بولتون درباره تعلل واشنگتن در برابر افزایش نقش چین در جهان هشدار داد

جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی آمریکا هشدار داد در حالی که چین نقش خود را در جهان افزایش داده، واشنگتن همچنان تعلل می‌کند.
کد خبر: ۵۷۸۳۹۱
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۲ - 12March 2023

بولتون درباره تعلل واشنگتن در برابر افزایش نقش چین در جهان هشدار دادبه گزارش گروه بین الملل دفاع‌پرس، «جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی آمریکا، هشدار داد در حالی که چین نقش خود را در جهان افزایش داده و خود را به روسیه نزدیکتر کرده، واشنگتن فقط یک جا نشسته و تعلل می‌کند.

وی در یک گفت وگوی رادیویی اظهار داشت: ما فقط یک جا نشسته ایم در حالی که دولت‌های چین، روسیه، ایران، کره شمالی و برخی دیگر کشور‌ها در جهت تقویت ارتباطات خود و تهدید ایالات متحده در مکان‌های مختلف قدم برداشته اند.

بولتون در حالی این اظهارات را بیان کرد: دو روز پیش ایران و عربستان سعودی از عادی سازی و از سرگیری روابط و بازگشایی سفارت خانه‌های خود خبر دادند.

این کهنه سیاستمدار آمریکایی تصریح کرد: این موضوع نشان می‌دهد عربستان و دیگر کشور‌ها تلاش می‌کنند تا شروط خود با چین و روسیه را کنار بگذارند، زیرا آن‌ها تصور نمی‌کنند که واشنگتن راهکار و ثبات لازم برای حمایت از جهانیان در برابر تهدیدات ایران را داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه دولت چین استراتژی خود را دنبال می‌کند، افزود: ما هر روز فقط به این سو و آن سو می‌رویم.

این در حالی است که به نظر می‌رسد روسیه و چین هر چه بیشتر به یکدیگر نزدیک شده اند و برخی مقامات عالی رتبه آمریکا از جمله آنتونی بلینکن وزیر خارجه، به پکن در مورد ارسال تسلیحات مرگبار به روسیه برای جنگ اوکراین هشدار دادند. با این حال چین اخیرا برای نشان دادن بی طرفی خود در جنگ روسیه با اوکراین، یک طرح ۱۲ ماده‌ای را برای برقراری آتش بس و انجام گفتگو‌های صلح با حضور بلاروس منتشر کرده است.

بولتون در این باره عنوان کرد: یکی از بزرگترین برندگان جنگ در اوکراین، چین است. اگر روسیه برنده بود و تمام اوکراین را تصرف می‌کرد، این یک پیروزی برای دوست و متحد چین بود که چین را نیز تقویت می‌کند.

وی ادامه داد: صادقانه بگویم اگر روسیه همچنان به تهاجم به اوکراین ادامه دهد، فقط باعث می‌شود روسیه وابستگی بیشتری به چین داشته باشد؛ بنابراین چین نیز برنده این جنگ است.

 بولتون تاکید کرد: در دوران جنگ سرد روابط روسیه و چین برعکس بود، اما در حال حاضر پکن دوست و متحد اصلی روسیه است. این موضوع دقیقا درست است که بگوییم روسیه کم کم تحت کنترل چین قرار می‌گیرد. این موضوع برای ما خوب نیست. من دوست دارم راهی پیدا کنم تا روسیه را از چین دور کنم.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار