دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

لزوم توسعه عوامل شادابی جامعه برای شکوفایی جوانان

عوامل شکوفایی و شادابی را باید در جامعه‌مان توسعه دهیم تا جوان امروز با طراوت و شادابی زندگی کند و استعداد‌های نهفته در او شکوفا شود.
کد خبر: ۵۱۱۵۸۷
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۳:۰۰ - 14March 2022

لزوم توسعه عوامل شادابی جامعه برای شکوفایی جوانانبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، جوانى بهترین و حساس‌ترین دوره زندگی انسان است که می‌توان سرنوشت خویش را در آن رقم زد؛ چراکه قالب وجودى یک انسان در دوره جوانى شکل می‌گیرد و آینده او هم بر همین اساس رقم می‌خورد.

در عین حال نسل جوان، نسل پویای هر جامعه است و به همین دلیل آنان، ارزشمندترین سرمایه اجتماعی جوامع هم محسوب می‌شوند. البته درباره جوانان، سخن بسیار است؛ اما کسی هم تردیدی ندارد که اهمیت دادن به نسل جوان، به معنای اهمیت دادن به آینده اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی یک جامعه است و به همان اندازه که به جوانان یک جامعه، ارزش و اعتبار داده شود؛ این امکان وجود دارد که ظرفیت‌های گوناگون جامعه شکوفاتر شود.

جوانی به دوره‌ای از زندگی گفته می‌شود که حد فاصل بین نوجوانی و میانسالی است. جوانی یکی از مراحل مهم رشدی است. هر چند در بررسی تغییرات رشدی عمدتاً از رشد دوران کودکی و نوجوانی صحبت می‌شود، در دوران جوانی نیز تغییرات رشدی بوجود می‌آید و در نتیجه ویژگی‌ها و نیاز‌هایی را که خاص این دورۀ سنی است ایجاد می‌کند. افراد در سنین جوانی به سبب شرایط و ویژگی‌هایی که این دوران دارد، نیازمندی‌هایی پیدا می‌کنند که ارضا و تأمین این نیاز‌ها از اهمیت وافری برخوردار است. تامین این نیاز‌ها در سلامت فردی و اجتماعی جوان تاثیر مهمی دارد از این رو تامین شرایطی برای فراهم نمودن امکانات لازم برای نیاز‌هامورد تاکید روانشناسان و متخصصان است.

بحران جوانِ امروز

هرگونه سخنی در مورد جوان در عین سادگی بسیار مشکل و پیچیده است، زیرا احتیاج به معرفت و شناخت کامل نسل گذشته و آینده دارد. شناخت این نسل یعنی شناخت روحیات، شناخت تمایلات، شناخت احساسات، شناخت خواسته‌ها و توانمندی‌های جوان. پس اگر نتوانیم تفسیری صحیح و منطقی از جوان داشته باشیم، نمی‌توانیم او را دریابیم و مهم‌ترین نکته اینجاست که او نیز از خود، محیط خود، آینده خود و هدف آفرینش تفسیر روشن و همگون داشته باشد.

می‌توان نتیجه گرفت که بهترین سرمایه گذاری در هر جامعه، سرمایه گذاری بر نیروی انسانی به ویژه نیروی انسانی جوان است که می‌توانند تکلیف امروز و فردای جوامع را روشن کنند؛ بنابراین لازم است تا همه به سرمایه گذاری بر نسل جوان، توجهی ویژه داشته باشند و با این اقدام مهم، بر امنیت اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جامعه بیفزایند. یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای این امر، سپردن مسئولیت‌های مهم به جوانان است که می‌تواند بار مسئولیت پذیری آنان را نیز صد چندان کند؛ نکته‌ای که بار‌ها مورد توجه و عنایت رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفته و در همین بیانیه گام دوم انقلاب نیز به آن اشاره شده است.


جوانان در تمام طول دوران تاریخ بشریت جلودار مهم‌ترین جریانات سیاسی و اجتماعی بودند. هواداران انبیاء از جوانان بودند. در صدر اسلام دشوارترین مأموریت‌ها از سوی پیامبر (ص) بر دوش جوانان سپرده می‌شد. حضرت به‌قدری به جوان‌گرایی اهمیت می‌داد که گاهی سابقه‌داران به اعتراض می‌پرداختند. در یکی از نبرد‌ها آن زمانی که پیامبر (ص) در بستر بیماری قرار داشت، یک جوان ۱۸ ساله را به‌عنوان فرمانده انتخاب کردند.

یا مثلاً پیامبر (ص) پیش از هجرت به مدینه، جوانی به‌نام «مُصعب» را مسئول تبلیغ اسلام در مدینه کرد. او از خانواده‌ای بسیار مرفّه بود که در مکه و دور از چشم بستگان به حضرت ایمان آورد. والدین او تمام امکاناتش را گرفتند. او نزد پیامبر اکرم آمد و وفاداری خود را به‌اثبات رساند و در جنگ احد به مقام رفیع شهادت رسید. از این جهت ما باید نسبت به سرمایه‌گذاری روی جوانان اهتمام بیشتری در نظام داشته باشیم. امام صادق (ع) درباره اهمیت دادن به جوان فرمود: «عَلَیکَ بِالأَحداثِ فَإِنَّهُم أسرَعُ إلی کُلِّ خَیرٍ»؛ جوانان را دریاب، زیرا که آنان سریع‌تر به کار‌های خیر روی می‌آورند.

عوامل شکوفایی و شادابی را باید در جامعه‌مان توسعه دهیم؛ جوان امروز باید با طراوت و شادابی زندگی کند تا استعداد‌های نهفته در او شکوفا شود. زمین بِکری که دست‌نخورده باقی بماند، هیچ گاه میوه نمی‌دهد، اما اگر باغبانی بالا سر آن باشد، آن درختان شکوفه و برگ و میوه می‌دهند.

عوامل شکوفایی یکی آگاهی است. دنیا، دنیای علم و آگاهی است؛ لذا جوانان باید سرشار از معلومات صحیح و دقیق باشند و خود را از جهل برهانند و هر تحلیلی را به‌سادگی قبول نکنند.

گزارش از امیر قشقایی

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها