دبیر علمی همایش علمی محلات اسلامی:

محلات اسلامی زمینه‌ساز شکل‌دهی جامعه اسلامی است

اردکانی گفت: بعد از شکل دادن محلات اسلامی شاهد شکل‌گیری شهر اسلامی خواهیم بود و بعد از آن، جامعه و کشور اسلامی خواهیم داشت.
کد خبر: ۵۸۶۸۸۳
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۶ - 04May 2023

محلات اسلامی زمینه ساز شکل‌دهی جامعه اسلامی استبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، «ناظمی اردکانی» دبیر علمی همایش علمی محلات اسلامی صبح امروز (پنجشنبه) در همایش علمی محله اسلامی که به همت سپاه محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، با بیان اینکه هسته اصلی تمدن نوین اسلامی، ساخت محلات اسلامی است، اظهار داشت: امروز تمدن غرب مبتنی بر بروکراسی ساخته شده و شاهد هستیم که تمامی اختیارات در دولت‌ها متمرکز شده است و حداقل اختیارات و مسئولیت‌ها به مردم واگذار شده است.

اردکانی افزود: سپردن حداقل اختیارات و مسئولیت‌ها توسط دولت‌ها به مردم موجب شده تا مردم مشارکت بسیار کمتری در حضور در مسائل و حل این مشکلات داشته باشند. این موضوع موجب شده تا مردم زحمات فراوانی در برخورد با مسائل و مشکلات جامعه داشته باشند.

دبیر علمی همایش علمی محلات اسلامی ادامه داد: انقلاب اسلامی بعد از پیروزی در ایران همواره به دنبال این موضوع بوده است که این اختیاراتی که در زمان حکومت شاه در دستان دولت و حاکمیت متمرکز بوده را به خود مردم بازگرداند تا مردم در قبال امور جاری خود و نیاز‌های خودشان نقش پیدا کنند.

وی خاطرنشان کرد: امروز همه مشاهده می‌کنند که اهداف انقلاب اسلامی در ایران در پیچ و خم‌های بروکراسی‌های اداری گم شده است. امروز نظریه بروکراسی دارای هژمونی است.

اردکانی اضافه کرد: ما امروز به این نتیجه رسیدیم که نقش و جایگاه محلات بسیار مهم است. بر این اساس وقتی به این باور برسیم که محلات نقش و جایگاه مهمی در شکل دهی جامعه امروز ما دارند خواهیم دید که موضوع محله به امری جدی تبدیل می‌شود.

دبیر علمی همایش علمی محلات اسلامی یادآور شد: دولت‌ها و حاکمیت‌ها باید زمینه تسهیل اهمیت دادن به محلات را فراهم کنند تا مردم بتوانند نقش خود را به خوبی ایفا کنند.

وی در پایان گفت: این همایش و همایش‌های بعدی زمینه فهم نظریه‌های نهادی را برای ما روشن کند تا بتوانیم نهاد محلات را شکل بدهیم. زیرا بعد از شکل دادن محلات اسلامی شاهد شکل گیری شهر اسلامی و بعد از شکل گیری شهر اسلامی، جامعه و کشور اسلامی خواهیم داشت.

انتهای پیام/۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار