در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح شد؛

رئیس اداره ‌ایثارگران جهاد کشاورزی خراسان رضوی: جهاد سازندگی پل ارتباطی بین مردم و جبهه‌ها بود

«معین‌زاده» گفت: جهاد سازندگی از یک طرف با آحاد مردم کشور، به خصوص روستائیان، ارتباط خوبی در جامعه داشت و از طرف دیگر به خاطر اینکه به عنوان یک سازمان انقلابی در کشور شناخته شده بود نقش مخصوصی را در بدنه نظام جمهوری اسلامی ایران ایفا می‌کرد؛ به همین خاطر یک پل ارتباطی خوبی بین مردم، روستاها و جبهه‌ها محسوب می‌شد.
کد خبر: ۵۹۶۵۹۱
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۵ - 14June 2023

رئیس اداره ‌ایثارگران جهاد کشاورزی خراسان رضوی: جهاد سازندگی پل ارتباطی بین مردم و جبهه‌ها بود«محمود معین‌زاده» رئیس اداره امور ایثارگران جهادکشاورزی خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس  در مشهد، با اشاره به اینکه جهاد سازندگی یک سازمان مردمی بود که به فرمان امام خمینی (ره) تأسیس شد، اظهار داشت: با شروع جنگ تحمیلی، جهادگران جهاد سازندگی با نگاه تکلیف‌گرایانه این دغدغه را پیدا کردند که باید در این عرصه نقش‌آفرین باشند و به وظیفه خود در دفاع از اسلام و انقلاب عمل کنند.

وی در ادامه با اشاره به جایگاه مردمی و سازمانی جهاد سازندگی در بدنه دولتی و جامعه گفت: جهاد سازندگی از یک سو با آحاد مردم، به خصوص روستائیان، ارتباط خوبی داشت و از طرف دیگر به‌عنوان یک نهاد انقلابی در کشور شناخته شده بود و نقش ویژه‌ای در ساختار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایفا می‌کرد؛ به همین دلیل پل ارتباطی خوبی بین مردم، روستاها و جبهه‌ها محسوب می‌شد؛ ضمن اینکه گستره فعالیت‌های جهاد سازندگی در خارج از ایران نیز امتداد یافته بود به طوری که این نهاد انقلابی در کشورهای لبنان، سودان، تانزانیا و سایر کشورها به امر سازندگی اهتمام داشت.

رئیس اداره امور ایثارگران جهادکشاورزی خراسان رضوی افزود: جهاد سازندگی ابتدا از طریق جمع‌آوری کمک‌های مردمی و پشتیبانی از جنگ حضور خود در دفاع مقدس را تثبیت کرد اما رفته‌رفته در ادامه جنگ تحمیلی؛ با توجه به وجود تخصص‌های مختلف در جهاد سازندگی، ظرفیت‌های قوی‌تری در بدنه آن در عرصه دفاع از کشور و انقلاب اسلامی در جبهه‌ها نمایان شد که شامل اجرای طرح‌های مختلف در عملیات‌های آبی و خاکی، مهندسی و رزمی، راه‌سازی‎، پل‌سازی و همچنین ایجاد سایت‌های فرودگاهی، بیمارستانی و پدافندی و موارد دیگری می‌شد.

این پیشکسوت جهادگر در تشریح اقدامات جهاد سازندگی خراسان در دوران دفاع مقدس، یادآور شد: از روزهای نخست دفاع مقدس؛ جهاد سازندگی خراسان با استقرار در رامهرمز، سوسنگرد و هویزه فعالیت خود را با اعزام نیروهای رزمی و پشتیبانی به مناطق عملیاتی آغاز کرد. جهاد سازندگی خراسان، همانند سایر نقاط کشور، اقدامات مهمی را در دفاع مقدس به انجام رساند که احداث جاده اهواز به اندیمشک به طول ۲۱ کیلومتر، راه‌ا‌ندازی اردوگاه‌های تربیتی و نظامی در منطقه عملیاتی جنوب، راه‌اندازی ستادهای اسکان جنگ‌زدگان، انجام فعالیت‌های پشتیبانی به تعداد تقریبی ۶۱ هزار نفر، اعزام ۱۲ هزار دستگاه کمپرسی اهدایی از طریق جمع‌آوری کمک‌های مردمی، جمع‌آوری کمک‌های مردمی به صورت نقدی و از طریق اهدا طلا و جواهرات به جبهه‌ها به مبلغ نزدیک به ۲۷ میلیارد ریال، جمع‌آوری کمک‌های غیرنقدی به ارزش ۳۵ میلیارد ریال، احداث پنج هزار و ۴۰۰ کیلومتر جاده و خاکریز در دوران دفاع مقدس، حفر کانال و احداث پل و آبراهه به طول 4 کیلومتر، احداث ۳۴۰ مورد پناهگاه، زاغه مهمات و باند بالگرد، احداث ۵۴ سکوی پرتاب موشک، احداث ۲۰۰ قرارگاه و پایگاه اورژانس صحرایی و همچنین احداث دو هزار و ۲۰۰ سنگر گروهی و انفرادی از جمله این اقدامات است.

معین‌زاده تأکید کرد: همچنین مجری احداث پل بعثت که بر روی رودخانه اروندرود احداث شد؛ جهاد سازندگی خراسان و با مشارکت چند قرارگاه جهادی دیگر بود و جاده پیروزی نیز، در پشت منطقه سوسنگرد، توسط جهاد خراسان احداث شد.

وی با ارائه آماری در تشریح جامعه ایثارگری جهاد سازندگی به تفکیک استان خراسان و خراسان رضوی گفت: طبق اطلاعات موجود شهدای جهاد استان خراسان ۳۷۶ نفر هستند اما بر اساس تقسیمات کشوری و تبدیل خراسان به خراسان رضوی، شمالی و جنوبی؛ آمار شهدای جهاد سازندگی خراسان رضوی به ۳۱۴ نفر تغییر یافت. تعداد جانبازان جهاد سازندگی در خراسان دو هزار و ۱۰۰ نفر بوده‌اند که بعد از تفکیک، آمار جانبازان خراسان رضوی به هزار و ۶۲۱ نفر تغییر پیدا کرد؛ علاوه بر این ۱۰ نفر از نیروهای جهاد سازندگی خراسان در دوران دفاع مقدس به اسارت رژیم بعث عراق درآمده و در زمره آزادگان قرار گرفتند.

رئیس اداره امور ایثارگران جهادکشاورزی خراسان رضوی در ادامه در تشریح اقدامات اداره متبوع خود در بزرگداشت هفته جهاد سازندگی در استان تصریح کرد: دیدار با خانواده‌های شهدای جهادگر توسط مدیران استانی جهاد کشاورزی، غبارروبی و عطرافشانی مزار شهدا در سراسر استان و برگزاری یادواره شهدای سنگرسازان بی‌سنگر در شهرستان گناباد که پنجشنبه ۲۵ خرداد با سخنرانی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی برگزار خواهد شد، از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده به مناسبت سالروز تأسیس جهاد سازندگی است.

این پیشکسوت جهادگر با تأکید بر ضرورت پاسداشت مناسبت‌های ملی دفاع مقدس و مقاومت، خاطرنشان کرد: طبق برنامه‌ریزی و پیش‌بینی‌های انجام شده در نیمه دوم سال جاری قرار است در شهرستان‌های کاشمر، بردسکن، خلیل‌آباد، کوهسرخ، تربت حیدریه و مه‌ولات یادواره شهدای جهادگر برگزار شود ضمن اینکه در شهرستان سبزوار نیز سالگرد شهدای حماسه هویزه طبق روال هر سال برگزار می‌شود.

معین‌زاده گفت: با همکاری اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در نیمه دوم سال قرار است یادواره شهدای دانش‌آموزی استان که تشریح عملیات مهندسی احداث پل بعثت نیز بخشی از این مراسم خواهد بود؛ برگزار شود.

رئیس اداره امور ایثارگران جهادکشاورزی خراسان رضوی بیان داشت: نقش جهاد سازندگی نیشابور در دفاع مقدس در قالب تاریخ شفاهی پیشکسوتان جهادگر این شهرستان احصا شده و آماده چاپ است که بعد از انتشار وارد بازار کتاب خواهد شد.

وی در پایان گفت: جلسه ماهانه جهادگران یادبود شهدای همان ماه نیز در طول سال برپا می‌شود که در این برنامه از اعضای کانون سنگرسازان بی‌سنگر برای روایتگری دعوت به عمل می‌آید. همچنین طبق روال هر سال؛ تعدادی از راویان جهادگر با حضور در یادمان شهدای «والفجر ۸» و «پل بعثت» به تشریح اقدامات صورت گرفته توسط جهادگران در آن ایام خواهند پرداخت.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار