فیلمسازان جهان از نگاه ایران به خانواده و زن چه می‌گویند

نشست هم‌اندیشی سینماگران بخش بین‌المللی جشنواره حوا با تبادل‌نظر سینماگران کشورهای مختلف برگزار شد.
کد خبر: ۶۰۳۲۷۸
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۷ - 13July 2023

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست هم‌اندیشی سینماگران بخش بین‌المللی جشنواره حوا با حضور مهدیه‌سادات محور دبیر جشنواره، علیرضا اسماعیلی دستیار رئیس سازمان سینمایی، فاطمه جواهرساز مدیر بخش بین‌الملل جشنواره و جمعی از فیلمسازان در سینمافرهنگ برگزار شد.

در ابتدا، (Hanna Polak)، تهیه‌کننده فیلم «فرشتگان سینجار» از کشور لهستان درباره محورهای این جشنواره گفت: خانواده و زن محورهای ارزش‌نهادی می‌باشند. من شخصا در اروپا زندگی می‌کنم و جشنواره حوا فرصتی فراهم کرد تا به خاورمیانه سفر کنم و با فیلمسازان زن زیادی آشنا شوم که فرصت مغتنمی بود.

وی تبادل ایده و فکر را یکی از ویژگی‌های جشنواره‌ها دانست و افزود: این جشنواره در جهت تبادل ایده و دیدگاه برای من جالب و جذاب است تا بتوانم با فیلمسازان کشورهای مختلف آشنا شوم. البته من فضای سینمای ایران را می‌شناسم و می‌دانم فضای فیلمسازی ایران ارزش‌نهاد است و فیلمسازان زن در آن جایگاه ویژه‌ای دارند.

سپس، (Mira Shahrour) تهیه‌کننده از کشور لبنان گفت: شیاطین و رسانه‌های غربی خیلی دوست دارند موضوع زن و خانواده را دست‌مایه بازی‌هایشان قرار دهند و تبلیغات منفی علیه ایران و کشورهای دارای فرهنگ غنی دلشته باشند.

وی به جشنواره فیلم حوا اشاره کرد و ادامه داد: برگزاری این جشنواره فیلم با محوریت زن و خانواده نشان می‌دهد در ایران چقدر دموکراسی وجود دارد؛ خوشبختانه نقش مهم زنان در ایران برجسته است و در جامعه تاثیرگذار هستند و حمایت دولت از خانم‌ها به‌طور صحیح صورت می‌گیرد.

در ادامه، (Nidal Alsabaei) تهیه‌کننده عراقی و مدیرعامل موسسه «النخیل» در سخنانی گفت: من برای اولین‌باری است که در ایران حضور دارم و بخاطر این تجربه بسیار خوشحال هستم.

وی درخصوص علت حضور خود به کشورمان گفت: شخصا به دو دلیل امروز در ایران و این جشنواره حضور پیدا می‌کنم؛ اولا اینکه شاهد بودم که زنان در ایران نقش پررنگی دارند و دوم بخاطر اینکه ایران مهد هنر است.

در ادامه این نشست، (Baishaki Sommadar) کارگران و فیلم‌نامه‌نویس بنگلادشی و رئیس هیأت انتخاب جشنواره داکا به‌سخنرانی پرداخت و عنوان کرد: بنده اولین‌باری است که به‌بهانه جشنواره حوا در ایران حضور پیدا می‌کنم؛ البته همه نا فیلمسازان با فضای فیلم‌های ایرانی آشنا هستیم.

وی پرداختن به مقوله خانواده و زن در یک جشنواره ایرانی را مهم و برجسته دانست و تصریح کرد: به‌نظرم پرداختن سینما به این مقولات چیزی بود که تمام جشنواره‌ها جای آن خالی بود. فرهنگ غنی و اصیل ایران را همه می‌شناسند، اما ایستادن برای خانواده که مفهوم این جشنواره بین‌المللی است، آن را جذاب و مهم‌تر کرده است.

روله الصیداوی از کشور سوریه یکی دیگر از سخنرانان این نشست بود که درباره جشنواره گفت: من پدر ۵ بچه هستم؛ اینکه ما پای خانواده ایستاده‌ایم شعار بسیار ارزشمندی است که جشنواره حوا به آن تکیه کرده است.

وی ادامه داد: ممکن است برخی شعار این جشنواره را سنتی تلقی کنند و بخواهند آن را مخدوش کنند درحالی که خانواده یک مقوله اصیل است و باید حفظ شود.

در بخش دیگر این نشست (Han Qiyu) کارگردان و تهیه‌کننده کشور چین به معرفی فیلم خود پرداخت و گفت: مستندی که من به جشنواره آورده‌ام درباره مسائل خانوادگی در چین و افکار نسل جدید و خانواده است.

سپس، (Han Wanfeng) تهیه‌کننده و کارگردان  فیلم «پدرم و مادرم» از کشور چین در پاسخ به اینکه سینمای ایران را چقدر جدی می‌داند، گفت: اتفاقا مطالعاتی در چین پیرامون سینمای ایران وجود دارد که چطور می‌توان فضای صنعت سینمای ایران را در چین پیاده کنند.

همچنین (George Chalhoub) بازیگر، کارگردان و رییس سندیکای هنرمندان حرفه‌ای لبنان گفت: من اولین‌باری نیست که در ایران هستم. باورم این است که مدل‌های زیادی از فیلمسازی وجود دارد اما در هیچ‌کجا ندیده بودم سرمایه‌گذاری درباره جامعه و افراد خانواده صورت بگیرد.

وی جشنواره حوا را بستری برای تبادل فرهنگی دانست و ادامه داد: در این جشنواره شاهد داستان‌های اورجینال بودیم که قصه‌های آن جای دیگر نیست و سهم مشارکت زنان در جامعه و اجتماع ایرانی بسیار مشهود است.

در ادامه، (DR.Biju Kumar Damodaran) تهیه‌کننده و کارگردان کشور هند با بیان اینکه شعار و روند جشنواره می‌تواند در تحکیم خانواده کشورها و فرهنگ‌های مختلف تاثیر بگذارد، گفت: تاجایی که من می‌دانم این فستیوال بی‌نظیر است؛ چنین رویدادی با این مفهوم و مضمون را در دنیا سراغ ندارم.

وی گفت: روند فیلم‌‌های دنیا تنها به‌سمت سرگرمی است و آثار از ارزش‌ها جداشده‌اند و این جشنواره می‌تواند بستری برای خلق محتواهای با مفهوم متعالی باشد.

در بخش دیگری از این نشست، (Mohiddine Muzaffar) کارگردان فیلم «آخرین سال نو»‌ از کشور تاجیکستان درباره رویکرد جشنواره گفت: اولا باید درود به کسی بفرستیم که این جشنواره را بنیان گذاشته و نام آن را حوا انتخاب کرده است.

وی برگزاری جشنواره با موضوع زن و خانواده را بی‌بدیل دانست و تاکید کرد: مهم‌ترین برجستگی جشنواره پیشبرد موضوعات از طریق هنر و از نگاه زنان است.

این فیلمساز جشنواره حوا را پاسخ سینما شرق به غرب دانست و ادامه داد: فکر می‌کنم این جشنواره یک پاسخ از جانب شرقیان به غربیان است که آزادی را در تخریب خانواده می‌بینند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار