دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

پهپاد‌هایی برای انهدام اهدافی در عمق ۲ هزار کیلومتری

پهپاد‌های سه گانه برد بلند جمهوری اسلامی ایران قادر هستند هر هدفی را در برد عملیاتی بیش از دو هزار کیلومتر مورد شناسایی و اصابت قرار دهند.
کد خبر: ۶۱۲۸۷۲
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۱:۲۳ - 28August 2023

گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس ـ رحیم محمدی؛ طی سال‌های اخیر مجموعه نیرو‌های مسلح کشورمان با پی بردن به اهمیت استفاده از پهپاد‌های برد بلند و پهن پیکر دست به ساخت و تولید این گونه پهپادها زدند که تاکنون سه مدل از این گونه پهپاد‌ها ساخته شده است.

هرچند این سه مدل پهپاد ساخت کشورمان شباهت‌هایی با یکدیگر دارند، ولی در برخی جزییات مانند میزان حمل محموله، ارتفاع و مداومت پروازی با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند؛ از این روی در گزارش ذیل به معرفی این سه مدل با جزییات آن‌ها پرداخته‌ایم.

کمان 22

ششم بهمن ۱۳۹۹ بود که ارتش جمهوری اسلامی ایران خبر از ساخت اولین پهپاد برد بلند نیرو‌های مسلح کشورمان به نام «کمان ۲۲» داد که شباهت زیادی به پهپاد‌های «ام کیو ۱ پریدیتور» و «ام کیو ۹ ریپر» ساخت آمریکا دارد؛ پهپادی که از قابلیت حمل محموله‌های مختلف با مداومت پروازی ۲۴ ساعته، بردِ ۳۰۰۰ کیلومتر و موتور «توربوپراپ» برخوردار است.

این پهپاد پهن پیکر می‌تواند تا ارتفاع پرواز ۸۰۰۰ متری به پرواز خود ادامه دهد و چهار تیر از سری بمب‌های قائم و دو تیر از سری بمب‌های هوشمند یا موشک را حمل کرده و با توجه به وجود سامانه جنگ الکترونیک، توانایی مقابله با هرگونه اخلاگر الکترونیکی دشمن را هم دارد.

پهپاد‌هایی برای انهدام اهدافی در عمق دو هزار کیلومتری

«کمان ۲۲» بواسطه داشتن ۶/۵ متر طول و ۲/۵ متر ارتفاع می‌تواند در عملیات‌های شناسایی، مراقبت، جمع آوری اطلاعات و عکسبرداری از اهداف دوردست مورد استفاده قرارگیرد؛ این پهپاد پهن‌پیکر بیش از یک تن و نیم وزن دارد و قادر است ۳۰۰ کیلوگرم محموله را با خود حمل کند.

غزه

یکی دیگر از پهپاد‌های بردبلندی که در سال‌های اخیر تولید شده «شاهد ۱۴۹» یا «غزه» است؛ این پهپاد که ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی معرفی شده، می‌تواند به ۱۳ تیر بمب مسلح شود؛ این پهپاد نیز هم، چون «کمان» ۲۲ ساخت ارتش از موتور «توربوپراپ» بهره می‌برد با این تفاوت که مداومت پروازی آن نزدیک به ۳۵ ساعت اعلام شده و برد عملیاتی آن در صورت استفاده از رله‌های مخابراتی یا آنتن ماهواره‌ای به ۲ هزار کیلومتر می‌رسد.

پهپاد غزه دارای ۲۱ متر دهانه بال و طول ۱۱ متر، سرعتی حدود ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت دارد که با ارتفاع پروازی حدود ۱۰ هزار و ۶۶۸ متر (۳۵ هزارپا) از امکان حمل ۵۰۰ کیلوگرم محموله و نیز قرارگیری آنتن ارتباط ماهواره‌ای در بالای دماغه، برخوردار است.

پهپاد‌هایی برای انهدام اهدافی در عمق دو هزار کیلومتری

البته علاوه بر محفظه داخلی حمل سلاح، مجهز به ۴ پایلون در بال‌ها برای حمل تسلیحات نیز شده به عبارت دیگر این پهپاد می‌تواند ۵ بمب را در محفظه داخلی با استفاده از سیستم چرخان در کنار ۸ بمب یا موشک‌هایی که در زیر بال‌ها نصب می‌شود، از امکان حمل مهمات به تعداد ۱۳ تیر موشک یا بمب برخوردار شود.

همچنین روی این پهپاد چتر فرود اضطراری نیز که در گذشته فاقد آن بود نصب شده و به جهت استفاده از دوربین دید در روز با قدرت زوم حداقل ۱۰۰ تا ۱۲۰ برابر، از دوربین حرارتی تصویرساز و مسافت یاب لیزری نیز برخوردار است که مجموع این امکانات و توانمندی ها، باعث شده پهپاد «غزه» قابلیت اجرای انواع عملیات‌های رزمی و اطلاعاتی برخوردار شود.

مهاجر ۱۰

سومین پهپاد برد بلند جمهوری اسلامی ایران، پهپاد رزمی و شناسایی «مهاجر ۱۰» با قابلیت ۲۴ ساعت پرواز مداوم در ارتفاع ۷ هزار متری (۲۴ هزار پا) و شعاع عملیاتی ۲ هزار کیلومتری نام دارد که توسط وزارت دفاع در ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ رونمایی شد؛ «مهاجر ۱۰» بواسطه داشتن موتور پیستونی، دوربینی پیشرفته و مجهز بودن به آخرین بروز‌رسانی‌ها و توان حمل انواعی از مهمات، به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین پهپاد‌های ایرانی محسوب می‌شود.

این پهپاد نیز همانند پهپاد «کمان ۲۲» شباهت‌هایی با «ام کیو ۹ ریپر» ساخت آمریکا دارد و هم، چون «کمان ۲۲» در قسمت دماغه پهپاد، برجستگی وجود دارد که محل قرارگیری آنتن ارتباط ماهواره‌ای است البته تفاوتی هم با این پهپاد دارد و آن اینکه ارابه‌های فرود آن هنگام پرواز جمع شده و درون بدنه قرار می‌گیرند.

پهپاد‌هایی برای انهدام اهدافی در عمق دو هزار کیلومتری

به هر روی «مهاجر ۱۰» از طولی برابر ۶/۵ متر و ارتفاعی برابر ۴/۲ متر و نیز بال‌هایی به طول ۱۸/۲ متر ساخته شده؛ همچنین این پهپاد از حداکثر سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت و ظرفیت سوختی معادل ۴۵۰ لیتر و نیز قابلیت حمل وزن ۳۰۰ کیلوگرم محموله برخوردار است.

این پهپاد در زمان رونمایی حامل سه بمب قائم ۵ با هدایت اپتیکی (TV)، موشک ضد زره الماس و بمب هواسُرِش «آرمان» بود که با توجه به این موضوع می‌توان گفت این پهپاد توانایی حمل حداکثر ۸ بمب و موشک را دارد؛ بدین ترتیب «مهاجر ۱۰» قابلیت حمل انواع بمب‌های سری قائم، سدید و آرمان و نیز موشک ضد زره الماس را دارد.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها