رییس گروه پژوهشی «چهره دیگر حقوق بشر» دانشگاه اصفهان:

رفتار مدعیان حقوق بشر نسبت به نسل‌کُشی در دنیا دوگانه است

«بصیری» گفت: رفتار مدعیان حقوق بشر نسبت به نسل‌کُشی در دنیا دوگانه بوده و ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که تبعیض‌ گونه و بر مبنای قدرت و سیاست حاکم است.
کد خبر: ۶۳۴۱۷۹
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۵ - 29November 2023

رفتار مدعیان حقوق بشر نسبت به نسل‌کُشی در دنیا دوگانه بوده استبه گزارش دفاع‌پرس از اصفهان، «محمدعلی بصیری» رییس گروه پژوهشی «چهره دیگر حقوق بشر» دانشگاه اصفهان در نشست خبری «کارگاه شبیه‌سازی (موت کورت) محاکمه سران رژیم صهیونیستی» که در دانشگاه اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: در جنگ‌های گذشته تا به امروز که به کودک‌کُشی در فلسطین و غزه رسیده است، یک چهره از حقوق بشر پنهان مانده و فقط معطوف به فعالیت‌های رسانه‌ای بر مبنای نقض حقوق بشر بوده است.

وی گفت: با توجه به اهمیت رویکرد عدالت محور در مسائل حقوق بشر بویژه جریانات اخیر مانند حمله های رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین، لازم است همانند برخی از کشورها، برنامه هایی مانند « شبیه سازی دادگاه» ( موت کورت) در دانشگاه ها بمنظور ارائه در عرصه بین الملل برگزار شود.

بصیری بیان کرد: «موت کورت» یا همان «دادگاه تمرینی» یا «شبیه‌سازی دادگاه» نوعی فعالیت است که در آن دانشجویان حقوق سعی می‌کنند با ایفای نقش های حقوقی چون وکیل، دادستان، داور، قاضی، نماینده حقوقی دولت یا قربانی با تیم های مقابل خود به رقابت بپردازند.

عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: در همین پیوند به همت گروه پژوهشی «چهره دیگر حقوق بشر» این دانشگاه، یک دادگاه شبیه‌سازی برای محاکمه سران رژیم صهیونیستی برگزار خواهد شد. ۱۶ آذر جاری دادگاهی شبیه‌سازی شده با عنوان «محاکمه سران رژیم صهیونیستی» با حضور فعالان حوزه حقوق بشر و دانشجویان برگزار می‌شود.

رئیس گروه پژوهشی «چهره دیگر حقوق بشر» تصریح کرد: سپس در هجدهم آذر نشستی با حضور مقام‌های کشوری و استانی برگزار و خروجی این محاکمه شبیه‌سازی شده در آن مراسم ارائه می‌شود. این نخستین مورد دادگاه شبیه‌سازی درباره استکبارستیزی در دانشگاه اصفهان است درحالیکه در برخی کشورهای دیگر از این قبیل برنامه ها طراحی و از نتایج آن بر علیه جمهوری اسلامی استفاده می شود.

بصیری تاکید کرد: ما معتقدیم باید از روش مقابله به مثل و همان رویکردی که برخی کشورها استفاده می‌کنند، بهره گرفت که این دادگاه شبیه‌سازی بر همین مبناست. این دادگاه جنبه آموزشی دارد و همچنین سبب درگیر کردن افکار عمومی در عرصه داخلی و خارجی می شود.

رییس گروه پژوهشی «چهره دیگر حقوق بشر» دانشگاه اصفهان گفت: گروه «چهره دیگر حقوق بشر» بعنوان یکی از گروه‌های پژوهشی دانشگاه اصفهان با هدف انجام تحقیقات تخصصی و دانشگاهی در حوزه حقوق بشر و شهروندی و بمنظور ارائه تصویری صحیح و جامع از شرایط حقوق بشری مردم ایران در عرصه‌های خارجی و سازمان‌های بین‌المللی تاسیس شد.

وی با بیان اینکه این گروه پژوهشی با دادگاه‌های شبیه سازی شده می‌خواهد حقوق مغفول مانده را بصورت عملی و کاربردی برگزار و جبران کند، افزود: دادگاه‌های شبیه‌سازی از برنامه های کوتاه مدت، آموزش‌ها، کرسی‌های بین المللی و مشورت با مقام های کشوری از برنامه های میان مدت و انتشار مجله های تخصصی داخلی و خارجی و پردیس آموزشی تحقیقاتی بین‌المللی از برنامه های بلند مدت این گروه پژوهشی است.

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان همچنین تاکید کرد: لازم است فعالان حقوق بشر، شخصیت‌های معروف و سازمان‌های بین‌المللی را برای اثرگذاری داخلی و بین‌المللی بر طبقه نخبگان بصورت شبکه‌ای از متفکران و پژوهشگران در دانشگاه‌ها فعال کرد.

همچنین «میلاد میری» معاون علمی گروه پژوهشی «چهره‌ دیگر حقوق بشر» در این نشست با اشاره به استفاده از «شبیه‌سازی دادگاه» (موت کورت) در سایر کشورها گفت: دیوان کیفری یک کنشی در جهت شبیه‌سازی دادگاه حقیقی و به سبک دانشگاهی است که در قالب یک دادگاه حقیقی ظهور می‌کنند. در این دادگاه شبیه‌سازی، قُضات و وکیل ها در جایگاه نقش واقعی و دانشجویان نیز در جایگاه خواهان و خوانده حضور دارند و یک سری از دانشجویان لوایح خود را ارائه می‌دهند و سپس این مساله بصورت دو جانبه بررسی می‌شود.

میری بیان داشت: این دادگاه توسط داوران بررسی و در نهایت با چهار لایحه برای روز اختتامیه تشریح می‌شود اما نکته اصلی و مزیت این «شبیه سازی دادگاه»، توسعه مهارت حقوقی و تمرکز دانشجویان بر مبنای قضاوت است و دانشجویان بصورت عملیاتی یک دادگاه بین‌المللی را اجرا می‌کنند. این دادگاه جنبه رقابتی دارد و پایه حقوقی «شبیه‌سازی دادگاه» بر پایه دیوان بین المللی کیفری است که نتایج آن در عرصه جهانی کاربرد دارد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار