در جمع خبرنگاران؛

دریادار سیاری: تقدیم ۵۰ هزار شهید از سوی ارتش/ درباره اقدامات بسیج در دفاع مقدس هزاران فیلم می‌توان ساخت

معاون هماهنگ‌کننده ارتش با بیان اینکه در مورد اقدامات بسیج هزاران فیلم می‌توان تولید کرد، یادآور شد: از عملیات‌های ارتش در حوزه مأموریت نیروی زمینی، نیروی هوایی و نیروی دریایی هم صد‌ها فیلم معنادار می‌توان ساخت.
کد خبر: ۶۱۰۹۴۸
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰ - 19August 2023

دریادار سیاریبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، امیر دریادار «حبیب‌الله سیاری» معاون هماهنگ‌کننده ارتش در حاشیه سومین همایش تجلیل از آزادگان سرافراز ستاد ارتش که صبح امروز (شنبه) در سازمان عقیدتی سیاسی ارتش برگزار شد، در جمع خبرنگاران ضمن گرامیداشت سالروز بازگشت آزادگان به میهن اسلامی اظهار داشت: آزادگان در طول دوران دفاع مقدس زحمات زیادی را متحمل شدند و پس از تحمل مشکلات و سختی‌ها، به میهن عزیزمان بازگشتند.

امیر سیاری با بیان اینکه ارتش جمهوری اسلامی ایران قریب به ۵۰ هزار شهید و ۲۱۹ هزار جانباز دارد، افزود: در دوران جنگ تحمیلی، بهترین وضعیت را برای اسیران عراقی ایجاد کرده بودیم که مطابق با فرهنگ اسلامی، قرآنی و فرهنگی ایران اسلامی بود.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش گفت: عنوان «آزاده سرافراز» که رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) فرمودند، مقام بالایی برای یک آزاده است. آزادگان علی‌رغم مشکلات و سختی‌هایی که در سرزمین دشمن داشتند، اما سرافراز به میهن عزیزمان بازگشتند و با توجه به شرایطی که داشتند، مشغول به کار شدند و اقدامات زیادی را در ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام دادند.

وی اظهار داشت: برنامه امروز برای قدردانی از آزادگان ستاد ارتش ترتیب داده شده است و این برنامه به طور سالانه برگزار می‌شود تا یادی از این دلاورمردان داشته باشیم.

دریادار سیاری به مجاهدت جانبازان، پیشکسوتان و خانواده معزز شهدا اشاره و عنوان کرد: این عزیزان در طول دوران دفاع مقدس برای کشور عزیزمان جنگیدند و با جان خود که مهم‌ترین سرمایه‌شان بود در مقابل دشمن ایستادگی کردند تا کشور، تمامیت ارضی، انقلاب و عزت‌مان محفوظ بماند.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش اضافه کرد: ما اطلاع داریم که در دوران دفاع مقدس چه گذشت و این عزیزان چه زحماتی کشیدند تا کشور عزیزمان در دنیا سرافراز باشد.

آمار آزادگان و جانبازان ارتش
وی یادآور شد: ما در سطح ارتش جمهوری اسلامی ایران اعم از نیروی زمینی، نیروی پدافند هوایی، نیروی هوایی، نیروی دریایی و ستاد ارتش، ۲۶ هزار و ۷۸ نفر آزاده و ۲۱۹ هزار نفر نیز جانباز در سطح ارتش داریم.

امیر سیاری با اشاره به شرایط نگهداری آزادگان در بند رژیم بعث عراق گفت: ما احترام و جایگاه تمامی اسیران عراقی در جنگ تحمیلی را به خوبی نگه داشتیم و برنامه‌های فرهنگی و کار‌های مهارت‌آموزی برای آن‌ها تدارک دیده شده بود.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش ادامه داد: بسیاری از اسیران عراقی در جنگ تحمیلی در ایران، فن و حرفه آموختند و بسیاری از آن‌ها با چشم گریان ایران عزیز را ترک کردند؛ چرا که علاقه‌مند به رفتن از کشورمان نبودند.

وی اضافه کرد: هیچ‌گونه شکنجه و آزاری از سوی ما علیه اسیران عراقی که در دژبان ارتش نگهداری می‌شدند، اِعمال نشد.

دریادار سیاری با بیان اینکه در جنگ تحمیلی نوع برخورد ما با اسیران عراقی کاملاً متفاوت بود، افزود: در طرف مقابل، اسرای ایرانی که در زندان‌های رژیم بعثی بودند، شکنجه‌ها و اذیت و آزارها بسیار زیادی را متحمل شدند، اما با وجود این، آزادگان ما روحیه و اراده خود را از دست ندادند، توانمندی خود را حفظ کردند و به عنوان آزادگان سرافراز به میهن عزیز اسلامی بازگشتند.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش به بیان خاطره‌ای از اسیران پرداخت و گفت: در سال ۱۳۶۹ تا پیش از وقع زلزله در منجیل ۲ هزار اسیر در این شهر نگهداری می‌شدند. بخشی از پادگان منجیل مربوط به نیروی زمینی و بخشی مربوط به نیروی دریایی ارتش است که در آن مقطع بنده فرمانده پادگان دریایی بودم و اسرای عراقی در قسمت نیروی زمینی حضور داشتند.

وی ادامه داد: قبل از زلزله منجیل با مسئولین لشکری و کشوری از اسیران در آسایشگاه‌ها بازدید داشتیم. در سالنی نشستند و خواسته‌هایشان را گفتند. یکی از اسیران گفت که من می‌دانم اینجا شمال ایران است؛ چرا به ما ماهی سفید نمی‌دهید؟ نحوه برخورد ما با اسیران عراقی به گونه‌ای با عطوفت و مهربانی بود که اسیر عراقی به دنبال خوردن ماهی سفید بود! با این حال شما از آزادگان ایرانی بپرسید که با آن‌ها چگونه برخورد داشتند؟ تفاوت از زمین تا آسمان است.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش درباره دغدغه‌های فرهنگی و ساخت فیلم و سریال در حوزه دفاع مقدس گفت: با توجه به محدودیت‌ها و محرومیت‌ها، عملیات‌هایی که نیرو‌های مسلح در دوران دفاع مقدس انجام دادند در دنیا نمونه است.

دریادار سیاری اضافه کرد: شما فیلم‌های سینمایی جنگ جهانی دوم را تماشا کنید و ببینید که چقدر هزینه می‌کنند و چقدر تلاش می‌کنند تا ضمن اینکه دشمن را کوچک نشان ندهند، توانمندی خود را به معرض نمایش بگذارند.

اقدام خارق‌العاده نیروهای بسیجی
وی با بیان اینکه نیرو‌های مردمی و بسیجی کمترین آموزش را در جنگ تحمیلی دیده بودند، افزود: در دوران دفاع مقدس بسیجی‌ها گشتی‌هایی انجام می‌دادند که از پشت دشمن نمایان می‌شدند و این کار از بهترین کماندو‌های جهان برمی‌آید و این‌ها قابلیت به تصویر کشیدن دارد؛ چرا به این‌ موارد پرداخته نمی‌شود؟ البته این فقط گوشه‌ای از اقداماتی است که در دوران دفاع مقدس صورت گرفت.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش با بیان اینکه در مورد اقدامات بسیج هزاران فیلم می‌توان تولید کرد، یادآور شد: از عملیات‌های ارتش در حوزه مأموریت نیروی زمینی، نیروی هوایی و نیروی دریایی هم صد‌ها فیلم معنادار می‌توان ساخت.

امیر سیاری با بیان اینکه تمام زوایای دوران دفاع مقدس مغفول مانده است، خاطرنشان کرد: از نیروی دریایی از عملیات اسکورت، عملیات مروارید و حفاظت از تمامیت خلیج فارس، صد‌ها فیلم معنادار می‌توان ساخت؛ اما در این زمینه کوتاهی شده است.

انتهای پیام/ 271

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار