در نشست خبری جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) مطرح شد؛

برگزاری ۱۲ رویداد در جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع)/ رویکرد جشنواره تولید آثار فاخر است

مدیرعامل بنیاد امام رضا(ع) با بیان اینکه در دوره بیست و یکم رویکرد جشنواره تولید آثار فاخر است، گفت: جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع)، ۱۲ جشنواره شعر، سرود، تئاتر، فیلم و دانش‌آموزی و روستایی برگزار می‌کند.
کد خبر: ۶۳۵۱۵۶
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۰ - 03December 2023

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) با حضور «فرهاد قائمیان» مدیر جشنواره، «مرتضی سعیدزاده» مدیرعامل بنیاد امام رضا(ع) و «سعید زمانی» معاون ترویج بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) و دبیر اجرایی جشنواره در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

برگزاری ۱۲ جشنواره در قالب جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع)

در ابتدا، مرتضی سعیدی‌زاده به تشریح سیاستگذاری‌های جدید صورت گرفته جشنواره پرداخت و اظهارداشت: از سال گذشته و در دوره مدیریتی جدید سعی کردیم جریان تحولی را برای جشنواره شکل دهیم که دوره گذاری برای فعالیت‌های بنیاد از فعالیت‌های عمومی به حرفه‌ای بود.

مدیرعامل بنیاد امام رضا(ع) با بیان اینکه جشنواره‌های بنیاد در ۲۰ سال گذشته جریان عمومی فراگیری را در فرهنگسازی رضوی در جغرافیای ملی و بین‌المللی شکل داده و جریان عمومی در توسعه فرهنگ رضوی ایجاد شده است، تصریح کرد: بنیاد امام رضا(ع) در دوره‌های گذشته، جشنواره فعالیت‌های متکثری را شکل داده است. در این دوره ناظر به اقتضائات و شرایط فرهنگی، رویکرد جشنواره از حالت عمومی برای گسترش جریان حرفه‌ای فرهنگ رضوی تغییر یافته است.

وی عنوان کرد: دوره بیستم طلیعه شکل‌گیری جریان رضوی با تولیدات آثار فاخر است و امیدواریم این جریان در سال‌های آینده نیز پایداری خود را حفظ کند و در تلاقی با جشنواره فجر در چند سال آینده، شاهد تولیدات آثار فاخری در این حوزه باشیم.

سعیدی‌زاده با اشاره به ایجاد دفاتر تخصصی بنیاد امام رضا(ع) برای تربیت جوانان، استعدادیابی و برگزاری دوره‌های آموزشی در راستای توسعه زیست‌بوم انسانی جشنواره با تولیدات فاخر و اثرگذار اظهارداشت: مخاطبان نوپا و کنشگرانی در این حوزه داریم که آثاری را تولید می‌کنند و جشنواره برای هنرمندان تخصصی تعریف شده تا به تولیدات فاخر و اثرگذار دست پیدا کنیم.

مدیرعامل بنیاد امام رضا(ع) با تاکید براینکه در دوره کنونی جشنواره ۲۰ دبیر در حوزه‌های مختلف به کار گرفته شدند و بخش‌های روستایی و دانشجویی هم از بخش‌های جدید جشنواره در دوره جدید است، ادامه داد: از شاخص‌های جشنواره حرفه‌ای تشکیل شورای سیاستگذاری مدیران و دبیران تراز حرفه‌ای است. سعی شده از جایگاه نخبگان هنر و از توان آنها بهره‌مند و از داوران حرفه‌ای دعوت کنیم تا در جشنواره حضور فعال داشته باشند با این نگاه سراغ دبیران حرفه‌ای رفته‌ایم و ۲۰ دبیر در حوزه‌های مختلف به کار گرفته شدند و بخش‌های روستایی و دانشجویی هم از بخش‌های جدید جشنواره در دوره جدید است‌.

وی درباره برگزاری بخش‌های جانبی، نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های نقد و بررسی آثار در این رویداد عنوان کرد: تلاش شده محصولات رسانه‌ای و فاخر در بستر شبکه‌های اجتماعی، فضای محیطی، اجراهای شهری و استانی منتشر شود تا جشنواره در بخش‌های جدید شکل جدید به خود بگیرد.

سعیدی‌زاده از ارتقای سطح دبیرخانه خبر داد و گفت: همه جشنواره‌ها به شکل ملی برگزار می‌شود و دبیرخانه ملی برای تمامی جشنواره‌ها تشکیل شده است. در جشنواره امسال بین ۱۰ تا ۱۵ اجرای تئاتر در هر استان در ۴۵۰ نقطه کشور تجربه می‌کنیم. در فضای تجمیع اختتامیه جشنواره امام رضا(ع) تلاش شده همه هنرمندان در بارگاه امام رضا(ع) در مشهد مقدس گردهم بیایند و جوایز خود را دریافت کنند.

مدیرعامل بنیاد امام رضا(ع) با اشاره به جشنواره روستایی رضوی گفت: می‌خواهیم جشنواره بین‌المللی رضوی را در کنار جشنواره روستایی روستای کردر رضوی از توابع میناب قرار دهیم و جشنواره دانشجویی هم در کنار جشنواره امسال برگزار می‌شود.

وی از تدارک ۱۲ جشنواره اعم از چهار جشنواره شعر، موسیقی و فیلم و تئاتر در سال جاری توسط بنیاد فرهنگی هنری امام رضا(ع) خبر داد و افزود: جشنواره‌های امسال با افزایش دو برابری اعتبار برگزار می‌شود و تندیس‌ها نشانه ارادت به آستان امام رضا(ع) است و نخستین تندیس خرداد امسال تقدیم هنرمندان شد. دیگر تندیس‌ها هم در حال طراحی است و از آنها رونمایی می‌شود.

سعیدی‌زاده افزود: امسال پویش رسانه‌ای با نام زیبایی و آگاهی را ایجاد می‌کنیم که این پویش با موضوع آگاهی، دانایی و زیبایی کلام اهل بیت است و در جریان جشنواره امسال از آن رونمایی می‌شود. از حضور فرهاد قائمیان امسال به عنوان مدیریت جشنواره‌های امام رضا(ع) در دور جدید بهره‌مند می‌شویم که این دوره از جشنواره رویکرد حرفه‌ای را دنبال کند.

سعیدی‌زاده در پاسخ به سوالی در باب آسیب‌شناسی جشنواره گفت: جشنواره در جغرافیای هر استانی شکل گرفته و در سطح ملی کم رنگ بوده و عنوان ملی برای همین بوده که ظرفیت توسعه ملی داشته است. سعی کردیم جشنواره را با رویکرد حرفه‌ای، ارتقای جوایز و توجه به ظرفیت رسانه‌ای، قابل بهره‌برداری از تمام ظرفیت‌های فرهنگی و هنری باشد.

وی درباره بین‌المللی شدن جشنواره افزود: نگاه بین‌المللی شدن به جشنواره‌ و نیاز به منابع مالی بیشتری داریم و یکی از رویکردهای بنیاد تبدیل شدن آن به رویدادی بین‌المللی است.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری امام رضا(ع) بیان کرد: شکل‌گیری جریان سینمایی در جشنواره را با سازمان اوج، سازمان سینمایی و فارابی دنبال می کنیم تا در حوزه آثار سینمایی تولیدات آثار فاخر را تجربه کنیم.

سعیدی‌زاده گفت: در جشنواره فیلم کوتاه رضوی پس از انتخاب دبیر، فراخوان منتشر می‌شود، بخش ویژه‌ای به نام رضوان را داریم که ایده‌های اولیه فیلم کوتاه را از هنرمندان می‌گیریم و توسط اساتید این ایده‌ها پرورش یافته و تبدیل به فیلمنامه شده و در جریان تولید قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که جشنواره جریان سازی پیدا نکرده است؟، اظهارداشت: قول می‌دهم با جریان سازی که صورت می‌گیرد، اردیبشهت ۱۴۰۳ جریان رضوی را شاهد خواهیم بود.

«معین الضعفا» شعار محوری جشنواره بیست و یکم

سعید زمانی معاون ترویج بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) و دبیر اجرایی جشنواره نیز گفت: در هر دوره یکی از القاب امام رضا (ع) به عنوان شعار محوری جشنواره انتخاب می‌شود که امسال این شعار به لقب «معین الضعفا» تعلق دارد بنابراین از تمام نخبگان فرهنگ و هنر خواسته‌ایم توجه ویژه‌ای به این لقب داشته باشند.

وی گفت: از همین امروز با تغییر بصری در سایت شمس طوس فراخوان‌های ۱۱ جشنواره دوره بیست و یکم ارائه می‌شود. در دوره بیست و یکم، حدود ۳۰ نهاد و سازمان مرتبط با عناوین جشنواره در کنار ما قرار گرفته‌اند.

اثرگذاری فرهنگ امام رضا(ع) نیازمند حضور رسانه‌هاست

فرهاد قائمیان مدیر جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) نیز در این نشست اظهارداشت: برای اینکه بتوانیم فرهنگ امام رضایی را عمومی‌تر و اثرگذارتر داشته باشیم به حضور رسانه‌ها نیاز داریم. عاجزانه می‌خواهم من را بپذیرید تا با آگاهی دهی فرهنگ امام رضا را در جامعه توسعه دهیم.

وی گفت: با حضور رسانه‌ها می‌توانیم جشنواره را خیلی اثرگذارتر برگزار کنیم. قرار است مذاکراتی را با سازمان سینمایی و اوج برای تولیدات سینمایی داشته باشیم و تلاش‌ها برای ادامه روند فیلم‌های سینمایی و کوتاه و در جشنواره امسال یک فیلم درباره امام رضا(ع) خواهیم داشت.

مدیر جشنواره درباره چرایی پذیرش مدیر جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) گفت: یکی از دلایل این پذیرش، اسم امام بزرگوار است و تلاش می کنیم به فرهنگسازی و عمومی سازی کمک کنیم.

قائمیان درباره فاخر بودن آثار اظهارداشت: این، امری نسبی است بسته به اعتبار نامش را فاخر می‌گذاریم با حرفه‌ای شدن یک گام بیشتر به سمت فاخر شدن پیش می‌رویم.

همچنین در این نشست، از پوستر بیست و یکمین جشنواره امام رضا(ع) رونمایی شد.

جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) هرساله در شب میلاد علی‌بن‌موسی‌الرضا در استان های مختلف کشور همچنین در چندین کشور اجرا می‌شود.

این جشنواره در رشته‌های مقاله، نمایشنامه یا فیلمنامه، نمایش‌های تولید شده، داستان، آثار تجسمی، کتاب، متون ادبی، شعر، اثر مطبوعاتی و دیجیتال و اثر رادیویی و تلویزیونی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار