دفاع‌پرس گزارش می‌‎دهد؛

«پسر دلفینی» و راهی که برای سینمای ایران هموار شد

«پسر دلفینی» با اکران موفق در کشور روسیه و فروش میلیاردی در سینماهای ایران نویدی برای آینده سینمای ایران است که راه‌های صادرات فرهنگی را یادآوری کرد.
کد خبر: ۵۴۵۰۰۹
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰ - 13September 2022

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس: سینمای ایران بعد از بازگشایی مجدد پس از شرایط کرونایی هنوز نتوانسته است به شرایط عادی گذشته خود بازگردد. عدم توجه به خانواده‌ و مخاطب کودک و نوجوان اتفاق جدیدی در سینمای ایران نیست لذا بعد از موضوعات اقتصادی، این مسئله را باید به‌عنوان مولفه‌‌ای برای تولیدات سینمایی درنظرگرفت. اتفاقی که نشانه‌های آن را باید در اقبال عمومی در اکران انیمیشن «پسر دلفینی» دنبال کرد.

فیلم سینمایی «پسر دلفینی» درحالی وارد چرخه اکران سینماهای ایران شد و خیلی زود توانست به‌عنوان «پدیده اکران تابستان» در سه هفته مجموع فروش خود را از مرز ۴ میلیارد تومان بگذراند و تبدیل به یکی از فیلم‌های صدرنشین در جدول فروش هفتگی سینماهای کشور قرار گرفت که در کشور روسیه با قدرت‌ گیشه سینماهای این کشور را تصاحب کرد و در ۲۷۰۰ سالن سینمایی این کشور روسیه روی پرده رفت و با رقم زدن یک اتفاق ویژه توانست در همان دو هفته اول، تبدیل به پرفروش‌ترین انیمیشن و سومین فیلم پرفروش در اکران این کشور شود.

«پسر دلفینی» امیدبخش آینده سینمای ایران و راهی به سوی صادرات فرهنگی

تیم سازنده این انیمیشن موفق، داستان نوزادی را روایت می‌کنند که در جریان سقوط یک هواپیما، به دریا می‌افتد و یک دلفین (سفید) و مادرش (نانا) از وی مراقبت می‌کنند. پسر دلفینی پس از بزرگ شدن در پی پیدا کردن مادرش با حوادث مختلفی درگیر می‌شود؛ این فیلم در لایه‌های پنهام مفاهیم مهمی برای مخاطبین کودک و نوجوان به‌خوبی روشن می‌کند که شاید با مدیوم‌های دیگر فرهنگی و هنری قابلیت انتقال آن‌ها برای مخاطب هدف دشوار بود.

انیمیشن در ایران در شرایط افول بود

محمدامین همدانی که تجربه کارگردانی و تهیه کننده‌گی انیمیشن «فهرست مقدس» را در کارنامه دارد و این بار در مقام تهیه کننده در کنار «پسر دلفینی» ایستاده است معتقد است: سینمای كودک از ژانرهای مغفول مانده سینما است و این ژانر به دلیل بازدهی بلندمدت و توجه كمتر به آن در دوران افول خود بود؛ اما با بارقه‌های امیدی كه در حال روشن شدن است می‌توان آینده روشن‌تری را متصور شد.

تهیه‌كننده انیمیشن پسر دلفینی درباره هزینه‌های تولید این آثار گفت: برای مشابه این انیمیشن باید حدود ۱۵ میلیون تومان هزینه كرد؛ اما اگر بین‌المللی نیز شود هزینه بازاریابی نیز اضافه خواهد شد. همچنین مدت‌زمان ۲ سال و نیم زمان تولید هزینه بسیار سنگین خواهد شد.

«پسر دلفینی» امیدبخش آینده سینمای ایران و راهی به سوی صادرات فرهنگی

وی گفته است: خیلی اوقات مخاطب باور نمی‌كند كه یك انیمیشن داخلی می‌تواند مؤلف باشد؛ لذا در لحظه اول انیمیشن را مشابه نمونه‌های خارجی تصور می‌كند درحالی‌كه قضاوت اشتباه است.

همدانی در مورد طراحی كاراكترها این انیمیشن سینمایی گفت: طراحان كاراكتر این انیمیشن، طرف‌داران زیادی دارند و از بیرون نیز طرف‌داران آنها هستند. اما مشكل آنجاست كه اعتمادبه‌نفس ملی نداریم و تصور می‌شود هر چیزی باید ریشه كپی داشته باشد درحالی‌كه در مورد انیمیشن‌های خارجی حتی جسارت برچسب كپی زدن وجود ندارد و این هجمه تنها برای انیمیشن‌های ایرانی است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها