نماینده ولی فقیه در استان فارس:

نیازمند پژوهش‌های بنیادی در شکل گیری تمدن نوین اسلامی هستیم

آیت الله «دژکام» با اشاره به نقش پژوهش بنیادی در آینده کشور، گفت: اگر بنا داریم تمدن نوین اسلامی را شکل دهیم، به همان نسبت به پژوهش‌های بنیادی هم نیاز داریم.
کد خبر: ۶۳۷۸۳۱
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۷ - 14December 2023

نیازمند پژوهش‌های بنیادی در شکل گیری تمدن نوین اسلامی هستیمبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از شیراز، آیت‌الله «لطف‌الله دژکام» نماینده ولی فقیه در استان فارس در همایش روز ملی پژوهش و فناوری که به مناسبت هفته پژوهش در سالن کمیسیون‌های شورای اسلامی شهر شیراز برگزار شد، ضمن تسلیت به مناسبت شهادت حضرت زهرا (س) و گرامی داشت روز و هفته پژوهش به همه پژوهشگران در عرصه های مختلف دانش، اظهار داشت: لزوم پژوهش در هرکاری احساس می شود و بدون پشتوانه علمی نمی توان کاری انجام داد و اگر در هر کاری که انجام می دهیم پژوهش رخ ندهد، اثر مطلوب خود را ندارد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با اشاره به دو نوع تقسیم بندی در حوزه پژوهش (بنیادی و کاربردی ) عنوان کرد: پژوهش‌های کاربردی در جامعه ما جای خود را باز کرده و معمولا مدیران اجرایی اصرار دارند پژوهش‌های کاربردی ارائه شود؛ چرا که با این پژوهش می توان نتیجه کار را به مردم ارائه و گزارش داد.

آیت‌الله دژکام ادامه داد: اگر بنا داریم، تمدن نوین اسلامی را شکل دهیم، به همان نسبت به پژوهش‌های بنیادی هم نیاز داریم. نمی‌توان به بهانه ی اینکه پژوهش بنیادی نتیجه اش ملموس نیست، بگوییم نیازی به آن نیست.

وی با اشاره به پارادایم‌های فلسفی اثرگذار در شهرسازی و مدیریت شهری و بنیان و بنیادی که بر روی ظواهر و روبناهای شهری تاثیر می‌گذارد، گفت: پژوهش‌های بنیادی با آنچه که در روبنا دیده می شود یک رابطه علمی، دقیق و منطقی دارد و باید این رابطه را واضح کنیم تا معلوم شود به پژوهش های بنیادی نیاز داریم.

این مسئول گفت: به طور مثال در رشته پرستاری کتابی که تدریس می کنند از فصل ششم شروع می شود و 5 فصل ابتدایی آن که مبانی و پارادایم‌ها است ترجمه نشده و پژوهش های کاربردی این مجموعه که از فصل ششم شروع می شود براساس مبانی است که در 5 فصل اول است، این مسأله، کاملا اشتباه است ما هرچه انجام می دهیم بدون تغییر پارادایم ها است و اینگونه هیچگاه تمدن خود را بنیان نخواهیم کرد و اگر می خواهیم کاری کنیم باید بر روی چند فصل اول که ترجمه نمی شود کار کنیم نه فقط تقلید از آنها باشد.

وی با بیان این سوال که چرا وقتی بر پایه نظر کانت حرف زده می شود، همه استقبال می کنند؛ اما بر پایه نظر ملاصدرا سخنی بگوییم تحویل نمی‌گیرند، عنوان کرد: مجمع حکمت اسلامی فارس می تواند به جای مبانی که دکارت، کانت و... تبیین کرده و در اروپا جا افتاده، مبانی بر پایه فکر ابن سینا، خواجه نصیر طوسی، ملاصدرا و... تبیین کنند، اگر این مبانی را یاد نگیریم تغییر خاصی نخواهیم داشت.

آیت الله دژکام ادامه داد: علت اینکه بنده از شهرداری شروع کردم این است که شهرداری و شورای شهر می توانند در مورد شهر تصمیم مستقل بگیرند. جهت گیری را به سادگی در مراکز علمی نمی توانیم عوض کنیم؛ اما اگر در شهرداری جهت گیری عوض شد، انگیزه ایجاد می کند.

وی متذکر شد: این استقلال و توانمندی شورای شهر و شهرداری در تصمیم گیری برای شهر، ظرفیت مناسبی است که برای این کار مزاحم عزیزان شهرداری شده‌ایم. شما استقلال رای دارید و می توانید خدمت به دین، خدا و پیامبر کنید و مسیر صحیح را انتخاب کنید.

امام جمعه شیراز افزود: جهان شناسی و انسان شناسی که جزء پارادایم های تفکر آنهاست را مقایسه کنید. در تفکر و تمدن یونانی به چند خدایی اعتقاد داشتند و این موضوع را در معماری آنها قابل مشاهده است. انسان محوری و اومانیسم در‌ معماری خود را نشان می دهد. حالا اگر ما می گوییم توحید، به معنای واقعی باید خود را نشان دهد.

نماینده ولایت فقیه در استان فارس افزود: کار انسان مومن در شهر نماد و نشانه ایمانش است، خدا در قرآن فرمود " قُلْ کُلٌّ یَعْمَلُ عَلَى شَاکِلَتِهِ "، درون پلید، شهر را پلید می کند و درون پاک شهر را پاک می کند. شاکله و انسانی که محور فعالیت در شهر می شود روی شهر اثر می گذارد و باید روی این مسائل کار کنیم.

امام جمعه شیراز افزود: مجسمه ای در یکی از میدان های شهر لیون فرانسه به نوعی نماد این شهر است یعنی فکر، باور و انسان شناسی براساس مبانی خود آنهاست و اینجا شیراز جنت طراز است و باید نشان دهیم که چه کسی هستیم و کار خیلی پیش رو داریم. اگر ما این کارگاه های فلسفه هنر، فلسفه شهرسازی و فلسفه مدیریت شهری را برگزار نکنیم به مشکل می‌خوریم.

وی گفت: نکته دیگری که دوست دارم مورد عنایت دوستان عزیز شورای شهر قرار گیرد این است که فرض کنیم نگاه ایرانی اسلامی را تبیین کردیم و برای اینکه خود را در شهر نشان دهد به یکسری مشوق‌ها نیاز است و این مشوق ها را شورای شهر باید پیگیر باشد، به طور مثال اگر بخش هایی در طراحی، المان نما‌، صرفه جویی در مصرف انرژی و... مراعات شود باید طرح های تشویقی در نظر گرفته شود.

امام جمعه شیراز افزود: کار شهرسازی و ساختمان سازی که صرفا در دست مهندسان عمران و معماری نیست، بلکه مهندسان تاسیسات هم نقش دارند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار