبردهای پیشرفت ایران اسلامی مورد بازخوانی قرار گیرد، افزود: راهبرد وحدت حوزه و دانشگاه قادر است در بسیاری از گلوگاه‌های کشور گره گشا باشد و مسیر توسعه را برای آینده کشور هموار کند.

آل‌هاشم با بیان اینکه: بی‌تردید یکی از معانی اصلی وحدت در این دو نهاد وحدت در اهداف آنهاست و هدف غایی این دو نهاد علمی باید اقامه دین باشد. ساخت تمدن نوین اسلامی برای ظهور حضرت بقیه الله خواهد بود تا بتواند به صورت هماهنگ در این مسیر تلاش کند که شاهد پایان بیدادگری آمریکا و رژیم صهیونیستی و همه مستکبران علیه مظلومان باشیم.

آل‌هاشم بیان کرد: شیوه نامه آموزشی در دانشگاه‌ها عمومأ بر اساس ضوابط مربوط به نهادهای مشابه در دیگر کشورهاست. دانشگاه تلاش کمتری برای الگوبرداری از نهاد سنتی حوزه علمیه داشته، برخی به اشتباه معتقدند که اگر به حوزویان عنوان و درجه دانشگاهی داده شود قضیه حل است و موضوع ساختار حل خواهد شد در حالی‌که مشکل بر سر به رسمیت شناختن یا نشناختن شیوه‌های آموزش و اعتبار علمی تربیت یافتگان حوزه و دانشگاه بوده نه درجه علمی و رسمی دانشگاهی که بتوانیم با اختصاص آن به افراد برای آنان در محیط جدید اعتبار علمی کسب کنیم.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه در مقوله پذیرش برای هر دو نهاد گام‌هایی برداشته شده، عنوان کرد: از ظرفیت‌های علمی و روش‌های مطالعاتی یکدیگر بهره برده‌اند؛ اما این رویکرد در بسیاری از مدارس علمیه کشور چندان پذیرفته نشده؛ یکی از دلایل کند بودن استقرار اصل مهم وحدت حوزه و دانشگاه، تفاوت در ساختار علمی و آموزشی بوده، حوزه‌های علمیه در ورود به عرصه یافتن راهکاری برای رفع این چالش کاملاً پیش قدم هستند؛ اما دانشگاه کمتر به این مسئله عنایت داشته است.

انتهای پیام/ 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار