همایش سراسری «جهاد و مقاومت از دیروز تا امروز» در یزد برگزار شد

به‌مناسبت گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس، مراسم سراسری «جهاد و مقاومت از دیروز تا امروز» با سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی در حسینیه امام خمینی (ره) تهران همزمان به‌صورت ارتباط تصویری با حضور پیشکسوتان دفاع مقدس در سایر استان‌های کشور در سالن پاکنژاد دانشگاه فرهنگیان یزد برگزار شد.
کد خبر: ۶۱۷۶۷۸
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۸ - 20September 2023

همایش سراسری «جهاد و مقاومت از دیروز تا امروز» در یزد برگزار شدبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از یزد، به‌مناسبت گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس، مراسم سراسری «جهاد و مقاومت از دیروز تا امروز» امروز 29 شهریور با سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی در حسینیه امام خمینی (ره) تهران همزمان به‌صورت ارتباط تصویری با حضور پیشکسوتان دفاع مقس در سایر استان‌های کشور در سالن پاکنژاد دانشگاه فرهنگیان یزد برگزار شد.

سرهنگ «منصور زارع» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس یزد ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن هفته دفاع مقدس از حضور پیشکسوتان دفاع مقدس قدردانی کرد.

محمدمهدی فرهنگ‌دوست در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و تبریک هفته دفاع مقدس گفت: در دوران هشت سال دفاع مقدس با دشمنی درگیر شدیم که در مقابلمان صدام بود و جز کره شمالی، لیبی و سوریه هیچ کشوری با ما همراه نبود و اکثر کشورها صدام را پشتیبانی می‌کردند.

وی با اشاره به مشخصه‌های دشمن بعثی در هشت سال دفاع مقدس، گفت: متجاوز بودن از مشخصه‌های دشمن بود و تخریب‌چی بودن دیگر ویژگی آن بود که با ورود خود هر چه را سر راه می‌دید با خاک یکسان می‌کرد که نمونه آن خرمشهر و هویزه است که با خاک یکسان شده بود.

این فرمانده هشت سال دفاع مقدس استان یزد با اینکه استفاده از سلاح شیمیایی یکی‌دیگر از مشخصه‌های دشمن بعثی بود، ادامه داد: با اینکه استفاده و کاربرد سلاح شیمیایی ممنوع بود اما صدام هم علیه مردم و‌ هم علیه نیروهای نظامی ما از این سلاح استفاده کرد و چقدر از مردم ما از این سلاح شیمیایی به شهادت رسیدند و یا دچار عارضه شیمیایی شدند.

وی افزود: دشمن در هشت سال دفاع مقدس به مناطق مسکونی حمله می‌کرد، اصلا برایش مهم نبود در مقابلش چه چیزی قرار دارد، با مردم درگیر می‌شد و حتی مردم را هم به اسارت می‌برد از ۴۴ هزار اسیر ایرانی در دست دشمن حدود ۱۰ هزار نفر از مردم بودند.

فرهنگ‌دوست با بیان اینکه صدام همه پروتکل‌های جهانی دینی، انسانی و... را زیرپا می‌گذاشت، افزود: دشمن‌ بعثی مردم را قتل عام می‌کرد و چقدر مردم بی‌گناه از هویزه را در بین دو تانک قرار داد و شقه کرد و در حلبچه با بمباران جنگی و شیمیایی بالاترین قتل عام را انجام داد. 

وی با اشاره به ابتکارات حضرت امام خمینی(ره) در دوران دفاع مقدس گفت: اولین ابتکار ایشان در دست گرفتن فرماندهی کل قوا بود در حالی که پیش از این بنی‌صدر ملعون جز اختلاف بین ارتش و سپاه، عقب نشینی از میدان جنگ و بزرگ جلوه دادن دشمن کار دیگه‌ای نکرده بود و‌ به واسطه این دست خیانت‌ها یک میلیون مترمکعب از خاکمان را از دست دادیم.

فرهنگ‌دوست دومین ابتکار امام(ره) را به کارگیری ارتش دانست، افزود: در حالی که ملی‌گراها به دنبال انحلال ارتش بودند اما امام(ره) ارتش را حفظ کرد و در همین راستا ارتش خدمات زیادی در هشت سال دفاع مقدس انجام داد به گونه‌ای که استان یزد نیز ۵۵۰ شهید ارتشی دارد.

این یادگار هشت سال دفاع مقدس مردمی کردن جنگ را از دیگر ابتکارات امام(ره) دانست و افزود: امام‌(ره) شجره بسیج را در سال قبل از جنگ هشت ساله تشکیل داد و در واقع سپاه اسکلتی بود که با تزریق بسیج به آن جان می‌گرفت و حتی نیروهای ارتشی زمانی که بسیجیان را در کنارشان می‌دیدند جان می‌گرفتند.

وی افزود: بسیجیان ایثار و فداکاری بسیار زیادی در هشت سال دفاع مقدس انجام دادند و این افتخارات آنها همیشه هم ادامه دارد و این شجره طیبه به فرموده سردار شهید سلیمانی در زمین سپاه کاشته شد و سپاه افتخار می‌کند که بسیج را پرورش داد، نیرو داد و کمک کرد.

گذاشتن اداره جنگ‌ به عهده جوانان از دیگر ابتکارات امام خمینی(ره) بود که فرهنگ‌دوست به آن اشاره کرد و ادامه داد: بسیجیان و‌ جوانان از جانشین فرمانده کل سپاه تا تک تیرانداز بیش از هزار مسئولیت را به عهده داشتند و این جوانان به خوبی جواب اعتماد امام(ره) را دادند، این جوانان در امور اداره جنگ‌ استاد بودند و امور را به بهترین نحوه انجام دادند.

این فرمانده هشت سال دفاع مقدس خلاقیت‌های امام(ره) و بهره‌گیری توسل به ائمه معصومین به خصوص حضرت اباعبدالله(ع) را از دیگر ابتکارات نام برد و ادامه داد: رزمندگان هشت سال دفاع مقدس عشق به شهادت داشتند و با الگوگیری از حماسه عاشورا در مقابل دشمن ایستادگی کردند.

سخنرانی شش نخبه شهید و ایثارگر در حضور رهبری  و سخنرانی رهبر معظم انقلاب در جمع پیشکسوتان از دیگر بخشهای این برنامه بود و در نهایت این مراسم با تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس یزد به اتمام رسید.

هفته دفاع مقدس در تقویم رسمی کشورمان جمهوری اسلامی ایران به هفته آغازین جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ایران گفته می‌شود  که از ۳۱ شهریور تا شش مهر ادامه دارد و پیش و بعد از آن برنامه‌های مختلفی برگزار می‌شود.

در تاریخ ۳۱ شهريور ۱۳۵۹ رژيم بعثی عراق با برنامه‌ریزی قبلی و به منظور برانداختن نظام تازه تاسیس شدۀ جمهوری اسلامی ایران و تصرف بخشهایی از ایران، جنگ وسیعی را عليه ايران شروع نمود که پس از هشت سال بدون دستاوردی برای عراق به پایان یافت.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها