در نشست علمی «جایگاه علم و فناوری در دفاع مقدس»؛

سرلشکر صفوی: لزوم واکاوی تجربیات دفاع مقدس/ مبانی غرب در جنگ غزه فرو ریخت

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با بیان اینکه مبانی غرب در جنگ غزه فروریخت، گفت: امروز آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها نمی‌توانند از حقوق بشر صحبت کنند و حتی مردم خودشان نیز این ادعا را باور نخواهند کرد.
کد خبر: ۶۳۱۹۳۸
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۳ - 20November 2023

سرلشکر صفویبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار سرلشکر «سید یحیی صفوی» دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا، صبح امروز (دوشنبه) در نشست علمی تخصصی «جایگاه علم و فناوری در دفاع مقدس» که در مرکز مطالعات راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، با تأکید بر اینکه پیروزی فلسطینی‌ها و جبهه مقاومت حتمی است، اظهار داشت: مبانی غرب در جنگ غزه فروریخت؛ چراکه آن‌ها ۳۰۰ سال در مبانی حقوق بشر، آزادی رسانه‌ها و افکار، برابری انسان‌ها و جلوگیری از تفکر آپارتاید مانور داده و کشور‌های آسیایی و آفریقایی را فریب دادند؛ اما امروز آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها نمی‌توانند از حقوق بشر صحبت کنند و حتی مردم خودشان نیز این ادعا را باور نخواهند کرد و در تجمعات چند صد هزار نفری این موضوع را شاهد هستیم که در واقع این اتفاقات، حوادث جدیدی است.

سرلشکر صفوی با تأکید بر اینکه آن‌چه در آینده شاهد آن خواهیم بود، کاملاً از آن‌چه که تاکنون در مقیاس ملی، منطقه‌ای و جهانی رخ داده، متفاوت است، افزود: ما امروز شاهد نوعی تغییرات بزرگ در مسائل جهانی، فناوری‌های پیشرفته، مبانی قدرت، سیاست و هندسه نظم جهانی هستیم؛ لذا مهم آن است که ما این حوادث را رصد کنیم، تجربیات خود در دوران دفاع مقدس را هم مورد واکاوی قرار دهیم و برای دفاع همه‌جانبه، پیشرفت کشور و رسیدن به وضعیت مطلوب در عرصه‌های مختلف، بتوانیم از این فرصت‌ها استفاده کنیم.

رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس گفت: همایش علمی تخصصی «جایگاه علم و فناوری در دفاع مقدس» با تدبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی راه‌اندازی شده و ستاد کل نیرو‌های مسلح برگزاری این همایش را به پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی سپرده است.

لزوم واکاوی ابعاد ناشناخته دفاع مقدس
وی از برگزاری این همایش به صورت وسیع‌تر در سال ۱۴۰۳ خبر داد و با اشاره به فلسفه‌های برگزاری همایش جایگاه علم و فناوری در دفاع مقدس، تصریح کرد: ۳۴ سال از پایان دفاع مقدس می‌گذرد؛ اما هنوز ابعاد ناشناخته دفاع مقدس بسیار است؛ بنابراین ما می‌خواهیم این ابعاد را واکاوی کنیم.

سردار صفوی به برتری نیرو‌های متفکر اسلامی ما در رده‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس اشاره و عنوان کرد: هیچ‌کس در آغاز جنگ تحمیلی تصور نمی‌کرد که می‌توان ایستادگی کرد و به پیروزی رسید؛ چراکه دشمن ما تجهیزات و پشتوانه سیاسی بیشتری از ما داشت و حداقل ۶۵ میلیارد دلار یعنی بیش از ۷۰ درصد از بودجه خود را در جنگ هزینه کرد، حدود ۸۰ تا ۹۰ میلیارد دلار از کشور‌های دیگر وام گرفت و یا وام بلاعوض دریافت کرد و شاید یک‌بار همه ارتش بعث عراق کاملاً منهدم شد؛ اما دوباره با تجهیزات جدید بازسازی شد.

مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با اشاره به جایگاه علم و فناوری در دفاع مقدس، گفت: در اوایل جنگ تحمیلی، ما در سطح راهبردی دچار غافلگیری شدیم؛ اما در سطح تاکتیکی نظیر نوع فرماندهی، سازماندهی، به‌کارگیری، طرح‌ریزی عملیاتی و اطلاعات، ارتش با وجود آسیب‌هایی که دیده بود و سپاه نیز با وجود اینکه از آمادگی و سازماندهی جنگی برخوردار نبود، به زودی اشراف اطلاعاتی و سازماندهی خود را به‌دست آوردند.

وی با تأکید بر لزوم واکاوی ابعاد ناشناخته جنگ در بُعد علوم و فناوری، و تبدیل این واکاوی‌ها از سطوح تاکتیکی تا سطوح عملیاتی و راهبردی به مفاهیم آموزشی اظهار داشت: امروز ۸۰ درصد از بدنه ارتش و سپاه را نیرو‌های جوان تشکیل می‌دهند.

بهره‌گیری از تجربیات جنگ‌های گذشته برای جنگ‌های آینده
سرلشکر صفوی با اشاره به چگونگی بهره‌گیری از تجارب و علوم و فنونی که در دفاع مقدس به‌دست آوردیم، تأکید کرد: باید با بهره‌گیری از این تجربیات، بدانیم که چگونه خودمان را برای دفاع همه‌جانبه در مقابل انواع تهدیدات نظامی و غیرنظامی که علیه کشورمان ممکن است، صورت بگیرد، آماده کنیم؛ البته شاید جنگ‌های آینده با جنگ‌های گذشته متفاوت باشد؛ اما تجربیات جنگ‌های گذشته در بسیاری از بخش‌های جنگ‌های آینده قابل بهره‌برداری است.

رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی با تأکید بر ضرورت انتقال تجربیات جنگ‌های گذشته به جبهه مقاومت، بیان کرد: عمق دفاع استراتژیک جمهوری اسلامی ایران در مقابل تهدیدات رژیم صهیونیستی و آمریکایی‌ها، جبهه مقاومت است.

وی تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی درخصوص ضرورت تبیین جایگاه علم و فناوری در دفاع مقدس را از اهداف برگزاری همایش «جایگاه علم و فناوری در دفاع مقدس» برشمرد و افزود: تبیین جایگاه علم و فناوری در دفاع مقدس و همه‌گیری تجارب و آموزه‌های آن برای جنگ‌های آینده و همچنین چگونگی راهبرد‌های رسانه‌ای و شناختی در این‌خصوص از دیگر اهداف برگزاری این همایش است؛ چراکه رهبر معظم انقلاب اسلامی جنگ‌های آینده را «جنگ ترکیبی» و «جنگ شناختی» عنوان کرده‌اند.

فرمانده اسبق کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: هدف از جنگ شناختی تغییر اذهان، باورها، تفکرات، نحوه زندگی و محاسبات یک جامعه و مسئولان آن است؛ بنابراین اگر اذهان جوانان یک جامعه و در مبانی محاسباتی مسئولان یک کشور دچار تغییر ایجاد شود، آن‌ها به‌گونه‌ای دیگر فکر می‌کنند؛ بنابراین منشأ تصمیم‌گیری‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، دفاعی، امنیتی و الگوی زندگی انسان‌ها تفکر است.

سردار صفوی با اشاره به راهبرد‌های توانمندسازی و روزآمدسازی نیرو‌های انسانی در دوران دفاع مقدس، یادآور شد: بعثی‌ها تکنولوژی، پول و تجهیزات بیشتری نسبت به ما داشتند؛ اما عمده قدرت ما در دوران دفاع مقدس، نیروی انسانی بود و با توجه به اینکه ما در دوران دفاع مقدس شهید و مجروح می‌دادیم، جایگزین کردن نیروی انسانی از سخت‌ترین کار‌ها بود.

وی به نقش علم و فناوری در راهبرد‌های مدیریت صحنه‌های عملیات در دوران دفاع مقدس اشاره و درباره موضوع جانشین‌پروری، عنوان کرد: هرگونه تربیت کردن کار سختی است و برخلاف پست‌های سیاسی، در سلسله‌مراتب نظامی، تا یک نفر فرمانده گروهان نبود، او را به‌عنوان فرمانده گردان منصوب نمی‌کردند.

دستیار فرمانده معظم کل قوا با اشاره به نحوه مدیریت آماد و پشتیبانی در دوران دفاع مقدس، اظهار داشت: بدون آماد و پشتیبانی، جنگ اداره نمی‌شد؛ چراکه در هر عملیاتی وقتی نزدیک به ۷۰ هزار نیرو شرکت می‌کردند، برای تأمین غذا، مهمات و تجهیزات، به یک آماد و پشتیبانی بسیار قوی نیاز بود.

سرلشکر صفوی با اشاره به مدیریت و بسیج اقشار مختلف به‌عنوان یکی دیگر از تجربیات دوران هشت سال دفاع مقدس، گفت: چون ظرفیت تهدید بالاتر از ظرفیت ارتش و سپاه بود، حضرت امام خمینی (ره) ۲ میلیون نیروی بسیجی را به کمک ارتش و سپاه فرستادند؛ بنابراین چگونگی سازماندهی، آموزش و به‌کارگیری نیرو‌های بسیجی در جنگ که تلفات کمتری دهند و پیروز شوند، کار بسیار سختی بود.

وی سپس به بیان نقش علم و فناوری در حوزه‌های تخصصی دفاع مقدس پرداخت و با اشاره به حماسه‌آفرینی یگان پدافند هوایی و نیروهای زمینی، هوایی و دریایی، افزود: نیروی دریایی ما از همان ماه‌های ابتدایی جنگ کاری کرد که نیروی دریایی ارتش بعثی منهدم شد و در حوزه ادوات، توپخانه و موشکی که مربوط به نیروی زمینی است نیز اینکه هم باید می‌جنگیدیم، هم تقویت فرمانده می‌کردیم و هم آموزش می‌دادیم و از طرف دیگر، توپخانه‌ها را سازماندهی می‌کردیم و تجهیزات خود را می‌خریدیم و یا از دشمن غنیمت می‌گرفتیم، این‌ها کار‌های خیلی سختی بود.

رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی با اشاره به موضوع پدافند جنگ نوین در دوران دفاع مقدس، بیان کرد: بعثی‌ها از سال ۱۳۶۲ به بمباران شیمیایی دست زدند و غربی‌ها هم به آن‌ها میدان دادند، در ساخت سلاح‌های شیمیایی به آن‌ها کمک کردند و در اواخر جنگ کمک‌های خود را توسعه دادند؛ به‌طوری که در یک روز، رژیم بعثی عراق پنج هزار نفر از مردم کشور خود را در حلبچه با عوامل شیمیایی به شهادت رساند.

پیشرفت چشمگیر ایران در حوزه‌های پهپادی و موشکی
سردار صفوی حوزه‌های «جنگال» و «سایبری»، «ساماندهی فرماندهی و کنترل» و «داده‌های مکانی» را از ابعاد دیگر تخصصی دوران دفاع مقدس عنوان کرد و با اشاره به اینکه ما از سال ۱۳۶۳ هواپیما‌های بدون سرنشین را خودمان تولید می‌کردیم که عکس‌های خوبی هم تهیه می‌کردند، گفت: امروز که در سال ۱۴۰۲ هستیم، به قدرت پهپادی در سطح جهانی رسیده‌ایم و با قدرت‌های دیگر در حال رقابت هستیم؛ اما قرار نیست که دست خود را رو کنیم و بگوییم که چه انقلابی را در حوزه‌های پهپادی و موشکی رقم زده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از ابعاد تخصصی دفاع مقدس، «بومی‌سازی و تعمیر و نگه‌داری محصولات» بود، یادآور شد: یکی از مستشاران آمریکایی وقتی از ایران خارج می‌شد، به من گفت که ما را بیرون می‌کنید؛ اما به‌زودی ما برمی‌گردیم؛ چراکه آمریکایی‌ها فکر می‌کردند که ما هم از نظر سیاسی و هم از لحاظ تأمین قطعات خصوصاً در نیروی هوایی به پشتوانه نیاز داریم.

فرمانده اسبق کل سپاه تأکید کرد: امروز باید از ظرفیت دانشگاه‌ها و جهاد دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی برای تبدیل تجربیات دفاع مقدس به آموزش در جهت تقویت نیرو‌های مسلح استفاده کنیم و اتصال دانشگاه‌ها خصوصاً دانشگاه‌های صنعتی به نیرو‌های نظامی برای ما یک موفقیت است.

سرلشکر صفوی با تأکید بر اینکه رسانه امروز یک قدرت است، افزود: وقتی «ایلان ماسک» یک کلمه درباره یهودی‌ها نوشت، آمریکایی‌ها به او فشار آوردند که حق ندارد یک کلمه درباره یهودی‌ها بنویسد؛ همچنین در آمریکا ابلاغ کردند که هیچ‌کسی حق ندارد که از مردم فلسطین و غزه حمایت کند و حتی به پزشکان خود گفتند که چنانچه یک کلمه از مردم فلسطین و غزه حمایت کنید، از کار برکنار خواهید شد؛ این نشان از دیکتاتوری آمریکایی‌هاست.

لزوم بهره‌مندی از اشراف اطلاعاتی در نبردها
وی با اشاره به موضوع جنگ‌های احتمالی آینده، بیان کرد: نگاه ما به آینده مهم است؛ چراکه دشمنان ما بسیار حیله‌گر هستند و ما با دشمنان خبیثی روبه‌رو هستیم. قدرت مخفی‌سازی و فریب دشمن بالاست و ممکن است که اولین ضربه را ما با غافل‌گیری بخوریم؛ لذا در عرصه جنگ‌های آینده که ماهیت آن سلاح‌های و تجهیزات هوشمند است، باید از اشراف اطلاعاتی برخوردار باشیم و برای این‌ کار لازم است که با کشور‌های دوست همکاری اطلاعاتی داشته باشیم.

مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا ماهیت جنگ‌های احتمالی آینده را جنگ‌های دورایستا، نظیر جنگ‌های هوافضا و دریاپایه عنوان و تصریح کرد: با گسترش صحنه جغرافیایی، سطوح راهبردی، عملیاتی و تاکتیکی بر همین مبناست و لبه جلوی منطقه نبرد در جنگ‌های آینده معنا ندارد، بلکه با یک جنگ رسانه‌ای و جنگ در فضای مجازی و محاصره اقتصادی همراه خواهد بود؛ بنابراین ما باید مدل‌های جنگ‌های گذشته را رصد کنیم.

سردار صفوی کم‌شدن فاصله زمانی، کشف هدف و اقدام عملیاتی را از خصوصیات جنگ‌های احتمالی آینده برشمرد و گفت: امروز تبدیل شدن هدف‌های اطلاعاتی به اهداف عملیاتی، در مدت چند ثانیه صورت می‌گیرد که البته ما پیشرفت‌های خوبی در این زمینه داشته‌ایم.

وی با اشاره به افزایش دقت هدف‌گیری‌ها و حجم انبوه آتش در جنگ‌های احتمالی آینده، خاطرنشان کرد: جنگ‌های احتمالی آینده شبکه‌ای است؛ یعنی عملیات هوایی، زمینی و دریایی و جنگ رسانه‌ای با همدیگر همراه است؛ لذا ما باید فناوری‌های ناشناخته دشمن را بشناسیم و در درون دشمن، نفوذی داشته باشیم.

دستیار فرمانده معظم کل قوا «ارتقاء توانمندی‌ها در شرایط آب و هوایی مختلف»، «عملیات نظامی تأثیرمحور با تمرکز ستون فقرات نیروی تهاجمی کشور مقابل» و «کاهش تلفات» و «بهره‌گیری از عملیات گسترده» را از ضرورت‌های جنگ‌های احتمالی آینده عنوان کرد.

انتهای پیام/ ۱۱۳

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار