در آیین افتتاحیه نمایشگاه کتاب صلح و دفاع ارتش؛

دریادار سیاری: توان دفاعی کشور را در جهت تثبیت صلح در منطقه افزایش می‌دهیم

معاون هماهنگ‌کننده ارتش با اشاره به جایگاه «صلح» و «دفاع» در دین، ارزش‌های انقلابی و فرهنگ ملی ایران، گفت: ما به دنبال این هستیم که به قدری توان دفاعی خود را بالا ببریم تا صلح را در منطقه تثبیت کنیم.
کد خبر: ۶۱۶۹۱۴
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۶ - 18September 2023

دریادار سیاری: توان دفاعی کشور را در جهت تثبیت صلح در منطقه افزایش می‌دهیمبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، امیر دریادار «حبیب‌الله سیاری» معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی در افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی صلح و دفاع ارتش جمهوری اسلامی ایران که صبح امروز (دوشنبه) با حضور وابستگان نظامی و دانشجویانی از کشور‌های مختلف در دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش (دافوس) برگزار شد، اظهار داشت: از اینکه توفقیق پیدا کردم در این مجلس حضور پیدا کنم خوشحال هستم و از دانشگاه فرماندهی و ستاد به دلیل برگزاری پنجمین نمایشگاه کتاب صلح و دفاع تشکر می‌کنم.

امیر سیاری افزود: امیرالمؤمنین علی (ع) می‌فرمایند که اگر صلح می‌خواهی، آماده جنگ باش. این جمله، بسیار پربار و معنادار است و معنا و مفهوم این کلام نشان دادن بازدارندگی بالاست. اگر ما توان دفاعی و بازدارندگی بالایی داشته باشیم، دیگران نمی‌توانند قصد تهاجم به ما را داشته باشند. این موضوع باید در همه جای دنیا وجود داشته باشد تا به صلح جهانی برسیم.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش ادامه داد: این بیان امیرالمؤمنین علی (ع) سرلوحه کار ما است. ما به دنبال این هستیم که به قدری توان دفاعی خود را بالا ببریم که صلح را در منطقه تثبیت کنیم. دو کلمه «صلح» و «دفاع» در دین، ارزش‌های انقلابی و فرهنگ ملی ما پسندیده و توصیه شده است.

وی اضافه کرد: ما ملت صلح‌طلبی هستیم و قصد تهاجم به هیچ کشوری را نداریم. صلح در بین ارزش‌های دینی بسیار پسندیده است؛ در عین حال دفاع نیز بسیار توصیه شده و از واجبات دینی ما محسوب می‌شود؛ لذا این دو موضوع، جزء ارزش‌ها و افتخارات ملت ایران محسوب می‌شوند.

دریادار سیاری گفت: موضع‌گیری‌های امام خمینی (ره) در دفاع مقدس حکایت از صلح‌طلبی ملت ایران دارد؛ وقتی که هیأتی از سازمان ملل آمدند و درخواست صلح و آتش‌بس کردند، حضرت امام (ره) فرمودند که ایرادی ندارد، ارتش بعث ابتدا باید از مرز‌های ایران خارج شود تا بتوانیم به آتش‌بس برسیم؛ در غیر این‌صورت جنگ بستگی به شرافت و عزت ما دارد و ما حاضریم تا ۲۰ سال آینده هم با دشمن متجاوز بجنگیم.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش افزود: این موضع‌گیری امام (ره) کاملاً عالمانه، هوشمندانه و عزتمندانه بود؛ همچنین ایشان موضع‌گیری دیگری داشتند و آن زمانی بود که در ابتدای دفاع مقدس، هنگامی که از مرز، آبادان را با خمپاره می‌زدند و ما هم آمادگی اقدام متقابل را داشتیم و می‌توانستیم که فاو را مورد هدف قرار دهیم، اما امام (ره) اجازه ندادند؛ زیرا معتقد بودند که نباید مناطق مسکونی را مورد هدف قرار داد.

وی بیان کرد: همت بلند، آزادگی، شرافت و جوانمردی در همه موضع‌گیری‌های حضرت امام (ره) مشهود است؛ آنچنان‌که وقتی صدام جنایتکار مناطق مسکونی و شهری ما را مورد هدف قرار می‌داد و ما هم شعار «موشک جواب موشک» را سر می‌دادیم، اما امام (ره) اجازه اقدام متقابل و هدف گرفتن مناطق مسکونی عراق را ندادند و معتقد بودند که نباید به مردم (ملت عراق) آسیبی برسد؛ زیرا ما با مردم مشکلی نداریم.

امیر سیاری با بیان اینکه ما صلح‌طلب هستیم و جان انسان‌ها برای ما ارزشمند است، اظهار داشت: مهم‌ترین مصادیق ادعا‌های ما در این زمینه، وقایع دفاع مقدس است.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش گفت: ما امروز در دانشگاه جنگ (دافوس ارتش) به‌عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه حضور داریم که کارکرد اصلی‌اش تربیت نیرو برای مدیریت جنگ است و این موضوع بر هیچ‌کس پوشیده نیست؛ علاوه بر این دانشگاه، تمامی مراکز آموزشی دیگر مانند دانشگاه امام علی (ع) نیز مشغول تربیت نیرو برای افزایش قدرت و توان دفاعی هستند تا بتوانیم از استقلال و عزت کشور دفاع کنیم.

وی خاطرنشان کرد: همه دنیا می‌دانند که نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی از ابتدای انقلاب اسلامی تا به امروز مورد شدید‌ترین تحریم‌ها بوده است، اما موفق‌ترین مجموعه در کشورمان، صنایع دفاعی و نظامی ما آن هم در همه عرصه‌ها بوده است؛ به‌طور مثال در نیروی دریایی وقتی که ناوگروه ۸۶ کره زمین را دور می‌زند، دلالت بر قدرت ایران اسلامی دارد.

دریادار سیاری با بیان اینکه ما سالانه چندین رزمایش برگزار می‌کنیم، تا آمادکی دفاعی خود را در بالاترین سطح حفظ کنیم، افزود: مهم‌ترین هدفی که از رزمایش‌های جمهوری اسلامی ایران بیان می‌شود، صلح و دوستی و افزایش قدرت دفاعی و بازدارندگی است. در دوران هشت ساله دفاع مقدس هم بر همگان ثابت شد که ملت ایران متجاوز نیست و صلح‌طلبی از مهم‌ترین ویژگی‌های این ملت است؛ البته در زمینه دفاع از خود هیچ خط قرمزی ندارد.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش عنوان کرد: نماینده وابستگان نظامی مقیم ایران و نماینده سازمان ملل در این مراسم سخنان ارزشمندی را درخصوص صلح بیان کردند که مورد احترام و تأیید ما است؛ زیرا جمهوری اسلامی ایران همواره در مسیر صلح و دوستی حرکت می‌کند.

امیر سیاری با بیان اینکه مهم‌ترین پیام ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی راهبردی «صلح» بود، گفت: سوال من این است که چرا برخی از کشور‌ها متأثر از مستکبران اجازه پهلوگیری به این ناو گروه را ندادند؛ البته که این ناوگروه نه در زمینه تأمین آذوقه و نه درخصوص تعمیرات هیچ مشکلی نداشت؛ اما پاسخ به این پرسش از اهمیت بالایی برخوردار است.

انتهای پیام/ 371

نظر شما
پربیننده ها